Har sett flera inlägg om liknande renoverings tankar så ursäkta i förväg om det redan finns svar.

jag önskar flytta köket till vardagsrummet som ligger bredvid badrummet. I ansökan till föreningen så får jag svar att enligt lagar så äger föreningen ventilationen och jag får därmed inte utföra någon angrepp på ventilations systemet.

nu blir frågan, är det jag har tänkt utföra en angrepp på ventilations systemet och kan jag fortsätta utan deras godkännande? hur kan man lösa konflikten på annat sätt? Hyresnämnden har lång väntetid. Kravbrev från advokat kan det hjälpa?

vad jag tänkt göra:
Köksfläkten har i gamla köket suttit 3 meter till vänster från stammen. Jag har tänkt spegelvända den och dra den 3 meter till höger från stammen.
Tilluftsventil har lagts i nya sovrummet genom T-rör.

Inget ovanligt sticker ut på stadgarna utan följer bostadsrättslagen. Enligt samtal med jurist så kan inte föreningen säga nej. Besiktningsman och utlåtande från ventilationsfirma tyder att det inte finns risk för skada. Värt att notera att Ventilations systemet är ett FTX systemet och föreningen har 2 gånger blivit underkända på OVK pga aggregaten är smutsig, värden inte getts ut, ombyggnationer där tilluftskanal inte dragits, ventiler som täppts till. Föreningen anser att det är obalans i systemet och därför nekar rakt av alla flytt av kök.

kanske värt att lägga till att jag köpte bostaden med renoverings tankar och påbörjat renoveringen då bostaden inte gick att bo i då tidigare ägare inte tagit hand om bostaden. Behöver ha bostaden klar till jul annars har jag inget boende.
 
  • Planritning av en lägenhet som visar en öppen planlösning, två sovrum, hall och nya dragningar för rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i kök med borttaget kakel och exponerade väggar och rörinstallationer ovan diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med isolering och rörledningar som syns på ett ofärdigt byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Lite kort så är den juridiska situationen just nu som du redan har insett att föreningen inte har laglig möjlighet att säga nej till din ombyggnad. Men nej har styrelsen trots allt sagt. För att hävda din rätt så måste du då gå till tingsrätten och stämma föreningen.

Å andra sidan har föreningen inga sanktionsmöjligheter om du gör ombyggnationen i alla fall, trots att föreningen har sagt nej. I alla fall inte om du inte skadar föreningens rörsystem, d v s om ombyggnaden sker fackmannamässigt vad gäller VVS.

1 jan så ändras bostadsrättslagen i detta avseende. Nu får du möjlighet att överklaga styrelsens nej till hyresnämnden istället för att gå till tingsrätten. Men styrelsen får också en del muskler, t ex att de kan villkora ombyggnaden och de kan väga in estetiska/kulturella hänseenden vid prövningen. Bevisbördan hamnar dessutom på dig och hyresnämnden brukar gå på fastighetsägarens linje. Och om du orsakar skada kan du t o m förlora bostadsrätten.

D v s renoverar du innan 1 jan så har du en chans men efter detta blir det svårare. Kanske dags att byta ut styrelsen till en som ordnar husets ventilationssystem?

(Ordet "angrepp" i kommunikationen gällande ventilationssystem handlar nog bara om att skribenten inte riktigt behärskar det svenska språket.)
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle kört på och skickat in utlåtandet från ventilationsfirman/besiktningsmannen. Hur är det med V/A, det tillhör oftast föreningen, säger styrelsen inget om flytt av vattenrör och avloppsrör?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite kort så är den juridiska situationen just nu som du redan har insett att föreningen inte har laglig möjlighet att säga nej till din ombyggnad. Men nej har styrelsen trots allt sagt. För att hävda din rätt så måste du då gå till tingsrätten och stämma föreningen.

Å andra sidan har föreningen inga sanktionsmöjligheter om du gör ombyggnationen i alla fall, trots att föreningen har sagt nej. I alla fall inte om du inte skadar föreningens rörsystem, d v s om ombyggnaden sker fackmannamässigt vad gäller VVS.

1 jan så ändras bostadsrättslagen i detta avseende. Nu får du möjlighet att överklaga styrelsens nej till hyresnämnden istället för att gå till tingsrätten. Men styrelsen får också en del muskler, t ex att de kan villkora ombyggnaden och de kan väga in estetiska/kulturella hänseenden vid prövningen. Bevisbördan hamnar dessutom på dig och hyresnämnden brukar gå på fastighetsägarens linje. Och om du orsakar skada kan du t o m förlora bostadsrätten.

