hej
Jag skulle vilja se ett större test eller genomgång av olika typer av fasader på hus. Vilka för o nackdelar, prisjämförelse, hållbarhet i år, underhåll mm.


U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
 
Finns ju mycket att välja på.

Skulle gärna läsa en utförlig recension av timdebitering av el av @Matte Bygg . Efter minst tre månaders personlig erfarenhet.

Eller alternativt en utvärdering av elprismarknadsmodeller av @Daniel 109 . Dock inga enradingar, minst 5 000 ord.

Eller kanske ”Hur man beställer en offert” av @lbgu .

Sen skulle jag väldigt gärna överraska frugan med en brödrost. Vi har blåst igenom tre stycken sedan vi flyttade in i vårt hus 2009. Av nån anledning så funkar de ett tag, men sen så kortsluter de hela huset varje gång man försöker använda dem.

Nu har jag sagt nej till att köpa en ny i flera år, och får höra hela tiden hur gärna hon vill ha en. Enligt elektriker så är det inget fel på uttaget, så jag misstänker handhavandefel, att hon envisas med att köra smörat bröd i brödrostarna. Tänker inte betala för att bevisa att jag har rätt, men om det är gratis kan jag tillåta ett nytt försök.
 
Förslag på funktion på hemsidan:

Önskar verkligen en funktion/knapp som gör det möjligt att se alla inlägg av TS i den specifika tråden.

Exempel:
En användare startar en tråd om pågående bråk med grannen om tomtgräns. Tråden blir snabbt populär och växer för varje timme. För att snabbt kunna se senaste inlägget av TS vill jag kunna klicka på TS och "hitta alla inlägg av denna användare i tråden". På så sätt kan jag snabbt se senaste nytt och inte behöva gå igenom 30 inlägg om skillnaden mellan tomt och mark :crysmile:
 
  • Gilla
Afterquake och 3 till
  • Laddar…
När hösten är här och mörkret blir en större del av våran dag så skulle en artikel om olika sätt att belysa trädgård och fasad vara intressant!
 
En kul sak med testerna var att det kostar typ 10 öre att rosta bröd med samtliga testade brödrostar. Dvs, en obetydlig kostnad.

I ljuset av det vore det skoj att se kostnaden av att använda ett urval av andra typiska maskiner man har i kök. Tex mikrovågsugn, vattenkokare, kaffekokare, kanske om man ska våga sig på att kolla vad en ugn drar på grill en halvtimme.
 
Här kommer några saker som jag jättegärna skulle läsa mer om:

- bygga om kattvind till mysig koja/läshörna. Vi funderar på att göra om kattvinden i sonens rum till en mysigt koja. Hur kan man göra? Finns det någon som har gjort detta innan som har fina idéer?

- tips på hur man kan inreda en kattvind. Just nu så åker allt mellan himmel och jord in där - i en salig blandning. Ångesten när man kryper in där för att försöka hitta nåt är inte att leka med.

- Det finns många trådar/reportage om ”finare” trädgård, ”smartare” förvaring osv. Jag skulle gärna läsa mer om ROLIGARE trädgård, roligare lekrum osv. ”Så gör du trädgården till ett paradis för barnen”. Hur man bygger en egen linbana, trädkoja, hinderbana av spillvirke, sandlåda med roliga detaljer, klättervägg osv. Roligare lekrum skulle kunna vara enkla byggprojekt som man kan göra tillsammans med barnen. Fokus på ”tillsammans”. Kanske ett reportage om en familj som bygger nåt tillsammans och hur de gick tillväga från planering till slutresultat.
 
Vi har ett hus 25 meter från vattnet och har alla möjligheter att skapa en drömträdgård för sol, bad och relax. Men inspirationen vill inte riktigt infinna sig och vi önskar därför läsa om andra som skapat sina oaser vid vattnet, allt ifrån enkla sitthörnor där man kan njuta av solnedgången över sjön, till mer avancerade bryggdäck där man kan dansa loss efter kräftskivan eller hoppa i vattnet efter en stund i den hemmasnickrade bastun. Lite lyx i vardagen alltså!
 
Jag är själv intresserad av lågenergihus och jag tror att intresset för detta har ökat och kommer att fortsätta öka i och med att vi nu har så mycket högre energipriser att vänta. Därför föreslår jag återkommande reportage om detta, tex artiklar om befintliga passiv- och lågenergihus. Ägarnas erfarenheter av detta, för och nackdelar, byggnadstekniska lösningar, uppvärmningssystem m.m. Kanske skulle även en del av forumet kunna ha rubriken lågenergihus. Mer information om detta tror jag många skulle vara intresserade av och det skulle kunna inspirera många som vill göra något aktivt åt sin energiförbrukning. Dessutom något som skulle kunna bidra till minskad negativ klimat- och miljöpåverkan. Genom bättre energihushållning skulle vi dessutom skapa förutsättningar för lägre energipriser. Och med mer välisolerade bostäder så blir ju varje rostad brödskiva ett större bidrag till uppvärmningen av våra hem:).
 
