Vi skaffade en husvagn i somras, mest som ett extrahus för gäster. Nu börjar det bli kallare och vi funderar på hur husvagnskunnigt folk brukar göra för att få en hållbar lösning.

Det vi gjort hittills är bara att sätta en avfuktare typ Woods, gräns 60% luftfuktighet. Bra för fukten men nu blir det kallare. Vad gör husvagnskunnigt folk?

Tar man in alla dynor i uppvärmt utrymme, behövs det? Räcker det om man bara har en avfuktare som nämnts?

Att man ska tappa ur allt vatten ur VVB och vattentankar, ja det fattar jag och det är vad vi planerar att göra till helgen.

Finns ju alternativet att låta vagnen stå på typ plus sex grader hela vintern men jag tycker inte det låter som ett rimligt alternativ idag: dyrt som satan.

All input väldigt välkommen för vi är totala noobs på detta!
 
Husvagn förvaras lämpligen i kallgarage/maskinhall
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Husvagn förvaras lämpligen i kallgarage/maskinhall
Ja det vore ju bra. Men jag antar att det finns typ 90% av alla husvagsägare som inte har möjlighet att göra på det viset. Och då är frågan hur folk gör.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det vore ju bra. Men jag antar att det finns typ 90% av alla husvagsägare som inte har möjlighet att göra på det viset. Och då är frågan hur folk gör.
Min far hyrde in vagnen i loge innan han byggde tillräckligt stort garage, det är nog rätt vanligt att vagnar och husbilar är inhyrda i logar och maskinhallar över vintern då lantbruket har mycket överloppsbyggnader.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det vore ju bra. Men jag antar att det finns typ 90% av alla husvagsägare som inte har möjlighet att göra på det viset. Och då är frågan hur folk gör.
det faktiskt många som gör så behöver inte vara nåt lyxigt många bönder hyr ut för plats på vintern så inte dyrt

dom flesta husvagnar är inte byggda för stå ute hela tiden om man nu inte vill ställa den oss nån så är det många som har skärmtak eller tält att ha dom i kostar inte mycket pengar
 
Vi hade husvagn u hela min uppväxt och på vintern hade vi säsongsplats i fjällen.

när vi åkte hem drog vi ut strömmen, tömde vattnet och satte in 2 st Fuktslukare i stil Torrbollen. Vi hade även en värmefläkt inkopplad som då kördes igång när vi ringde upp och bad dom koppla in strömmen. Så mär vi kom upp var det varmt och skönt.

Detta gjorde vi i nästan 25 år med samma husvagn. Denna var dock gjord för att klara vintern, vet dock inte om det gör någon skillnad och vad skillnaden i så fall är.
 
K
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det vore ju bra. Men jag antar att det finns typ 90% av alla husvagsägare som inte har möjlighet att göra på det viset. Och då är frågan hur folk gör.
När vi hade husvagn gjorde vi alltid så och alla jag känner till har förvarat den inne under vintern. Finns ofta gott det om ställen att hyra in sig på . Tog bort dynor och hade aldrig vatten kvar i tanken innan vi ställde in den
 
Vi tömmer vattnet (lämnar kranarna öppna och glöm inte att tömma varmvattenberedaren) och plockar ur allt ätbart. Hygienartiklar och sängkläder åker också ur, men madrasser och dynor stannar kvar i vagnen. Torrbollar etc skippar vi, det kommer hela tiden in ny fuktig luft genom husvagnens ventilation. Dessutom är det allmänt torrare vintertid.
Vi har vår vagn i en gammal industrilokal, mest för att skydda mot väder och vind men det är nästan lika kallt som ute. Det har fungerat i fem vintrar hittills. :)
 
Vi använder våran året runt, men kallställer när den inte används, tömmer, vatten, toa varmvattenberedaren, brukar ta våtdammsugaren till kranarna. Inga torrbollar eller avfuktare, är ju öppen ventilation så ganska meningslöst i min värld
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.