D v s renoverar du innan 1 jan så har du en chans men efter detta blir det svårare. Kanske dags att byta ut styrelsen till en som ordnar husets ventilationssystem?

(Ordet "angrepp" i kommunikationen gällande ventilationssystem handlar nog bara om att skribenten inte riktigt behärskar det svenska språket.)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite kort så är den juridiska situationen just nu som du redan har insett att föreningen inte har laglig möjlighet att säga nej till din ombyggnad. Men nej har styrelsen trots allt sagt. För att hävda din rätt så måste du då gå till tingsrätten och stämma föreningen.

Å andra sidan har föreningen inga sanktionsmöjligheter om du gör ombyggnationen i alla fall, trots att föreningen har sagt nej. I alla fall inte om du inte skadar föreningens rörsystem, d v s om ombyggnaden sker fackmannamässigt vad gäller VVS.

1 jan så ändras bostadsrättslagen i detta avseende. Nu får du möjlighet att överklaga styrelsens nej till hyresnämnden istället för att gå till tingsrätten. Men styrelsen får också en del muskler, t ex att de kan villkora ombyggnaden och de kan väga in estetiska/kulturella hänseenden vid prövningen. Bevisbördan hamnar dessutom på dig och hyresnämnden brukar gå på fastighetsägarens linje. Och om du orsakar skada kan du t o m förlora bostadsrätten.

D v s renoverar du innan 1 jan så har du en chans men efter detta blir det svårare. Kanske dags att byta ut styrelsen till en som ordnar husets ventilationssystem?

(Ordet "angrepp" i kommunikationen gällande ventilationssystem handlar nog bara om att skribenten inte riktigt behärskar det svenska språket.)
Jag håller med dig att styrelsen behöver bytas!

bevisbördan har jag redan tagit - besiktningsman, utlåtande från byggföretag och ventilationsfirma. alla experter jag pratar med tyder att spegelvända en ventilation i samma rak sträcka kan inte påverka ventilationssystemet.

Byggnaden är från 1980 men inget kulturellt betydelse. Har svårt ändå att se hur jag ska vänta tills januari och flytta in i renoveringskoas med barn känns inte hälsosamt.

Vad finns det för risk att styrelsen stämmer mig och finns det risk att man kan bli vräkt för att man inte följt deras regler?
 
N nasero skrev:
Jag håller med dig att styrelsen behöver bytas!

bevisbördan har jag redan tagit - besiktningsman, utlåtande från byggföretag och ventilationsfirma. alla experter jag pratar med tyder att spegelvända en ventilation i samma rak sträcka kan inte påverka ventilationssystemet.

Byggnaden är från 1980 men inget kulturellt betydelse. Har svårt ändå att se hur jag ska vänta tills januari och flytta in i renoveringskoas med barn känns inte hälsosamt.

Vad finns det för risk att styrelsen stämmer mig och finns det risk att man kan bli vräkt för att man inte följt deras regler?
Nej, ingen risk för det om du följer lagen och att ändra ventilationen är ingen grund för att mista bostadsrätten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N nasero skrev:
Vad finns det för risk att styrelsen stämmer mig och finns det risk att man kan bli vräkt för att man inte följt deras regler?
Stämma dig kan bara en tokig styrelse hitta på. Men då måste ni nästan byta ut den, finns inget större slöseri för en BRF än att stämma sina medlemmar. Kostsamt för föreningen, risken är skyhög och ingen vill längre sitta i styrelsen p g a det är ett enormt lass av ideellt arbete att dra. Jag har testat att ta över efter andras stämningsinitiativ, inte kul. Jobbar fortfarande i en styrelse med detta ideellt, det tar liksom aldrig slut ens när man fått alla att lägga ned.

Du riskerar inte att förlora bostadsrätten. Om du inte orsakar skada för föreningens egendom (t ex ventilationsystemet) så riskerar du heller inte skadestånd. Om du orsakar skada för föreningen så blir kravet på dig från styrelsen att reparera skadan. Om du inte reparerar så kan föreningens styrelse besluta att gå in i din lägenhet och reparera på din bekostnad. Detta är risken du löper tills lagen ändras 1 jan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle kört på och skickat in utlåtandet från ventilationsfirman/besiktningsmannen. Hur är det med V/A, det tillhör oftast föreningen, säger styrelsen inget om flytt av vattenrör och avloppsrör?
I stadgarna står det en paragraf att bostadsrättshavaren ansvarar för tätskicket, ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, el till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar mer än en lägenhet, samt anslutning och fördelningskoppling på vattenledning.

- jag ska byta grodan och golvbrunn och i samband med det göra ändringar. Föreningen har inte sagt något om avloppet.