Jag vill ha ett mörkt färgtema på websidan! Många webbsidor och appar har det nuförtiden, vissa följer mobilinställningen "dark mode" så man slipper välja själv, mycket smart.

Läser ofta medans jag nattar barn och de störs av ljuset :cool:
 
Jag skulle vilja veta mer om hur det går till att byta från värme via direktverkande el till vattenburen värme. Hur stora ingrepp i huset krävs? Går det att göra på fler sätt än ett? Ungefärlig kostnad i ett "medelstort" hus (säg 120 kvm)? På vilka sätt kan man sedan få värme i detta vattenburna system? Gärna reportage från någon där installationen gått väldigt bra och från någon där det tillstött problem!

Fristående element, som komplement om man nu, under rådande omständigheter, väljer att en lägre inomhustemperatur än man brukar, vad ska man välja då? Att sådana element har fläktar som regel förstår jag, men om jag nu måste ha ett helt tyst element vad ska jag välja då? Det är dålig information på många elemenet, om huruvida den fläkt som finns alltid går vid användning, eller om den kan stängas av vid behov.

Vindsnurror för enskilda hushåll, som man ser ibland i filmer m m från USA, varför används inte sådana i Sverige? Hur fungerar sådana och är de ens till någon nytta?

Skriv mer om hur röken från ved- och pelletseldning påverkar grannar, både ur en obehagsaspekt och ur ett hälsoperspektiv. Argumentet att "man alltid har eldat med ved" känns inte helt okej i mina öron. Även där har väl kunskapen ökat som inom så många andra områden? Ofta tänder man väl i sin kamin, eller vad man nu använder, medan man själv är inne, och känner inte själv av sin egen rök. Men grannen kanske är ute ...
 
Jag har föreslagit denna idén i tidigare tävling men då räckte den inte till, så är kanske dumt att försöka igen men jag tror ändå på den :D

Jag skulle vilja ha en nybörjarhörna.
Det finns många med flera års/decenniers erfarenhet här på forumet men jag antar att många också är som jag, helt nya i allt vad hus/renovera gäller.
Skulle gärna se en "tips för nybörjare" som kunde vara uppdelad i flera delar.
Exempelvis huvudkatergori "målning" med underkategorier såsom "penseltvätt", "fasad", "förarbete", "måla på betong" etc.
Kan tänka mig att många av de saker man som nybörjare funderar över är självklara för många här, pch det vore fint med en liten sammanställd kunskapshörna för detta =).
 
  • Gilla
Smålandsgård och 2 till
  • Laddar…
Reportage om vilka möjligheter som finns avseende olika typer av egen miniatyrvindkraft för egen villa i tätbebyggt område.
 
Det vore intressant med en serie om totalrenovering, jag tänker ett hus där man behöver gå igenom allt, från uppvärmningssystem till ytskikt och ytterrock. Vad ska man tänka på, hur planerar man, vilka val bör man göra eller undvika, när är det värt att riva och bygga nytt istället för att renovera?
Vi är ju många som någon gång kommer stå med ett stort renoveringsobjekt och inte alls vet var man ska börja (då är i och för sig brödrosten en höjdare till nattamackorna när man bygger efter jobbet!)

också intressant med olika system och hur de skiljer sig åt, ex uppvärmning, takbeklädnad solceller, etc. Vad kostar det, vad kan man tänkas ha igen i driftkostnader eller vid försäljning/värdeökning?
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]
En test av smarta funktioner i hemmet skulle inte vara så tokigt.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]
Jag

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
J Jan-O skrev:
Förslag: -Reportage om snygg och enkel förvaring utav soptunnan.
-Är de så bra med företag som säljer hemlarm? Vad säger statistiken gällande minskad inbrott och brand?
-Vindkraft för hemmabruk, finns det bra vindsnurror att installera på/vid huset, kanske en som drivs när man eldar i öppna spisen? Är det ens lönt?
 
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
hej!
Jag är proppmätt av multimiljonhus utan glädje. Förstår att det ska se bra ut på bild att ha en 60 m2 badrum i granit med bara ett fristående badkar, men så bor inte gemene man.
Jag skulle vilja se lite mer hemmahos repotage hos folk med galna och kreativa ideer, nån som byggt en isrink hemma på gården eller göra ett inslag om @ccByggerBunker. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.