exvis merten blev uppköpt av schneider elctric som äger eljo,telemecanique mfl, efter det köpet så höjdes metens priser till "eljo-priser"
iofs så är det samma brytare bakom skalet..
 
Har merten bytt insatser till eljo? det är så länge sedan jag sett en merten så det skulle vara kul och veta.
Eller är det som när Busch jaeger ( var på 70 talet det ledande kvalitetsmärket) blev uppköpt av Ensto och efter en tid såldes Enstos mindre bra matr. under namnet Busch jaeger och tappade allt vad kvalitets stämpel dom hade haft.
 
Per72 skrev:
Det kan du göra utan att vara orolig. Som lekman törs jag lova att din på Biltema inhandlade kabel inte kommer att ställa till bekymmer
Inte i egenskap av fackman som jag själv är heller för den delen. : )
 
ska jag tolka detta som att det går precis LIKABRA att köpa kabel, apparatdoser och ävne brytare och kontakter på Biltema som hos en elgrossist?

Är det verkligen samma kvalitet, och är dom lika "lättjobbade" (nu spelar det MIG ingen större roll, för jag kanske sätter in en ny dosa en gång per år i snitt) men jag är intresserad av att höra vad Ni yrkesmän säger?
 
Ja, det går precis likabra men lite lägre kvalitet är det garanterat!
 
biltema säljer även eljo(eller är det en kopia av eljos atelier?)
 
Snailman
kan väl tillägga att biltemas dubbla jordade uttag för 50kr, finns hos byggmax för halva priset...:rolleyes: (=25kr)

(men snyggt är det inte)
 
min elektriker håller på att dra min kabel 1,5mm som jag köpt - han sa att den kabel de använder själva är räfflad vilket innebär att den är enklare att dra i rören - den fastnara inte lika lätt.
 
JanneSjo skrev:
min elektriker håller på att dra min kabel 1,5mm som jag köpt - han sa att den kabel de använder själva är räfflad vilket innebär att den är enklare att dra i rören - den fastnara inte lika lätt.
Använder man sig av slang så lär ju den räfflade kabeln fastna lättare istället...
 
Han menar väl att den är räfflad på längden, så det blir mindre anläggningsyta mot röret. Men den där räfflingen kan inte ha med priset att göra, jag har köpt både slät och räfflad kabel i lågprisvaruhus.
 
okej, då kan jag kanske köpa skillnaden på biltemas kabel och en "proffs kabel", den dyrare är nog mera lättjobbad.
Ska även kolla deras kopplingsdoser.

Men jag vill fortfarande gärna veta om någon har några åsikter ang strömbrytare och kontakter?
 
naresjo skrev:
Men jag vill fortfarande gärna veta om någon har några åsikter ang strömbrytare och kontakter?
Min _personliga_ uppfattning är att de kvalar in som lågprisskit. Förutom att de är fula till utseendet tycker jag konstruktionen inte alls är i klass med märkesbrytarna. Vad gäller prisvärdhet så är de säkert bra men inget jag någonsin skulle stoppa in i mitt eget hus.
 
JanneSjo skrev:
min elektriker håller på att dra min kabel 1,5mm som jag köpt - han sa att den kabel de använder själva är räfflad vilket innebär att den är enklare att dra i rören - den fastnara inte lika lätt.
Den räfflade är ju dessutom väldigt lätta att skala med bara tummen och kniv, eftersom räfflingen gör att de går att rulla mot tummen.
 
Ang. "billiga" brytare och uttag från Biltema/CO/Byggmax etc: Var själv dumsnål och köpte 10st jordade uttag men upptäckte snabbt att passformen mellan stickpropp och kontakt varierade mellan dessa. Svårt att få i stickproppen etc. Dessa håller aldrig 10-15 år. Har nu bytt ut dessa till Eljo Trend (köpt via nätbutik så de blir inte så mycket dyrare per st) och dessa har en helt annan plast som garanterat håller. De billigare uttagen ligger nu på tippen.... man ska inte spara på skrot.
 
Brukar vara petskyddet som funkar dåligt i de billiga uttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.