I mitt hus finns vattenmätaren och avstängning i entreplan. Men, där e ett tjockt vattenrör som kommer upp ur golvet i källaren o vandrar sedan längs/genom väggar o tak till entreplan.

Är det lätt att leda om detta vatten pga renovering i källaren, eller måste man kontakta kommunen o be dem stänga av vattnet?
 
Du får ju inte koppla förbi vattenmätaren , men det är inga problem att stäng av vattnet , bara att knalla ut i gatan och leta upp avstängningen som är för ditt hus , sen med en manöverstång eller med en lagomt stor hylsa på hylsnyckel stänga av , om din avstängning är av den modellen där manöverstaget ner till ventilen sitter i gatunivå och inte en bit under locket.

Visst , Sen kan man ju se på det ur den synvinkeln ; Hur många skulle komma på en om man kopplar förbi vattenmätaren ett tag ?
Men det syns på förbrukningen om man inte gjort av med nått vatten på ett tag o sen helt plötsligt börjar förbruka igen . Alltså komunen ser det på avläsningen.

Men Ring till ditt kommunkontor och prata med dom , det är bäst.
 
Man får inte stänga vattnet "ute i gatan" själv heller, det måste kommunen göra (mot ersättning givetvis :( ).
 
roggabear skrev:
Man får inte stänga vattnet "ute i gatan" själv heller, det måste kommunen göra (mot ersättning givetvis :( ).
Om kommunen tar betalt eller inte varierar från kommun till kommun. Min kommun tar inget betalt. Rör INTE ventilen själv är mitt råd, går den sönder, vilket inte är helt ovanligt, kan du få stå för reparationskostnaden själv. Inte billigt..
 
Som sagt, det skiljer nog från kommun till kommun. När jag fick kommunalt VA till sommarstugan i år så fick jag också en nyckel för att kunna stänga av vattnet vid anslutningspunkten vid tomtgränsen.
 
Det där varierar om man får stänga av vattnet i gatan eller inte ..
Jag har alltid gjort det själv iaf ..
Men i min komun är det nästan ingen som bryr sig.
Vi hadde en läcka på huvudledningen i nästan en måndag innan nån kom och tittade ,fast vi var 4 grannar som ringt 3 ggr var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.