Ska jag tänka på ett hus med källare som grund är utan källare?
Tipsa gärna mig…
 
BirgitS
Det där blev väldigt svårförståeligt. Kan du omformulera dig?
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där blev väldigt svårförståeligt. Kan du omformulera dig?
jag menade hus med källare, ska man köpa ett hus med källare, ifall nej, varför?
 
Köpare83 Köpare83 skrev:
jag menade hus med källare, ska man köpa ett hus med källare, ifall nej, varför?
Det beror väl helt och hållet på vad du själv vill ha!
 
  • Gilla
Köpare83 och 2 till
  • Laddar…
Med eller utan källare, så är hus ”individer”.
Det finns bra och dåliga källarhus. Det finns ju ett par saker att tänka på, men så länge man följer allmänna råd och ”regler” så gillar i alla fall jag källare.

/C
 
  • Gilla
Köpare83 och 1 till
  • Laddar…
Du kan bestämt köpa hus med källare. eller krypgrund. eller betongplatta. eller på plint - alla grundläggningsmetoder har för- och nackdelar. Som spekulant bör du veta vad du skal titta efter/ha någon med dig som gör/anlita besiktningsman oavsett vad du väljer. Källare är inte bätrre eller sämre än alternativen.
 
  • Gilla
Köpare83
  • Laddar…
Klart man ska ha källare. Källare ger bra billig biyta för tvättstuga, pannrum, bastu, matkällare, snickeri, förvaring av verktyg och annat som man inte vill betala boyte-kvadratmeterpris för. Om det finns något rum i bra skick kan man till och med ha ett sommar-sovrum där och få 19 grader istället för 32 i värmeböljorna. Till nästa sommar ska vi ordna möjlighet att även flytta ner arbetsrummet tillfälligt vid behov.

Räkna inte med källaren som permanent boyta (sovrum t.ex.) och kolla läget noga så att det inte blir översvämning vid minsta skyfall.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Man läser mycket om fuktproblem i hus som har källaren som grund, särskilt i gamla hus som byggdes före 1990. Jag har inga erfarenheter av byggnader men vill inte köpa ett hus som behöver mycket renovering i början.
 
BirgitS
Köpare83 Köpare83 skrev:
Jag har inga erfarenheter av byggnader men vill inte köpa ett hus som behöver mycket renovering i början.
Då får du nog välja ett hus som antingen är rätt nytt eller som någon annan har renoverat rätt nyligen. Efter några årtionden får man räkna med att det är en risk för att taket behöver bytas eller något annat större.
Köpare83 Köpare83 skrev:
Man läser mycket om fuktproblem i hus som har källaren som grund, särskilt i gamla hus som byggdes före 1990.
Det är därför som man inte bör använda källaren som permanent boyta, som mrsnhp skrev, utan betrakta den som biyta för tvätt, teknik, förråd, verkstad och annat liknande.
 
  • Gilla
Köpare83
  • Laddar…
Sutteräng om det finns båda delarna.;)
Sedan får du kanske fundera lite på vad du avser med renovering, fixa ytmaterial som måla, tapetsera och även något byte av golv är ju mindre arbeten.
 
  • Gilla
Köpare83
  • Laddar…
Köpare83 Köpare83 skrev:
Man läser mycket om fuktproblem i hus som har källaren som grund, särskilt i gamla hus som byggdes före 1990. Jag har inga erfarenheter av byggnader men vill inte köpa ett hus som behöver mycket renovering i början.
Man läser även om fuktproblem i hus med krypgrund, impregnerade syllar m.m. Som det nämndes i ett tidigare svar är hus individer. Renoveringsbehov kan ju finnas i kök, badrum, tak, eldragningar och vad som helst, inte bara källaren. Och alla källare har inte akut renoveringsbehov, inte ens om det förekommer putssläpp och ser lite gammalt ut.

De som får problem med fukten i källaren har ofta försökt använda källaren som boyta. Varken värmepannan, tvättmaskinen eller tigersågen verkar bry sig om att luftfuktigheten i vår källare ligger kring 60-65% om avfuktaren är avstängd, eller om att det är putssläpp på väggarna som inte har renoverats sedan 1938 :) Inte ens de 40 st flyttlådorna som fortfarande är ouppackade efter två år har klagat :rofl:
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.