Har köpt en ir bastu andra hand där bänken är lite för smal, jag skulle vilja utöka sitt ytan. Vilket trämaterial är bäst om man räknar med lite svettdroppar? Jag förstår att man inte kan täcka värmeelementen, men att snickra en lutad bräda bakom ryggen i ena hörnet och en extra hylla/pall för att slänga upp fötterna i motsatta hörnet kan det väl inte vara fel? Några synpunkter skulle jag vara tacksam för.
 
I en bastu används normalt gran, al, asp, ceder eller annat träslag som blöder minimalt med kåda vid hög temperatur. I en IR-bastu blir iofs inte mycket högre temperatur än 60 grader C, men jag skulle tro att gran är standard om du köper en modulbyggd variant.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
I en bastu används normalt gran, al, asp, ceder eller annat träslag som blöder minimalt med kåda vid hög temperatur. I en IR-bastu blir iofs inte mycket högre temperatur än 60 grader C, men jag skulle tro att gran är standard om du köper en modulbyggd variant.
Tack så mycket! Ska kolla byggvaruhusen om dessa.
 
Till lavarna är nog asp vanligast och jag skulle välja det till "möbler". Själv har jag väggar/tak av gran men lavarna av asp. Sen funkar det säkert även med gran till dina "möbler".
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.