Nej, det hinner inte bli 'jord' som läggs på. Gräset 'äter' klippet på samma sätt som växter 'äter' jord. Du kan jämföra med en blomkruka som fått stå alltför länge utan tillskott av jord - till slut är det bara rötter i krukan (såvida växten överlevt :rolleyes:). Det finklippta gräsklippet fungerar som gödning vilket innebär att man inte behöver tilläggsgöda mattan så mycket som när man använder uppsamlare. Är man extra petig och inte klipper ner mattan jättehårt får man också en tåligare gräsmatta som inte är lika känslig för uttorkning under heta sommarmånader.

Nackdelen med den multiklippta gräsmattan är att man gärna drar in gräsklippet i huset om man har små barn som använder mattan som lekyta.

För min egen del använde jag tidigare multiklippidén och fick en jättefin gräsmatta. Däremot körde jag då och då en handjagare med uppsamlare av den enkla anledningen att jag behövde klippet till komposten. Och som du, Per-Erik, gör - samla upp klippet runt poolen - låter också vettigt.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Vi är inne på tredje säsongen med multiklipparen och är supernöjda. Vi har dryga 3000 kvm att klippa och att slippa all skötsel som krattning, gödning mm är otroligt skönt. Våra grannar har en gräsmatta på ca 500 kvm och kör med uppsamlare. Deras svordomar kan ibland höras vida omkring, särskilt när gräset är lite blött. Ser även vilken otrolig tid det tar för dem att springa och tömma behållaren. Frun i huset släpar med sig en skottkärra och tömmer i. Tycker inte det verkar särskilt roligt.
Men som sagt, smaken är som baken...
 
Kanske dum fråga, men kan man inte ha en vanlig gräsklippare som man ibland kör med uppsamlare för att man behöver gräsklippet till buskar o rabatter, men oftast kör utan för att det är enklare? (Så gör i alla fall jag ;-))
(har ingen multiklipfunktion på min, och inte behöver jag hålla på att räfsa annat än när det har blivit mycket långt)
 
Sommartorparn skrev:
... men kan man inte ha en vanlig gräsklippare som man ibland kör med uppsamlare för att man behöver gräsklippet till buskar o rabatter, men oftast kör utan för att det är enklare?
Det kan man absolut göra! Samma funktion som med multiklipparen. Men lite jobbigare om man låter gräset växa för långt.
 
yonna skrev:
Det kan man absolut göra! Samma funktion som med multiklipparen. Men lite jobbigare om man låter gräset växa för långt.

OK, så multiklipen klarar lite längre gräs också utan att klippet lägger sig som en våt filt över gräsmattan. Hur höga höjder klarar den ungefär utan att man behöver räfsa efteråt?
 
Här i trädgårdsforumet ges ofta motsägelsefulla råd och det kan också vara "rätt". Det bästa tipset är ofta: testa själv! Det finns säkerligen ett teoretiskt svar att de klippta grässtråna inte vara mer än x antal cm för att inte skada gräsmattan. I praktiken beror det mer på var mattan är belägen, klimatzon, sol/skugga, markmaterial under mattan. "Känner" man att det klippta gräset blir alltför kraftigt krattar man upp det.
 
Sommartorparn skrev:
OK, så multiklipen klarar lite längre gräs också utan att klippet lägger sig som en våt filt över gräsmattan. Hur höga höjder klarar den ungefär utan att man behöver räfsa efteråt?
Om gräset blivit allt för lång är inte lösningen att ta fram räfsan - man kör bara över de värsta gräshögarna en gång till.....

I övrigt håller jag med Yonna om att detta inte är en rätt eller fel tråd - man ha olika önskemål kring skösteln av trädgården helt enkelt.
 
jag har dubbla maskiner. Klipparen med uppsamlaren går nästan hela tiden pga av att hund och ungar inte skall dra in klippet i huset. Multiklipparen används oftast när det är riktigt torrt på sommaren och gräset knappast växer eller när det är blött och det fastnar i uppsammlaren.... fast då brukar jag köra över två ggr. Andra gången med uppsamlaren för att som sagt slippa få in skiten.
 
Nu är ju tyvärr hösten redan här, och nu är jag iaf glad för min uppsamlare. Tror att jag kommer behålla gräsmattan grön betydligt längre än om jag hade haft en massa löv söndermalda i gräsmattan. Kommer nog dock köra på som vanligt, samla upp vartannan gång.

Skickar med en dålig mobilbild på en lite lövad gräsmatta. :)

grass.JPG
 
I mina ögon är det så här enkelt: Man väljer mellan bäst resultat och minst underhåll - där skalan går ungefär mellan cylinderlyxklippare med uppsamlare typ lawnmaster, till vanlig klippare med multiclip. Det kommer bli bättre resultat med en bra cylinderklippare med uppsamlare, toppdressning och gödsling - men det kommer också ta 3ggr så lång tid per klippning och bli dyrare.

Men som alltid med gräsklippning så hänger det mest på att klippa ofta och med vassa knivar för bästa resultat. Det är klart att resultatet inte blir något vidare om man maler ner 2dm gräs med klivar som inte har slipats sedan de köptes -87 :)

Vårt val blev en Stiga Park med multiclip. Att det nu tar en knapp halvtimme att klippa istället för nästan tre timmar gör att vi klipper två gånger i veckan och resultatet blir därefter. Och så slipar vi knivarna två ggr per säsång ungefär.

Att det skulle bli en "kaka" av gräsklipp eller på annat sätt kväva gräsmattan om man kör med multiclip håller jag inte med om. Vi har kört multiclip i sex år på gräsmattan och det är ingen märkbar skillnad på "marken".
 
Sommartorparn skrev:
[länk]
Jag har fått hem prover och det dyrare alternativet (cirkus 600 kr/kvm) är verkligen jättesnygg. Kan vara ett alternativ för mindre yta på en innergård.
 
Jag brukar klippa med Klippo Pro Multiclip men efter att vi gödslat så växer det så mycket så vi skulle behöva klippa nästan VARJE dag för att det inte ska bli klumpar vid klippningen....Kan dessa klumpar bero på slöa knivar eller? (Det växer 2 - 3cm per dygn).
 
Låter lite konstigt, torde inte vara slöa kniver, men kolla för säkerhetskull. Men att gräset skulle växa 2-3cm per dag är nog rätt osannolikt, det kan jag nästan lova. Jag gödslar var 5:e vecka och bevattnar 1 gång i veckan och att gräset skulle växa 2-3cm per dag har jag aldrig skådat, du menade inte 2-3mm ?
 
Naj, jag menar 2-3cm per dygn, klipper jag varannan dag så blir det mycket klumpar.....
Nu har det iofs varit både riktigt optimalt väder senaste veckan plus gödslingen, det brukar ha räckt med att klippa var 3e dag tidigare men inte längre mellan om jag inte vill få jättemycket klumpar....

Vi sådde i midsommarhelgen och har gödslat två gånger sedan dess.

Jag ska se om jag kan lägga in en bild imorgon hur det ser ut när jag har 3dagar mellan klippningarna, det är nästan som en åker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.