@Claes Sörmland är benägen att hålla med dig. Utan att veta så känns det som att det ligger någon finstilt skrivelse i bakgrunden gällande just detta.

TS: Om det inte gör det skulle jag spontant anse att det är ett avtalsbrott och att det som du har fått tillbaka till dig nu är ett nytt anbud. I given situation, anta att deras underleverantörers regler ändrats gällande hur panelerna får installeras, lär det falla in under KKL 12 § då säljaren inte kan fullgöra köpet på ursprungligt sätt då hindren för installation är oövervinnbara i situationen. Men bevisbördan för detta ligger på företaget. Annars så vill jag minnas att du kan kräva fullgörande av köpet i den omfattning som är möjlig för företaget, till samma pris som avtalats.

Oavsett så är inte du tvungen att acceptera det nya föreslagna priset och att företaget fullgör sin installation.

Läs igenom Konsumentköplagen, det är en av de lättare lagtexterna i sammanhanget och tar inte lång tid (y)

(Har inte handen på lagboken när jag skriver detta och har givetvis inte sett dokumentationen, så ta det med en nypa salt)
 
  • Gilla
Storskarven
  • Laddar…
S Storskarven skrev:
Hej, det är precis så jag tänker - det låter märkligt att räkna fel på 50% av anläggningen och jag kan inte se något som förändrats sedan offerten.

Jag är medveten om att de ofta går ut med en ”testballong” innan, men i detta fall står följande att läsa i offerten:

”Efter noggrann projektering så landade jag i att 23 paneler blir optimalt på er fastighet.
Bifogat finner du en nyckelfärdig offert med en komplett summering på vårt erbjudande.”
...
Skedde ändringen av denna "testballong" efter att platsbesök skett, med noggrann inmätning av taket tex via drönare? Det du citerar låter inte som att det är den slutgiltiga offerten, utan bara den där förkalkylen baserat på satellitbilder/flygfoton dvs en uppskattning. Ett problem är att företaget refererar till detta som "offert", förvirrar i onödan.
 
F
Fast om företaget inte har koll på vad offert betyder så tycker jag det här är ett ypperligt tillfälle för dem att lära sig att det faktiskt har en ganska precis innebörd. Det här får de sätta upp på lärokontot. Stå på dig!
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Hej Storskarven.

För det första: priset på över 20 000/kWp (eller 20/W) för nästan 10kW är ruskigt högt, även efter Grönt ROT-avdrag. Upp mot 15/W är högt men acceptabelt.

OK, optimerare (Solar Edge?) gör alltid systemet dyrare, ca 20%, men det är få fall då det är motiverat. De kan behövas om taket består av flera olika mindre ytor och/eller olika paneler, eller om t.ex. ett träd kastar en skugga som vandrar över taket under dagen. Om en skorsten ger en skugga på enstaka paneler ibland kan optimerade sättas på just de panelerna.

Med mycket gamla paneler kunde en skuggad panel strypa ett helt system (jämför med att klämma ihop en vattenslang) men dagens paneler har en s.k. förbikopplingsdiod som gör att om en panel skuggas så kopplas den ur slingan och stör inte. Ja, panelerna har t.o.m. 3 förbikopplingsdioder som vardera hanterar 1/3 av panelen. Vad en optimerare gör är att transformera upp spänningen så att även en skuggad panel "faller in i ledet" och ger ett litet bidrag. Men en skuggad panel är skuggad, den kan aldrig ge lika mycket som de andra. Och mulna dagar (eller tidigt/sent när solen inte lyser på panelerna) när alla paneler har samma instrålning ger optimerare inget bidrag alls. De om säljer system med optimerare motiverar det bl.a. med att du kan se vad varje enskild panel ger, och skulle en gå sönder är det lätt att spåra. Men verkligheten är att det är Mycket vanligare att just optimerarna går sönder. Tänk dig själv: elektronik som ibland är +50C, ibland -20C och utomhus...

För det andra: ja, priset går upp per watt i mindre anläggningar. Priset på växelriktare och frakt faller inte linjärt, resor, byggställning, inkoppling mot elnätet och uppkoppling mot wifi är i stort sett lika oavsett storlek.
De "nya reglerna" kan vara att företaget har lärt sig att t.ex. rader mot söder inte kan stå för tätt om panelerna är uppvinklade, men det gäller bara typ markställningar. Eller att det sitter någon stege el. dyl. i vägen. Eller - ja fråga dem. Propsa inte på det större systemet om det finns vägande skäl emot det.

