Hej,

Jag har precis installerat en Vedex 3000 ihop med 4*500 liter ackumulatortankar och en Laddomat 21.

Har kliat mig i huvudet en del kring vredet kallat ”Laddningstermostat” som enligt instruktionerna skall stå på 80 grader när pannan är grundinställd. Detta innebär dock att Laddomatens laddpump startar väldigt långt in i eldningen och bara går korta stunder.

Enligt instruktionerna till Laddomat 21 så skall cirkulationspumpen startas direkt vid tändning och laddtemperaturen sköts sedan automatiskt med termostaten i Laddomaten.

Jag undrar hur ni andra med Vedex 3000/3300 och Laddomat 21 gör med detta vred, om det inte fyller någon funktion när man kör mot en Laddomat och därmed kan ställa det på noll?

Tack på förhand!
 
  • Närbild av inställningsreglage på en Maxtermostat 3000 med etiketter "Maxtermostat" och "Laddningstermostat".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den termostaten startar nog laddpumpen , prova med att vrida ner den lite, kanske till 60 C , verkar som att du just nu har en s.k. pullsladdning. Pannan upp i temp 80 C pump startar, panna går ner till ca 60 C och pump stannar.
 
J jonaserik skrev:
Den termostaten startar nog laddpumpen , prova med att vrida ner den lite, kanske till 60 C , verkar som att du just nu har en s.k. pullsladdning. Pannan upp i temp 80 C pump startar, panna går ner till ca 60 C och pump stannar.
Men är det inte termostat på termostat?
 
Kom att tänka på. Om laddpumpen går full fart så hinner inte pannan att värma på, den blir nästan chockad när det kalla kommer och ska blanda sig i laddomaten.. Går den på 3 , prova med att sätta den på 2. Sen levereras laddomater normalt med en 72 C.
 
B
En laddomat är byggd för att ge en hög returtemp, för att minska risken för invändig kondens i pannan som rostar sänder den med tiden. Den ska startas i princip när pannan startar och gå kontinuerligt tills eldningen är över. Så sätt den på 50c eller liknande på vredet så borde den starta en kort tid efter påbörjad eldning, och vara igång under hela eldningen.

Jag är inte säker på hur logiken är uppbyggd i just denna panna, men det är så man bör ha det.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En laddomat är byggd för att ge en hög returtemp, för att minska risken för invändig kondens i pannan som rostar sänder den med tiden. Den ska startas i princip när pannan startar och gå kontinuerligt tills eldningen är över. Så sätt den på 50c eller liknande på vredet så borde den starta en kort tid efter påbörjad eldning, och vara igång under hela eldningen.

Jag är inte säker på hur logiken är uppbyggd i just denna panna, men det är så man bör ha det.
Tack för ditt svar, låter ju rimligt. Hoppas någon rutinerad Vedex eldare kan tipsa om hur de ställer sina vred (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.