Hej
Hittade en gammal tråd som skapade en tanke om det blir någon vinst eller inte när det gäller byta värmesystem.
Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ? | Byggahus.se

Jag har liknande upplägg.
Jag har en elpanna som har hand om varmvatten (Värmedelen till vattenburet system med radiatorer är trasig och fungerar inte)
Sedan har jag två värmepumpar som är ca 8 år gamla (en uteenhet och en på varje våning) till min 140 kvm utan källare.

Det jag vet jag tjänar på är att jag får bättre fördelning av värme i huset då jag har bara en liten öppen planlösning och det gäller inte ha toalettdörrarna stängda för annars blir det kallt.

Eftersom det är bara jag som bor här och duschar två gånger i veckan så går det inte åt så mycket varmvatten.

Jag har ju tanken att byta ut pannan (Har två tidigare inlägg här om det) då den är trasig men frågan är om man ska vänta eller köra på. Vad jag har läst så ska man tjäna in en luft-vatten värmepump på ca 10 år men misstänker de räknar då med att den tidigare uppvärmningen var olja.

Är ju en rätt så stor investering så det gäller tänka ordentligt :)
 
Under de förutsättningarna hade jag nog kört vidare på luft/luft och kanske funderat på om det går att sätta in någon värmeflyttare eller ftx.
Tror det ger både bättre ekonomi och komfort, men jag har inte räknat på det, så det är mer en känsla.
 
Kanske bara cirkulationspumpen som är trasig i elpannan? Då är det enkelt att byta och du behöver inte tänka på att byta till LVVP just nu när det är lång leveranstid och priser som stigit kraftigt.
 
Tack för era svar
Jag hade från början tänkt kanske reparera elpannan men undrar om det verkligen är smart gjort.
För det första är den från -81 så rätt så gammal. För det andra, reparera en panna som går på elpatron känns inte så smart :)

Jag beställde en LVVP panna innan sommaren.
Frågade leverantören i veckan om han har hört något från tillverkaren och han sa att han har inte hört ett ord.
Han hade dock fått hem en Nibe som jag kan få köpa istället.
Fast då går priset från 118k till 154k kr
Har redan fått ett lån av den första pannan och jag har sparat så jag kan köpa den andra istället.
Det är just därför man är osäker om man ska vänta lite och se när den första pannan kommer, köpa den andra pannan eller bara låta det vara som det är.
 
M
Låter helt sanslöst dyrt i mina öron, men det kanske beror på vad som ingår och vad som behöver bytas. En luft/vatten monoblock kan man få för runt 40k och den är relativt enkel att docka själv. Nibe kostar väl från 55k och uppåt.

Enda anledningen att byta till vattenburet är komforten i ditt fall. Jag hade tidigare varmvattnet i pannans beredare, enbart. Hade lätt 24-25gr i pannrummet året om. Bytte till en Nibe eminent och tempen sjönk till 16-17gr. Gissningsvis försvann 1kWh/tim ut i pannrummet, så värma varmvatten i en panna brukar bli dyrt.
 
Hej och tack för ditt svar
Nibe är inte billigt och kollar man info på deras hemsida
NIBE S2125 - NIBE
84.925 kr

VVM S320 för installation med luft/vatten värmepump - NIBE
59.950 kr

Så blir det totalt 144.875 kr, visst de kan nog få de lite billigare men sedan går ju installation av systemet och även installation av elen som de gör. Går man efter priser på Nibe hemsida så är deras kostnad 10.000

Det känns lite för lite för att företag ska klarar av att leva på så jag misstänker att de får betala kanske 20.000 kr mindre eller liknande.

Har inte sagt till dom vad jag vill göra, kanske redan är försent och de har hittat en annan köpare till Nibe.
Men tänkte kontakta dom nästa vecka.
 
M
Nu är det ju hopplöst med leveranstider idag och priserna höjs hela tiden då efterfrågan styr. Men en Nibe 2040 8 kW ligger på 55k och en styrning typ SMO20 kostar ca. 10k. Så 65k så har du värmefrågan löst. En sån kan/får man installera själv till stor del. Ingen gas utan enbart el och vatten som ska anslutas.

Om du använder varmvatten i sån liten utsträckning ser jag ingen nytta med en S320. Jag har en vanligt VV-beredare, Nibe Eminent 100L och snittar 6kWh/dygn på 4 pers som duschar varje dag. Du klarar dig under 30kWh/mån med en sån i ett ensamhushåll, det är runt 100-lappen i el för varmvatten isf.
 
mm men som du sa så är det svårt att få leveranser nu.
Så jag står vid att antingen vänta och köpa Viessman som var planerat
eller lägga på 25% och få Nibe direkt (Om de har den kvar)
Jag kan ju köra så länge de jag har så jag har värme (Om nu inte det händer något med värmepumparna så klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.