Trevlig söndag alla,

Jag har fått en solcellsanläggning installerad av en privat firma (alltså inte av min nätägare eller elleverantör). Nätägaren kräver en låsbar elkopplare/lastfrånskiljare till anläggningen. Är det en sådan jag fått?? Har varit en massa turer med dålig kommunikation och fördröjningar så vill verkligen att det blir godkänt när nätägaren kommer för att besiktiga nästnästa vecka...

Tusen tack på förhand!

"Det ska finnas en elkopplare för produktionen. Den ska vara av typen lastfrånskiljare, vara blockerbar i öppet läge samt med oberoende handmanöver (enligt svensk standard och ALP,). E.ON Energidistribution tillåter inga säkringar eller dvärgbrytare som elkopplare."



Hager säkringsbrytare HAS340 40A i position 'ON' monterad i elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en jordfelsbrytare med testknapp i en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av diskussionstråd om elinstallation med text om elkopplare och skyddsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du sätter den på "off" och sedan ett litet hänglås i plastbygeln.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Du låser den i den gråa plastbygeln.
Tack för snabbt svar!

Gissade det, men hur ser låset ut? Det blir ju räddningstjänsten eller elektriker som låser. Jag har inga lås, har de med sig?

Tror som du att den är möjlig att låsa, men undrar om den är formellt godkänd, att det är rätt typ...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du sätter den på "off" och sedan ett litet hänglås i plastbygeln.
Ska jag stå för hänglås? Kan det bli nedslag annars...
 
S Sir Duke skrev:
Tack för snabbt svar!

Gissade det, men hur ser låset ut? Det blir ju räddningstjänsten eller elektriker som låser. Jag har inga lås, har de med sig?

Tror som du att den är möjlig att låsa, men undrar om den är formellt godkänd, att det är rätt typ...
Ja, det är den som vill låsa brytaren som är ansvarig för att ha ett lås med sig.
(Och man vill ju inte att någon annan har nyckeln och tar bort det när man jobbar...)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Den som vill låsa står för lås.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(Och man vill ju inte att någon annan har nyckeln och tar bort det när man jobbar...)
Exakt.
 
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.