Vi bor i ett enplanshus, utan källare, från -68, byggt på betongplatta. Vi hade nyligen en besiktningsman på plats som tyckte att det luktade avvikande vid golvlisterna och undrade sedermera om vi var intresserade av att göra en fuktmätning av grunden.

Är det någon som har erfarenhet av hus byggt på liknande material? Vad kan vi förvänta oss?
Vi har tidigare gjort en ”lightversion” av fuktmätning i väggar, vind osv utan några förhöjda värden.
Fuktmätningen i grunden blir mer omfattande och vi vill i så fall vara lite förberedda på vad mätningen kan tänkas visa baserat på materialet där under.
 
  • Svartvit teknisk ritning av grundläggning för källarhus med mått och anteckningar om armering och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan hjälpa oss i frågan?
 
johlin8 johlin8 skrev:
Ingen som kan hjälpa oss i frågan?
Det är väl lite av en riskkonstruktion med isoleringen på insidan men man gjorde så då.

Upplever ni något själva i huset?

Man kan också mäta i luften om det finns några spår av pågående mikrobiell aktivitet. En sk MVOC-mätning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl lite av en riskkonstruktion med isoleringen på insidan men man gjorde så då.

Upplever ni något själva i huset?

Man kan också mäta i luften om det finns några spår av pågående mikrobiell aktivitet. En sk MVOC-mätning.
Ja jag har förstått det. Vi märker inte någonting själva men enligt besiktningsmannen så luktar det avvikande om man tar bort och luktar bakom golvlisten, ner mot grunden.
 
johlin8 johlin8 skrev:
Ja jag har förstått det. Vi märker inte någonting själva men enligt besiktningsmannen så luktar det avvikande om man tar bort och luktar bakom golvlisten, ner mot grunden.
Har ni mekanisk ventilation i huset?
Är det huset eller er hälsa som ni är mest oroad över?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har ni mekanisk ventilation i huset?
Är det huset eller er hälsa som ni är mest oroad över?
Vi har några mekaniska i badrum bla, annars vanlig frånluft. Vi ska flytta inom ett par år så huset är nog det vi är mest oroliga för.
 
johlin8 johlin8 skrev:
Vi har några mekaniska i badrum bla, annars vanlig frånluft. Vi ska flytta inom ett par år så huset är nog det vi är mest oroliga för.
Om huset är välventilerat får man inte så hög luftfuktighet inne och då minskar risken för fuktutfällning i byggnadskonstruktioner. Så det det är väl bra så långt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om huset är välventilerat får man inte så hög luftfuktighet inne och då minskar risken för fuktutfällning i byggnadskonstruktioner. Så det det är väl bra så långt.
Det bådar ju gott. Du vet ingenting om själva mineralullsisoleringen och hur det brukar se ut med fukt i hus byggda på detta sätt?
 
Fukt kan ju komma både utifrån och inifrån. Om det är byggt som på ritning borde det inte behöva vara någon fuktbelastning utifrån.

det behöver heller inte vara ett problem med fukt inifrån men det går inte att utesluta helt utan undersökning.

En fuktmätning ger en ögonblicksbild men den behöver inte vara representativ över tid. Om det var mitt hus hade jag nog tagit en hålsåg och tagit upp ett hål nära yttervägg. Då kan man ju lukta säkrare ta ut lite isolering känna om det finns frukt och så vidare.
 
  • Gilla
johlin8
  • Laddar…
johlin8 johlin8 skrev:
Vi bor i ett enplanshus, utan källare, från -68, byggt på betongplatta. Vi hade nyligen en besiktningsman på plats som tyckte att det luktade avvikande vid golvlisterna och undrade sedermera om vi var intresserade av att göra en fuktmätning av grunden.

Är det någon som har erfarenhet av hus byggt på liknande material? Vad kan vi förvänta oss?
Vi har tidigare gjort en ”lightversion” av fuktmätning i väggar, vind osv utan några förhöjda värden.
Fuktmätningen i grunden blir mer omfattande och vi vill i så fall vara lite förberedda på vad mätningen kan tänkas visa baserat på materialet där under.
Vi har också uppreglat golv på oisolerad betongplatta med mineralull, fast 10 år äldre.

Det mest kritiska bör ju vara om trä kommer i kontakt med betong. Dålig lukt kan komma från impregnerade reglar/syll.

Jag skulle rekommendera att ta upp ett par inspektionshål istället för att betala dyra pengar på en mätning. Då ser du ju dessutom hur välgjort det är.

Jag har inspekterat flera ställen som samband med renovering. Allt är torrt och ingen dålig lukt trots grön syll, så då kan man sova gott.
 
  • Gilla
johlin8 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.