Jag vill dra nätverkskablar till några rum i mitt hus och jag är kunnig om nätet själv, men jag har inte mycket erfarenhet om väggar, byggmaterial, isolering, borrning, och ungefär allt annat.

Idén är att fiber ska komma in i garaget, var jag ska sätta upp en patchpanel. I den här väggen skulle jag vilja borr in till huset.

https://www.byggahus.se/forum/attac...3/?temp_hash=033ccb3a3a79016bb2038d75a96560c6

https://www.byggahus.se/forum/attac...9/?temp_hash=033ccb3a3a79016bb2038d75a96560c6

https://www.byggahus.se/forum/attac...0/?temp_hash=033ccb3a3a79016bb2038d75a96560c6

Kablarna ska komma in i tvättstugan (kanske in till ett befintlig skåp) och från där upp till en liten klädkammare, och upp till vinden.

Från vinden jag ska dra kablar ner till några rum i den andra våningen, och även ett par kablar till vardagsrum i bottenvåningen

Jag tänker, eftersom jag är inte så jättebra på det här att jag vill inte dra kablar i väggar, så det skulle betyda bara att borra hål mellan våningar, och ett hål mellan garaget och huset. Jag skulle vilja använda de nätverksuttag som sitter på vägen precis så att det inte blir för jobbigt.

Så mitt stor oro är speciellt med ytterväggen mellan garaget och huset. Hur stor hål ska jag göra (till 6-7 kablar, men jag vill kanske dra fler kablar senare), ska jag sätta ett rör för kablar, hur vet jag att jag borr inte mot en elkabel eller en vattenrör? Och även andra frågor jag har inte ens tänkte på.

P.S.:Jag vill inte använda bara wifi, jag förstår det är vad många gör nuförtiden, men jag vill inte.

P.P.S.: Det är kanske ganska klart att svenska är inte mitt första språk, men i alla fall förlåt för alla grammatiska fel jag har gjort.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Använder ni era telefon uttagen?
Eller använder ni bara mobiltelefon? I så fall är byta telekabel mot nätverkskabel i rören.
 
  • Gilla
intebrapådethär
  • Laddar…
Jag skulle vilja, på början, men tyvärr de är inte placerad på det bästa sättet alls, och röret är för tajt, för alla kablarna.
 
Antingen gör du ett stort hål för alla kablarna genom garageväggen eller flera mindre hål där drar kablarna genom tex 20 mm flexslang parvis.

Sedan drar du vidare genom huset till lämpliga punkter för uttagen. Har du mycket garderober eller klädkammare kan du ju dra där utan att det syns. Sista biten i kabelkanal om du inte vill dra i väggarna. Eventuellt som du skriver upp på vinden och sedan ner i tummen du vill ansluta. Gäller att hitta bästa vägen att dra så att det blir snyggt.
 
  • Gilla
intebrapådethär
  • Laddar…
Vad är det bästa sättet för att göra ett sånt stor hål? Vanlig borrmaskin med en extralång borr?
 
intebrapådethär intebrapådethär skrev:
Vad är det bästa sättet för att göra ett sånt stor hål? Vanlig borrmaskin med en extralång borr?
Ja lång norr behövs. Är det endast tegel är ett inte så hårt att borra i. Är det betong bakom är det ett tuffare jobb, men går med en rejäl borrmaskin gärna med bra borr. Det är nog enklast att borra flera hål för 20 mm slang.
 
  • Gilla
intebrapådethär
  • Laddar…
intebrapådethär intebrapådethär skrev:
Vad är det bästa sättet för att göra ett sånt stor hål? Vanlig borrmaskin med en extralång borr?
För tegel/betong behövs en slagborrmaskin med tillräcklig längd. Flera mindre hål är antagligen lättare. Om 20mm (slang) fungerar, är det bra. Jag hade väldigt svårt med betongvägg!!
Dra sedan kablarna gömda i garderober/klädkammare etc till vind och sedan till varje rum med kabelkanal i rummen som Pin säger med utanpåliggande uttag..
Tänker du skaffa en låda (tex ett gammalt köksskåp el liknande, se bild) i garaget för att sätta patchpanel och router 1 i?
Vit skåp under trappa för att placera patchpanel och router i enligt diskussionstrådens råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.