Enklast: ta in en eller flera offerter till.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Skedde ändringen av denna "testballong" efter att platsbesök skett, med noggrann inmätning av taket tex via drönare? Det du citerar låter inte som att det är den slutgiltiga offerten, utan bara den där förkalkylen baserat på satellitbilder/flygfoton dvs en uppskattning. Ett problem är att företaget refererar till detta som "offert", förvirrar i onödan.
Men sluta.
Bara för att du inte fick någon slutgiltig offert förrän de mätt med drönare, så innebär inte det att TS offert inte är någon offert förrän taket mätts med drönare.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Jag har mycket svårt att se att påståendet om nya ”regler och riktlinjer” stämmer. Jag skulle kontakta ett konkurrerande bolag för att kolla detta.

Om det handlar om faktiska ändringar av gällande regelverk (tex elsäkerhet) så har jag väldigt svårt att förstå att det skulle innebära att du måste ha 50% tom takyta mellan cellerna…

Om det beror på företagets interna riktlinjer som ändrats så ska ju inte du som kund drabbas på detta sätt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har de någon reservation i offerten, ex mellanförsäljning? Isf är det klurigt.
Annars bör offerten gälla.
 
Angående accept av offert.
Vad står det i offerten från företaget? Finns en mening av typen. "Detta är ett estimat och exakt pris räknas fram efter platsbesiktning" eller "Priset kan komma att justeras beroende på slutlig lösning" etc...
I annat fall borde en ren accept vara giltig. Då har du juridiskt rätt och avtal gäller. Frågan är vad du kan tjäna på att gå vidare (domstol?) med offerten (inkl den tekniska lösningen) om den de facto inte fungerar/rekommenderas? Det är nog inte värt att dra detta vidare. Tyvärr får du ev. börja om och ta in offerter från andra företag också.

Angående ekonomin. Priset per kwP kan jag inte bedöma, men det totala priset borde vara uppbyggd av flera fasta delar och flera rörliga delar, såsom tex antalet paneler. Om totalpriset är 200 kSEK och panelpriset del är 100 kSEK så innebär en reducering av antalet paneler till hälften att offerten reduceras från 200 till 150 kSEK (troligtvis ännu något lägre tex 128 kSEK). Självklart blir priset per kWP högre, men det är väl förväntat och inte något fel. Jag förstår inte resonemanget med att priset gått upp 50%.

Slutsatsen är ändå att leverantören verkar ha gjort fel. Kanske bättre att gå vidare till annan...

/ Johan
21 paneler med 21 omptimerare på valmat tak. (dvs paneler i tre vädersträck)
 
Hej, Offerten har som sagt inga sådana skrivelser. Jag pratade länge i telefon med deras säljare nu, och efter accept av offerten så har de skickat ut sina allmänna villkor där det finns en text om att den första offerten inte är "skarp" - detta har dock varken framgått ur den offerten eller i våra samtal. Han kunde erbjuda mig "5000:- i rabatt", dvs. motsvarande 4.1% för att kompensera för deras tillkortakommanden, något jag vänligt men bestämt avvisade.

Finns det någon vits i att gräva vidare i detta eller är det bara att bita ihop och gå vidare?

Företaget i fråga är Svea Solar, som är rimligt välrenommerade i branschen och samarbetar med IKEA, vilket var skälet till att jag kontaktade dem från början.
 
S Storskarven skrev:
Hej, Offerten har som sagt inga sådana skrivelser. Jag pratade länge i telefon med deras säljare nu, och efter accept av offerten så har de skickat ut sina allmänna villkor där det finns en text om att den första offerten inte är "skarp" - detta har dock varken framgått ur den offerten eller i våra samtal. Han kunde erbjuda mig "5000:- i rabatt", dvs. motsvarande 4.1% för att kompensera för deras tillkortakommanden, något jag vänligt men bestämt avvisade.

Finns det någon vits i att gräva vidare i detta eller är det bara att bita ihop och gå vidare?

Företaget i fråga är Svea Solar, som är rimligt välrenommerade i branschen och samarbetar med IKEA, vilket var skälet till att jag kontaktade dem från början.
Därav att man inte ska välja Sveasolar som jag avrådde från i annan tråd också. Tyvärr ingen tröst i detta fallet. Ta det via ARN, oavsett utfallet där är det inget som företag vill hamna hos. Hänvisa också till att du fick deras villkor EFTER digitalt signad skarp offert.
 
