Jag stör mig på silverfiskar som dyker upp här och där.
Vilka är era bästa tips för att få bort otyget?

Jag testade Clas Olssons silverfiskfångare, den har legat dels i mitt badrum och dels i en skjutgarderob.

i badrummet har två stycken blivit ”fångade” så den funkar ju uppenbarligen.
Igår kollade jag den andre och nu räknade jag inte exakt men där var nog ett tiotal silverfiskar.
Hoppas detta minskar förökningen.
Vad har ni för andra knep för att bli av med dessa?
 
  • Transparent plastförpackning med trasiga delar och en metallbit, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vanlig eller långsprötad? Googla för att se skillnaden på dem. Den vanliga silverfisken kan vara ett tecken på pågående fuktskada om dom är många. Den långsprötade trivs även i torra miljöer och kan bl.a. äta vissa sorters papper och tapet.

Långsprötad är väldigt svår att bli av med. Vi minskade populationen med Myrr spray mot krypande insekter. Spraya kring golvlister, trösklar osv. Det kan säkert hjälpa mot den vanliga också, men om det är dom är det även bra att kolla efter fuktskador. Dom kan även bo i avlopp, tex golvbrunnen i duschen.
 
Kan rekomendera MyrNix som ett giftfritt alternativ som håller länge i torr miljö. Kan var bra under tex kökskåp ifall det är ett "stängt utrymme".
 
C carlekvist skrev:
Jag stör mig på silverfiskar som dyker upp här och där.
Vilka är era bästa tips för att få bort otyget?...
Jag hade lite silverfiskar i badrummet i min hyreslägenhet, efter någrra år fick jag idén att hälla Klorin lite här och där på golvet. De försvann helt nästan med en gång.

Sedan efter något år helrenoverade hyresvärden badrummet och då kom de tillbaka(!). Nytt kakel, nytt klinker, ny dörr och stambyte men kanske fanns de under tröskeln, i hallväggen eller liknande? Jag hällde hursomhelst på Klorin igen för någon månad sedan och har inte sett dem sedan dess.
 
C carlekvist skrev:
Jag stör mig på silverfiskar som dyker upp här och där.
Vilka är era bästa tips för att få bort otyget?

Jag testade Clas Olssons silverfiskfångare, den har legat dels i mitt badrum och dels i en skjutgarderob.

i badrummet har två stycken blivit ”fångade” så den funkar ju uppenbarligen.
Igår kollade jag den andre och nu räknade jag inte exakt men där var nog ett tiotal silverfiskar.
Hoppas detta minskar förökningen.
Vad har ni för andra knep för att bli av med dessa?
Jag har testat det mesta mot långsprötad silverfisk. Det enda som fungerar på lång sikt enligt min erfarenhet är Advion Ant /Cockroach med upprepade behandlingar och tålamod (minst flera månader). Allt annat är enligt min uppfattning helt bortkastad tid och pengar. Jag är inte ute efter att marknadsföra produkten i fråga utan bara hjälpa då jag själv krigat mot krypen under flera år tidigare. Nu är de helt borta.
 
Jag har upptäckt medlet Röd cederolja och den har varit effektiv. Jag dränker in en tops där oljan finns.
Jag har lagt den på ställen där det funnits silverfisk och det har helt klart hjälpt.
Dock har de kommit tillbaka efter ett tag så jag har lagt ut det igen och det verkar hjälpa.
 
C carlekvist skrev:
Jag har upptäckt medlet Röd cederolja och den har varit effektiv. Jag dränker in en tops där oljan finns.
Jag har lagt den på ställen där det funnits silverfisk och det har helt klart hjälpt.
Dock har de kommit tillbaka efter ett tag så jag har lagt ut det igen och det verkar hjälpa.
Det har jag också testat, dock enbart mot långsprötade silverfiskar. Jag upplevde det inte som speciellt effektivt, framförallt inte vad gäller att bli av med dem helt. Jag använde dock inga enorma mängder. Det luktar iaf väldigt fräscht. Men bättre att lägga slantarna på Advion Ant / Cockroach enligt mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.