T
GoC GoC skrev:
Han kan väl få köpa en bit mark i stället. Du verkar ha stora ägor så varför inte ?
Då slipper du problemen och du får nya fina gränsmarkeringar i samband med avstyckningen. Självklart får han stå för alla kostnader.
Vi har även funderat på detta, men nej, vi har inte vad jag skulle kalla stora ägor. Vi har ca 7ha mark som vi brukar uteslutande till våra djur. Söker EU stöd på vår mark också.

Juristen sa även att fakturan för lantmäteriförrättningen kommer att gå till oss. Jag litar inte på att grannen kommer stå för de kostnaderna även om han lovar. Tänk om han blåser oss? Han har som jag skrev tidigare i tråden redan fått kronofogden efter sig då han blåste en annan granne som utförde ett jobb hos honom.

Plus allt arbete för oss när vi ska skicka ansökan till lantmäteriet och mäta ut gränser med mer. Hur mycket ska jag och frun behöva arbeta för att slippa bli trakasserade av den här grannen? Hade ju varit ett annat läge om det handlade om en person vi litar på och faktiskt tycker om
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Kontakta kronofogden redan nu och förklara hela situationen. Överskrider han datumet för bortflyttning så ska det ha konsekvenser direkt.

https://kronofogden.se/du-har-ett-k...ll-att-den-som-gjort-nagot-olovligt-ska-sluta

"Du kan få hjälp av oss om någon har gjort något med din egendom, eller hindrar dig från att använda den."

Du ämnar ha kreatur på marken och han hindrar dig från den delen av marken då hans växthus står på din mark och dina kreatur kan skada sig på det.

Börja stängsla redan nu så det blir färdigt snarast möjligt. Se till att han vet att du kommer att stänga in honom
så han bara kan använda sin egen tomt hädanefter.

Grupp av säkerhetspersonal framför tegelvägg med texten "Kronofogden knackar på" överlagrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
hsd
T TommyK72 skrev:
Grannen kontaktade mig igår och bad om ursäkt för hans tidigare beteende. I nästa andetag bad han oss överväga att ge honom servitut på marken. ” En lösning som gynnar oss båda”.

Har diskuterat hans förslag med en jurist som avrådde oss starkt..
Du kan ju sälja en bit mark till grannen , och att grannen står för avstyckningskostnaden
Lär bli dyra kvadratmetrar ;)
 
T TommyK72 skrev:
Vi har även funderat på detta, men nej, vi har inte vad jag skulle kalla stora ägor. Vi har ca 7ha mark som vi brukar uteslutande till våra djur. Söker EU stöd på vår mark också.

Juristen sa även att fakturan för lantmäteriförrättningen kommer att gå till oss. Jag litar inte på att grannen kommer stå för de kostnaderna även om han lovar. Tänk om han blåser oss? Han har som jag skrev tidigare i tråden redan fått kronofogden efter sig då han blåste en annan granne som utförde ett jobb hos honom.

Plus allt arbete för oss när vi ska skicka ansökan till lantmäteriet och mäta ut gränser med mer. Hur mycket ska jag och frun behöva arbeta för att slippa bli trakasserade av den här grannen? Hade ju varit ett annat läge om det handlade om en person vi litar på och faktiskt tycker om
Du får väl ge ultimatumet att är han intresserad så är det en förskottsbetalning på hela kostnaden för fastighetsbildningen och marken som skall till innan du initierar en avstyckning.
Då slipper du bli blåst.
Edit.
Och du skall självklart även baka in ditt och fruns arbete i priset du vill ha. Samt det framtida minska stödet ni får då totala arealen minskar.
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du vara tillmötesgående är det nog bättre att säga att han får bygga hela vägen fram till fastighetsgränsen så länge han är på sin sida.

För jag antar att han ändå har ett par tusen kvm att jobba med inom sin fastighet.
Har redan sagt exakt den meningen till honom då vi träffades!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag propagerar hårt för att varje person håller sig på sin mark. Jag skulle inte släppa grannen över tomtgränsen. Håll dig till det du redan erbjudit, att låta grannen bygga fram till tomtgränsen. Är det amerikanerna som säger att ”bra staket ger bra grannar”?

Återigen, var trevlig och ta det med ett leende. Vill grannen ha hjälp att flytta kan du kanske erbjuda dig att hjälpa i sann anda av grannsämja.