O Ove Fredriksson skrev:
Vad en optimerare gör är att transformera upp spänningen så att även en skuggad panel "faller in i ledet" och ger ett litet bidrag. Men en skuggad panel är skuggad, den kan aldrig ge lika mycket som de andra.
Det är tvärtom. Optimeraren transformerar ner spänningen så att den skuggade panelen kan leverera samma ström som övriga paneler.
 
Suck.. Effekt Optimerare gör precis som namet säger dvs söker maximalt effektläge vid given inström från solmodulen. Sjunker inströmmen pga skuggning eller minskad instrålning så finns bara ETT sätt att höja effekten dvs höja spänningen. Då effekten=ström x spänning. Och utspänningen på en solmodul variera inte med varierande solinstrålning. Spänningen är i princip kontstant men strömmen ökar linjärt med ökad intrålning.
 
Ja, så effektoptimeraren transformerar ner spänningen så att solpanelens effekt räcker för att driva samma ström som övriga paneler, men vid en lägre spänning.
 
S Storskarven skrev:
Hej, Offerten har som sagt inga sådana skrivelser. Jag pratade länge i telefon med deras säljare nu, och efter accept av offerten så har de skickat ut sina allmänna villkor där det finns en text om att den första offerten inte är "skarp" - detta har dock varken framgått ur den offerten eller i våra samtal. Han kunde erbjuda mig "5000:- i rabatt", dvs. motsvarande 4.1% för att kompensera för deras tillkortakommanden, något jag vänligt men bestämt avvisade.

Finns det någon vits i att gräva vidare i detta eller är det bara att bita ihop och gå vidare?

Företaget i fråga är Svea Solar, som är rimligt välrenommerade i branschen och samarbetar med IKEA, vilket var skälet till att jag kontaktade dem från början.
Antar att du har datumstämpel på när du gett accept och när dom skickar ut sina allmänna villkor, skulle be dom stå vid sin offert som du gett accept på.

H Harald Blåtumme skrev:
Jag menar att det finns flera steg i denna typ av offerter. Se min redogörelse för stegen i vår process.

Först kommer en preöiminär offert, den bör vara relativt exakt men kan behöva justeras efter platsbesök och mer exakt mätning etc. Accepterar man denna är det inget annat än att man önskar gå vidare i processen, du har inte skrivit på några avtal eller något.

Efter platsbesök finns förutsättningarna att göra en seriös offert, exakt vad du som köpare har att ta ställning till. Denna har du att ta ställning till, acceptera eller avslå. Accepterar du så får du skriva på dokument som kan ses som bindande.
Flera steg i offerter finns inte, man kan ge en budgetoffert för att ge en kund en ungefärlig kostnad inför budgetering.
Sen har man en offert vilket alltid är skarp, får man accept på den och har räknat bort sig så få man sätta det på lärokontot.

Det du talar om är tidsspillan för alla parter, där man ger låtsasofferter för att låsa in presumtiva kunder!


Kan säga att min blivande anläggning inte kommer bli en Svea solar om dom sysslar med sånt här
 
H håbbe1961 skrev:
Suck.. Effekt Optimerare gör precis som namet säger dvs söker maximalt effektläge vid given inström från solmodulen. Sjunker inströmmen pga skuggning eller minskad instrålning så finns bara ETT sätt att höja effekten dvs höja spänningen. Då effekten=ström x spänning. Och utspänningen på en solmodul variera inte med varierande solinstrålning. Spänningen är i princip kontstant men strömmen ökar linjärt med ökad intrålning.
Du har missförstått. Effekten från den skuggade panelen är vad den är. Effekten är ju konstant vid given instrålning. Det finns inget sätt att magiskt öka effekten från en skuggad panel. Du kan inte framställa energi ur intet.
Pga skuggan så producerar den inte lika mycket som de oskuggade panelerna. Spänningen är i princip konstant över en solbelyst panel medan strömmen varierar med instrålningen. Hög instrålning ger hög ström. Effekt = ström x spänning. Eftersom panelerna är seriekopplade så går samma ström genom samtliga paneler i samma slinga. Den mest skuggade panelen sätter därför gränsen och oskuggade paneler producerar inte fullt.
Optimeraren sänker spänningen över den skuggade panelen vilket gör att strömmen ökar så att oskuggade paneler kan producera fullt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.