Byggde ny altan i våras, snickare gjorde jobbet och köpte in C4 skruv hos en känd proffsbutik för massor med pengar.
Det har varit regnigt ett tag nu och jag upptäckte idag att det det blivit svart i träet kring 30% av skruvarna.
Jag skruvade ur dem och det är tydligt att beläggningen på skruvarna är borta och förklarar att det blivit svart.

Hade diskussionen med snickarna om skruv kvaliteten inför bygget men de ville inte jobba med syrafasta skruv och menade att C4 var bra nog men nu inser jag att det kommer se eländigt ut med svart trä och dessutom kommer de rosta sönder och senare bli ett problem när det är dags att byta trall.

Vad säger panelen om detta?

Kan tycka skruven lever inte upp till sin klassning och den som sålt kan komma och byta alla skruvar, eller?

Se bilder (altan och skruv är 6 månader ca) :


Närbild av trämönster och skruvhuvuden i infäst trätrall
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förgyllda skruvar med olika längd ordnade i en rad på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
mtli och 1 till
  • Laddar…
Det där såg ju inte roligt ut. Bor du kustnära?

Det kommer antagligen synas mindre allt eftersom altanen får sin patina men rostproblemet kvarstår ju.

Jag skulle råda dig att prata med firman för att få deras syn på saken. Skruvarna kan säkert reklameras om de är tjänstvilliga. Finns någon tråd här om essve-skruv (tror jag det var) som inte höll måttet.
 
  • Gilla
nik72 och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Bor du som ditt namn antyder på västkusten (nära) är väll c4 nästan direkt olämplig så att ta det mot tillverkare lär inte ge något, mot snickaren är nog rimligare men jag vet inte hur det blir eftersom du köpt dom. Vill dom lämna nöjda kunder efter sig borde dom definitivt komma och byta mot rostfria.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Svensson1 och 3 till
  • Laddar…
Solklart, snickaren får byta ut all skruv!
Han har köpt skruv och lagt på ett okänt antal % för att kunna lämna garanti!

Så låter det alltid när dom försvarar sina påslag, så bara utnyttja garantin du betalat för. Annars hänger du ut han direkt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag bor ca 250 m från havet men med ett skogsparti i mellan så C4 borde funka vad jag förstår, det är inte så att vi har saltstänk i luften om man säger.

Lite komplicerat med entreprenören dock, jag har byggt 200m2 altan och dumpade entreprenören efter ca 100m2 då jag upptäckte att de överdebiterade material med 30-50% och därefter köpte jag in material själv och plockade in snickare separat.

Jag har mao själv köpt en del av skruvarna och även om jag reklamerar jobbet entreprenören gjorde tänker jag att skruven som inte uppfyller kraven även för entreprenören (det har bara gått 6 månader).
Har ett svagt minne av essve tråden, skall se om jag kan hitta den.
 
  • Gilla
Murris
  • Laddar…
Rickard.
Vad som räknas som kustnära eller inte är inte så tydligt men jag tolkar t ex det essve skriver som att c4 är direkt olämpligt val för trallskruv. Sen om a2 duger eller inte kan jag inte svara på.

”Rostfri A4 skruv består av ohärdat syrafast stål med högsta korrosivitetsklass C5. Denna skruv kan användas till alla trädäckskonstruktioner men ska användas i aggressiva miljöer så som vid pool och vid bryggor och trädäck med en kustnära placering vid saltvatten.”
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
A
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Jag bor ca 250 m från havet men med ett skogsparti i mellan så C4 borde funka vad jag
Enligt Beijerbyggs sida :

Västkusten
0–5 km A4 (syrafast rostfri)
5–10 km A2(rostfri)
>10 km Outdoor C4 (ytbehandlad för utomhusbruk)
 
  • Gilla
Tomas Svensson1 och 12 till
  • Laddar…
Jag kör alltid med rf A4. A2 kan vara ok men de är onödigt mjuka och funkar inte alltid. Jag var med om en hantverkare som vägrade skruva med rf skruvar. Problemet var att han inte hade förstånd att använda annat än en slagskruvdragare och då är det tufft med rf skruvar. Låter lite som dina hantverkare.
 
  • Gilla
Tomas Svensson1 och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag kör alltid med rf A4. A2 kan vara ok men de är onödigt mjuka och funkar inte alltid.
Du har missförstått skruvarna något men knappast relevant egentligen.

”A4-skruv högst rostskydd (korrosionsklas C5) och mest flexibelt stål, A2-skruv har något lägre rostskydd (C4) och något mindre flexibelt stål.”
 
  • Gilla
Ithir och 1 till
  • Laddar…
Verkar som konsensus är att det är fel skruvar dock vill jag påpeka att ytskiktet är skadat på bilderna och inte bara den del som är utsatt för salt i luften, det ser uppenbart skadat ut som en del av monteringen, eller?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du har missförstått skruvarna något men knappast relevant egentligen.

”A4-skruv högst rostskydd (korrosionsklas C5) och mest flexibelt stål, A2-skruv har något lägre rostskydd (C4) och något mindre flexibelt stål.”
Se där. Tack för klargörandet.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Verkar som konsensus är att det är fel skruvar dock vill jag påpeka att ytskiktet är skadat på bilderna och inte bara den del som är utsatt för salt i luften, det ser uppenbart skadat ut som en del av monteringen, eller?
Det kan mkt väl vara som en del i monteringen men likaväl som ett resultat av fel skruv till tryckvirke där ytbehandlingen på skruven inte håller för kemin i tryckvirket. Det finns några äldre trådar på forumet som tar upp samma typ av problem med C4-skruvar och tryckvirke.
 
  • Gilla
erikced
  • Laddar…
Där var den ju, det var den jag syftade på i tidigare inlägg.
 
Tack...måste dock säga att jag är chockad. Man kan inte sälja en C4 skruv avsedd för tryck virke utomhus och sedan säga att det inte funkar.

Kollade skruven jag köpte och det finns inga liknande restriktioner men med det sagt förstår jag problemet med belagd härdad skruv och oundvikliga rörelserna i virket. Inte en chans att det håller över tid och att sälja det som sådant borde inte vara möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.