Var tydlig med när det ska vara genomfört.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Risken finns att han kommer som en 5-åring att testa dina gränser igen och se om du faktiskt gör något om 1 månad eller om han kan dra ut på det lite till och skylla på att det är för kallt och snöigt för att göra något då det kommer att vara i slutet av november som jobbet ska vara gjort.
Och snart är det ju jul och då hinner han inte för bebisen måste få en riktigt fin brakjul att "komma ihåg", så först i vår.kan han börja riva.
Då är det bara att säga "sorry, not my problem, du vet vad som gäller/händer". Det går inte att ge en dylik person så mycket som en fingertopp...
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Juristen jag talade med sa att det är dumt att ge arrende där arrendatorn betalat, för det ger honom massa rättigheter. Hon sa att man måste vara extremt noggrann då man skriver avtal för de kan bli svåra att säga upp om man vill det. Hon sa att om vi ska skriva ett avtal med honom så är det tryggaste för oss rent juridiskt (om vi vill kunna säga upp avtalet när vi vill) så är det bästa att inte ta betalt av honom. För då har han mindre rättigheter.

Får vi inget betalt känns det helt värdelöst. Plus att han ju bevisat om och om igen att han inte går att lita på. Så känns som att vi genom att ge honom ett arrende eller servitut eller liknande bara ser till hans fördelar och inte våra egna. Vi tjänar väl egentligen ingenting på att gå honom till mötes. Jo, han kommer förmodligen ge fan i att bråka.. ett tag. Tills han kräver något annat av oss som vi nekar till. då blir det förmodligen samma visa igen
Med historiken av hans beteende och argumentation så skulle jag köra väldigt rakt och enkelt mot denna person för att inte öppna några möjligheter till nya diskussioner eller tolkningar.
Bara befästa att här är gränsen, den sidan är din, den sidan är min. Upprepa och var konsekvent.

Sen tror jag att något så enkelt som att sätta upp pinnar med ett snöre på kunde hjälpa som en fysisk påminnelse. Jag får en känsla av att denna personen spinner iväg och gör saker spontant utan att tänka hela vägen. Men sedan har svårt att backa och erkänna att det inte var någon bra ide.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Om du styckar av marken, så innebär det väl inte automatiskt att du säljer den till honom?
Skulle han krångla så kan du ju alltid sälja växthuset/avstyckade tomten till Hells Angels för en krona...
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Om du styckar av marken, så innebär det väl inte automatiskt att du säljer den till honom?
Skulle han krångla så kan du ju alltid sälja växthuset/avstyckade tomten till Hells Angels för en krona...
Nu är det ju inte ett alternativ i TS fall, men om man skulle sålt mark hade man gjort det som en fastighetsreglering där marken går direkt från att vara en del av TS fastighet till att bli en del av grannens. Det blir alltså aldrig en självständig fastighet som man skulle kunna sälja till någon annan.

Ett av skälen till det är att det finns lagkrav på hur fastigheter får bildas och delas och en självständig fastighet på säg 3–400 kvm skulle inte tillåtas här.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Jag skulle börja odla i växhuset och skulle sätta ett jävlas stor lås på dörren Växthuset står ju helt på din mark och jag tycker du har all rätt att använda det. Skämt o sido, kronofogden kan hjälpa med handräckning.
 
N ninhuo skrev:
Jag skulle börja odla i växhuset och skulle sätta ett jävlas stor lås på dörren Växthuset står ju helt på din mark och jag tycker du har all rätt att använda det. Skämt o sido, kronofogden kan hjälpa med handräckning.
Du kanske tycker så, men rör inte det. Det är fortfarande grannens växthus, även om det står på TS mark, och om man använder det, flyttar det, förstör det eller på annat sätt hanterar det, så är det egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Argumentera i lugna ordalag att den marken är tänkt till djurhållning och att de behöver en viss yta per djur. Därför kan inga byggnader för annat än djurhållningen bli aktuellt och att vare sig servitut eller arrende är aktuellt.
 
  • Gilla
Monkan74
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Argumentera i lugna ordalag att den marken är tänkt till djurhållning och att de behöver en viss yta per djur. Därför kan inga byggnader för annat än djurhållningen bli aktuellt och att vare sig servitut eller arrende är aktuellt.
Varför blanda in andra argument än ”det är min mark, dina grejer har inte där att göra”? Om man kommer med diverse mer eller mindre sanningshaltens utsagor ger det grannen mer information att göra något med.
 
  • Gilla
Falckman och 7 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Varför blanda in andra argument än ”det är min mark, dina grejer har inte där att göra”? Om man kommer med diverse mer eller mindre sanningshaltens utsagor ger det grannen mer information att göra något med.
Vilken information ska grannen göra något med och vad?
Denne granne verkar ju bara bry sig om sitt eget bästa och TS har skrivit att marken är till för djurhållningen. Det är rimligen bara en tidsfråga innan även denna markdel får sin beskärda del av djurhållning och grannen kanske blir motiverad att inte trampa i skiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.