Hej,

Har tagit in en offert för ersättning av en bergvärmepump. Befintligt borrhål används och den nya pumpen är en Thermia Calibra 7 400V. Den landade på ca 133 tkr efter rot, vilket är saftigt men verkar ligga i linje med vad det kostar för tillfället.

Däremot har jag svårt att förhålla mig till att offerten innehåller en klausul om att priset kan öka och inget leveransdatum kan ges för tillfället.

Känns som att köpa grisen i säcken; de kan höja priset och bestämma själva ner den ska levereras. Världsläget är svårt, men då borde avtalet innehålla flexibilitet åt båda håll tycker jag. T.ex. så vore det ju trevligt om jag kunde bryta avtalet om jag inte fått någon pump om 6 månader.

Någon som har tips på hur man kan hantera detta och eventuella tillägg man kan göra i avtalet?
 
AnneFi
Har det inte med att göra att de inte vet när de kan leverera? Vi väntade i över 6 mån på vår luft/vatten. Och det fanns ingen hum alls om när den skulle komma. Däremot fanns det ingen klausul att priserna kunde ändras.
 
callleo callleo skrev:
Hej,

Har tagit in en offert för ersättning av en bergvärmepump. Befintligt borrhål används och den nya pumpen är en Thermia Calibra 7 400V. Den landade på ca 133 tkr efter rot, vilket är saftigt men verkar ligga i linje med vad det kostar för tillfället.

Däremot har jag svårt att förhålla mig till att offerten innehåller en klausul om att priset kan öka och inget leveransdatum kan ges för tillfället.

Känns som att köpa grisen i säcken; de kan höja priset och bestämma själva ner den ska levereras. Världsläget är svårt, men då borde avtalet innehålla flexibilitet åt båda håll tycker jag. T.ex. så vore det ju trevligt om jag kunde bryta avtalet om jag inte fått någon pump om 6 månader.

Någon som har tips på hur man kan hantera detta och eventuella tillägg man kan göra i avtalet?
Detta har ju blivit vanligare och vanligare inom många branscher. Att man måste skriva med att priset kan gå upp innan leveransen hinner ske. Lika att man inte när när den kan ske pm det är beställningsvaror.
Men samtidigt vill ju inte företagen stå med en massa obetalda pumpar, så risken att dom inte kommer och sätter in den så fort dom får hem den är nog ganska liten.
 
Nej den är nog rätt liten. Däremot kanske man hade önskat sig att kunna riva kontraktet om priserna går upp eller leverans dröjer längre än 6-9 månader.
 
  • Gilla
Skidåkaren
  • Laddar…
Jag är i en liknande situation med FLVP, leveranstid 8-12 månader. Jag kan hoppa av min beställning när som om jag vill. Det var en del av offertvillkoren.
 
K
Upplevde samma fenomen i våras när jag tog in offerter på utbytespumpar.
Cirka hälften hade klausul och inget estimat på leveransdatum.
Några hade ingen klausul, men heller inget estimat.
Firman jag tillslut valde hade ingen klausul och visste exakt när pumpen skulle komma eftersom dom beställt pumparna löpande och inte baserat på kundbeställningar. Så det blev den firman, billigast var dom också till råga på allt.
Pumpen kom enligt utlovat och fakturan motsvarade offerten.
 
K KjellTimell skrev:
Upplevde samma fenomen i våras när jag tog in offerter på utbytespumpar.
Cirka hälften hade klausul och inget estimat på leveransdatum.
Några hade ingen klausul, men heller inget estimat.
Firman jag tillslut valde hade ingen klausul och visste exakt när pumpen skulle komma eftersom dom beställt pumparna löpande och inte baserat på kundbeställningar. Så det blev den firman, billigast var dom också till råga på allt.
Pumpen kom enligt utlovat och fakturan motsvarade offerten.
Får man fråga vilken firma det var?
 
K
Team Wåhlin i Vallentuna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.