Vi har en gammal lada/stall på våran gård där en liten del av fasaden har blivit renoverad vid ett tidigare tillfälle, innan vi flyttade in.
Jag undrar vad man använder för bruk innan man putsar det vita?
Jag skulle vilja göra en del av förarbetet själv där det är som värst.
Jag gissar att det finns en del duktiga här på området Gammalt fönster och en sliten dörr på en vägg med skadad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten stenvägg med synlig bruk och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg på hus med ny och gammal puts vid renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitputsad byggnad med fönster och dörr i trä, samt vedstapel vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några bra tips?
 
Jag skulle gissa att det gamla är murat med antingen kalkbruk eller kalkcementbruk. Sedan skulle jag gissa att den nya putsen är modernt cementbruk. Gör man så brukar nya putsen ta med sig ytan av gamla muren och falla ned.
Det skall vara ett mjukt bruk som inte blir hårdare än gamla murningen. Antingen rent kalkbruk eller så en liten aning cement iblandat. En sådan puts är inte hållbar men den river inte sönder den gamla murningen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle gissa att det gamla är murat med antingen kalkbruk eller kalkcementbruk. Sedan skulle jag gissa att den nya putsen är modernt cementbruk. Gör man så brukar nya putsen ta med sig ytan av gamla muren och falla ned.
Det skall vara ett mjukt bruk som inte blir hårdare än gamla murningen. Antingen rent kalkbruk eller så en liten aning cement iblandat. En sådan puts är inte hållbar men den river inte sönder den gamla murningen.
Okej, tack för svaret. Då ska jag testa på en liten yta.
 
T Trekronor86 skrev:
Okej, tack för svaret. Då ska jag testa på en liten yta.
Vänta till nästa försommar. Säsongen är slut för bruk med hög kalkhalt i år.
 
  • Gilla
Trekronor86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.