Hej
Någon som försökt bygga om en bilgenerator till vindgenerator ? Största problemet är kanske kraftverkets varv från kanske 60 varv/min till 2-3000..
 
Redigerat:
jasi288 jasi288 skrev:
Hej
Någon som försökt bygga om en bilgenerator till vindgenerator ? Största problemet är kanske kraftverkets varv från kanske 60 varv/min till 2-3000..
Naj
 
Du kan förse en bilgenerator med vindpropeller men kommer att ha dålig användning med den elen. Du kan inte mata in den till nätet eller till din egen hushåll. Du kan ladda ett bilbatteri eller använda elen till värmealstrande föremål på 12 V nivå, typ glödlampor eller speciella resistorer.
 
Bilgeneratorer är vanliga trefas generatorer, dock anpassade för ett bredare varvtalsområde och har därför också en betydligt sämre verkningsgrad (också beroende på att de är billiga, med för lite järn och för tjock laminering). Jag tror därför inte att de är direkt lämpliga för användning till ett vindkraftverk där man vill ha maximal verkningsgrad, speciellt om man tänker följa bygglovsfria regler.

För att få lite bättre tryck i dem kan man fimpa spänningsregulatorn, eller lura den att tillverka betydligt högre spänning som man sen omvandlar till lämplig spänning vid källan med en DC/DC-omvandlare. Man kan nog på så sätt få upp verkningsgraden något, men inte till rimliga nivåer...
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Finns ju färdiga "vindkraftverk" på Amazon för ungefär samma pengar som en bättre bilgenerator?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.