Hej!

Lade denna i badrum då det gäller kakel, men jag håller inte på att kakla ett badrum utan kaklat en putsad vägg.

Försöker kapa kakel på längden och stöter på problem.

Bilden visar hur kanten blir på kaklet - det flisar sig så glasyren sprätter av och det blir helt enkelt inte snyggt

Jag kan inte kapa dem i en kakelkap då kaklet är för hårt, jag tar i som tusan och sen spricker plattan åt alla håll och kanter istället.

Detta på bilden är resultatet när jag använder våtkapen (Ryobi).

Nån som har tips hur jag kapar dem på längden med lika fina kanter som när man knäcker i kakelkapen?

Gäller detta kakel: https://kakeldaxgruppen.se/produkt/...-FH4BXtJi1T0MqLygQInUSeBP9di_SnRoCMbIQAvD_BwE
 
  • Ojämn kant på kakel där glasyren flisat sig efter kapning med våtkap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och flisad kant på ett mörkblått kakel mot en mörk bakgrund som illustrerar problemet med kakelkapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skär med kakelkapen och sen bryter du med en tång.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Om du ristar först med kakelkapen så du får en brottsanvisning och sen sågar då?

Det kan också bli skillnad om du kapar plattan upp-och-ner i våtkapen, eftersom klingan då slår glasyren i en annan vinkel.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
T
Inga problem att kapa den plattan i en vanlig kakelskärare och få en fin kant utan flisning!

Det är nog handhavandefel från dig eller så har de en väldigt dålig kakelskärare!
 
Tack för tipsen! Jag får ta en dag i helgen att testa dessa knep och se hur det går

Möjligtvis att kakelkapen börjar bli till åren men så mycket handhavande fel tror jag inte då det går bra att kapa dem längs kortänden.
 
Sen uppdatering, men nu har vi äntligen haft tid att testa lite

Vi har kommit fram till följande;
  • Kakelkapen funkar inte (kanske vår är kass, köpt på Byggmax för några år sen)
  • Vinkelkap med skiva för keramik å stengods gav inte bättre resultat
  • Att tejpa kakel innan kapning gav inte bättre resultat
  • Ingen förbättring att kapa uppochner i våtkapen
  • Att rista med kakelkapen först å sedan kapa med vinkelkapen gav bäst resultat av testen men fortfarande en del flisning
  • Har inte testat att bryta med tång eftersom om kakelkapen inte orkar kommer nog inte jag att lyckas bättre men det står med på testlistan

Vårt nästa steg är att be en plattsättare testa att kapa våra plattor med sin expertis och verktyg för att se om det gör nån skillnad.
 
Carro_D Carro_D skrev:
Sen uppdatering, men nu har vi äntligen haft tid att testa lite

Vi har kommit fram till följande;
  • Kakelkapen funkar inte (kanske vår är kass, köpt på Byggmax för några år sen)
  • Vinkelkap med skiva för keramik å stengods gav inte bättre resultat
  • Att tejpa kakel innan kapning gav inte bättre resultat
  • Ingen förbättring att kapa uppochner i våtkapen
  • Att rista med kakelkapen först å sedan kapa med vinkelkapen gav bäst resultat av testen men fortfarande en del flisning

Vårt nästa steg är att be en plattsättare testa att kapa våra plattor med sin expertis och verktyg för att se om det gör nån skillnad.
rista med kapen och bryta med tång då?
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
I itscire skrev:
rista med kapen och bryta med tång då?
Uppdaterade mitt inlägg att det finns kvar att testa men jag har inte lyckats än då jag är lite för svag för det
 
Stor skillnad på olika klingor. Se till att köpa en kvalitetsklinga så blir resultaten bättre. Svårt att helt undkomma mindre flisor. Dom får du slipa bort.
 
B boohoo skrev:
Stor skillnad på olika klingor. Se till att köpa en kvalitetsklinga så blir resultaten bättre. Svårt att helt undkomma mindre flisor. Dom får du slipa bort.
Ja, så kan det så klart vara. Vi köpte skiva från Bosch med 3 stjärnor för bästa "clean cut" på Jula men med uteblivet resultat. Har du några tips på andra märken som kapar bättre tar jag tacksamt emot tips
 
Uppdatering!

Vi tog en frustrerad paus och gjorde ett sista försök. Vi hyrde en Sigma kakelskärare för proffs och den funkade ypperligt när vi behöver kapa dem 50/50 men när det var smalare bitar fick vi ändå vända oss till våtkapen. Men vi ristade först med kakelskäraren vilket ledde till mindre flisning.

Slutresultat (utan fog) bifogas och i slutändan är vi nöjd att vi kom i mål!
 
  • Kakelbeklädd spis med tända ljus, fläkt, växter och dekorativa objekt i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Snyggt kakel! Jag har likadant fast svart som ska in i duschen inom sinom tid…
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Uppdatering!

Vi tog en frustrerad paus och gjorde ett sista försök. Vi hyrde en Sigma kakelskärare för proffs och den funkade ypperligt när vi behöver kapa dem 50/50 men när det var smalare bitar fick vi ändå vända oss till våtkapen. Men vi ristade först med kakelskäraren vilket ledde till mindre flisning.

Slutresultat (utan fog) bifogas och i slutändan är vi nöjd att vi kom i mål!
Mycket snyggt
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
I itscire skrev:
Snyggt kakel! Jag har likadant fast svart som ska in i duschen inom sinom tid…
Åh, det låter läckert!
 
H henche skrev:
Mycket snyggt
Tack så mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.