Hej!
Skulle behöva lite råd i elvärme-djungeln!

Huset är 120 år gammalt med allt vad dåligt isolerade väggar och drag det innebär. Finns en mycket bra och effektiv gjutjärnskamin som jag värmer större delen av huset med (har bra tillgång till ved). Huset har också haft direktverkande elvärme från -79, men då jag för någon månad sedan drog om hela elsystemet kastade jag ut alla elementen. Under två års tid har jag nämligen öht inte slagit på dessa pga av att termostaterna varit ur funktion och de bara stått på full effekt (brandrisk) Inom parantes kan sägas att jag dessutom upptäckte att de inte var jordade när jag monterade bort dem!!!. Jag har även lite "anpassad" ekonomi, så eldningen har stått för all uppvärmning och kommer i princip att göra det några år till. Huset är mkt litet, ca 50 m2 på bv och så ett halvt plan till.
När jag nu drog om elen drog jag fram 2 fas 400V till varje rum, så där sitter en kulodosa färdig att koppla in nya element i. Jag hade inte tid att fundera så mycket på vad för radiatorer/konvektorer jag skulle välja utan tog endast beslutet att 400V verkade vettigt.

Och där är jag nu -jag vill gärna ha radiatorer/konvektorer om det skulle bli väldigt kallt, men vet inte vilken sort som är bäst. Har ju inte heller något styrsystem till dessa och det verkar knepigt att fixa (kan för lite). Tidigare elelement hade ju bara en bimetalltermostat på varje element.
BV består av 2 små rum samt kök, hall och bad. Hallen är så liten att där inte får plats ngt element och badrummet har golvvärme, så 2 element i varje rum plus ett i köket =5 st. OV är inte klar ännu, så det blir ett senare bekymmer. Dimensionering watt/rum kan jag nog räkna ut, utan funderar mest på vad för typ av element...?

Vad göra? Någon som har vettiga saker som jag borde tänka på eller en länk till någon bra sida med info kring olika val. Någon rekommendation på märke/sort? Oljefyllt/konvektor?
Alla tips emottages tacksamt!

/Ilam
 
om du nu inte har råd, så skulle jag montera tilbaka de gamla radiatorena, men kompletera med ett reglersystem.
 
Ah! Tyvärr ligger de gamla på skroten....
Nej, jag har råd att köpa elementen men kommer inte att ha den påslagna särskilt mycket närmaste åren.. spelar iofs ingen roll för vad jag väljer...
 
Du kan köpa vilka radiatorer du vill, köp dom du tycker är snygga.

det du ska göra för att få billig drift, är att låta en eller flera centrala termostater styra flera radiatorer var.
det är viktigt att reglersystemet är elektroniskt, med en väldigt exakt termostat & att den kan pulsera ut strömen till radiatorerna.
finns några trådar heä om detta.
 
Det finns ofta kvalitets element till salu mycket billigt på blocket, kolla efter ex. LVI.
 
JesperS skrev:
Det finns ofta kvalitets element till salu mycket billigt på blocket, kolla efter ex. LVI.

LVI rekommenderas. Oljefyllda ger en "trögare" värme (inte av/påslag lika ofta" vilket jag skulle föredra. Annars finns det varianter med inbyggd fläkt som är väldigt effektiva.
 
Jag har valt oljefyllda LVI-radiatorer och är mycket nöjda med dem jämfört med de gamla brödrostarna med bi-metalltermostat. Öppna radiatorer med elektronisk termostat hade troligen fungerat lika bra men jag ville ha täta radiatorer som man kan torka dammet av enkelt. De gamla öppna var inte någon vacker syn invändigt när de revs bort....
Jag har inte heller märkt några problem med att de oljefyllda skulle vara för tröga, tycker de gör sitt jobb när de ska. De går inte så mycket utan är ställda på ca 18gr och går in när luft-luft-värmepumpen inte räcker till längre, vid ca -12gr.

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Jag har valt oljefyllda LVI-radiatorer och är mycket nöjda med dem jämfört med de gamla brödrostarna med bi-metalltermostat. Öppna radiatorer med elektronisk termostat hade troligen fungerat lika bra men jag ville ha täta radiatorer som man kan torka dammet av enkelt. De gamla öppna var inte någon vacker syn invändigt när de revs bort....
Jag har inte heller märkt några problem med att de oljefyllda skulle vara för tröga, tycker de gör sitt jobb när de ska. De går inte så mycket utan är ställda på ca 18gr och går in när luft-luft-värmepumpen inte räcker till längre, vid ca -12gr.

/Ingenjören
Dina olje fylda radiatorer är tröga! Oljan är där för att göra dom tröga med flit
För du märker väll inte att elpatronen blir 70 grader varm o sen helt kall? nä radiatorn är trög o håller en jämn tempratur på låt säga 25 grader
 
Att de är tröga ÄR jag medveten om, det jag noterade var att de inte är FÖR tröga.....
(OBS att jag jämför öppna och oljefyllda med elektronisk termostat)

Jag vet att det finns många som anser att de oljefyllda radiatorerna reagerar för långsamt jämfört med öppna radiatorer vid snabba temperaturändringar. Mina radiatorer ska ju normalt vara av men gå in just när det blir för kallt i rummet. En del hävdar att det tar så lång tid att värma upp oljan så att lagom till att radiatorn är varm så behövs den inte längre.....
Min poäng är att jag inte märkt några sådana problem i mitt hus!

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.