Det står också det standard som kommer med i lagen att man inte får göra ingrepp på bärande konstruktion, ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten eller annan väsentlig ändring. Men det står också under att styrelsen för inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet till föreningen.

en till fråga, det står inte i stadgarna att man måste be om lov för att flytta köket. Är det stadgarna som gäller där eller allmänt regler vid ombyggnation?
 
Claes Sörmland
N nasero skrev:
I stadgarna står det en paragraf att bostadsrättshavaren ansvarar för tätskicket, ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, el till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar mer än en lägenhet, samt anslutning och fördelningskoppling på vattenledning.

- jag ska byta grodan och golvbrunn och i samband med det göra ändringar. Föreningen har inte sagt något om avloppet.
Det är standardformuleringen i BRF-stadgar. Typiskt sett betyder det att föreningen som ansvarar för avloppsgrodan och golvbrunnen. D v s du får deras tillstånd att byta den i samband med att du vill ändra på badrummet.

Synliga tappvattenrör i badrummet är vanligen helt ditt underhållsansvar såvida det inte är stammar som också betjänar andra lägenheter.

N nasero skrev:
Det står också det standard som kommer med i lagen att man inte får göra ingrepp på bärande konstruktion, ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten eller annan väsentlig ändring. Men det står också under att styrelsen för inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet till föreningen.
Precis som du skriver en copy-paste från bostadsrättslagen. 1 jan ändras denna formulering till att även inkludera ventilation och rökkanaler.

N nasero skrev:
en till fråga, det står inte i stadgarna att man måste be om lov för att flytta köket. Är det stadgarna som gäller där eller allmänt regler vid ombyggnation?
Köksflytt i sig är inte tillståndskrävande. Men att flytta på avlopp, ändra tappvattenledningarna och ventilationen kräver tillstånd. Därmed blir det indirekt tillståndskrävande att flytta köket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar!
Ok det känns då som det är bäst att fortsätta köra på med alla nya ändringar som kommer snart.

Så hur går jag tillväga härifrån:
1) Ska jag skicka den dokument/bevis jag har till föreningen? Det sista emailet jag har fått från dem var att denna punkt är avslutat från deras sida så jag tror inte dem kommer att ens svara mig.
2) Eller ska jag be min advokat skriva till dem?
3) ska jag bara fortsätta utan att försätta en dialog med dem?
 
Claes Sörmland
N nasero skrev:
Tack för svar!
Ok det känns då som det är bäst att fortsätta köra på med alla nya ändringar som kommer snart.

Så hur går jag tillväga härifrån:
1) Ska jag skicka den dokument/bevis jag har till föreningen? Det sista emailet jag har fått från dem var att denna punkt är avslutat från deras sida så jag tror inte dem kommer att ens svara mig.
2) Eller ska jag be min advokat skriva till dem?
3) ska jag bara fortsätta utan att försätta en dialog med dem?
Om du nu ska köra vidare utan styrelsens tillstånd verkar det ju bra olämpligt att informera dem om dina planer. Utan tillstånd är det bättre att ställa dem inför fait accompli om några år när någon kanske upptäcker att det är renoverat. Troligen märker ingen i styrelsen det eftersom få styrelser har för vana att inspektera lägenheterna regelbundet och fotografera dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Är det bara en renslucka till vänster om gamla utsuget eller fortsätter ventilationen bortåt?
 
T topmount skrev:
Är det bara en renslucka till vänster om gamla utsuget eller fortsätter ventilationen bortåt?
det finns en renslucka längre ner på gamla köket. Jag bor längst upp men tror att Ventilationen forsätter till vinden. Men lite osäker. Är det viktigt att veta? Kan kolla upp isåfal
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du nu ska köra vidare utan styrelsens tillstånd verkar det ju bra olämpligt att informera dem om dina planer. Utan tillstånd är det bättre att ställa dem inför fait accompli om några år när någon kanske upptäcker att det är renoverat. Troligen märker ingen i styrelsen det eftersom få styrelser har för vana att inspektera lägenheterna regelbundet och fotografera dem.
ok that makes sense. Föreningen har skickat en 3-sikts besiktning för badrummet men man får väl så då om det blir något problem. Tack för råd!
 
Hej Forum,

behöver lite mer råd. Enligt byggfirman så kommer personen som utför 3-sikts besiktning kunna se att dem drar ledningar till nya köket vilket då kan rapporteras till styrelsen. Om dem får det information, och jag inte fått godkänt att flytta köket, kan dem stoppa renoveringen?
Tacksam för hjälp!
 
Ja att hålla renovering och flytt av kök hemligt va väll kört så fort du frågade om lov. Generellt svårt att hålla något hemligt när man bor tätt.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.