F
Har ett vinterbonat uterum med laminatgolv, kanalplast tak och en llvp. Hur längre tror ni man törs ha (underhålls)värmen avstängd innan golvet blir förstört? Imorse när jag vaknade låg tempen på 3 grader och ca 72% luftfuktighet. Bör jag starta den redan nu tro?
 
Att värma uterummet om du inte ska vara i det är väl ett onödigt energislöseri?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Att värma uterummet om du inte ska vara i det är väl ett onödigt energislöseri?

Javisst. Tänker mest om det kanske blir problem med golvet? Kan det resa sig?
 
F Fideliox skrev:
Javisst. Tänker mest om det kanske blir problem med golvet? Kan det resa sig?
Inte om du valt rätt mtrl
 
Beror på en massa saker, men laminatgolv är billigt och el är dyrt. Troligen en bättre affär att chansa på att golvet klarar kylan.
 
F
Hep Hep skrev:
Beror på en massa saker, men laminatgolv är billigt och el är dyrt. Troligen en bättre affär att chansa på att golvet klarar kylan.

Sant. Om inte annat så får jag en anledning till att byta till trägolv..
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi har laminatgolv på altan, ser ut som stora klinkersplattor. Det känns torrt där ute och det blir extremt varmt på sommaren. Inga problem med golvet och det låg där när vi köpte huset för över 10år sedan.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Tomture61
Laminatgolv bör ej bo där det är över 60% luftfuktighet .
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Laminatgolv bör ej bo där det är över 60% luftfuktighet .

Fast det gäller väl över längre tid. Har runt 50-60% dagtid och 70-80% natt. Så det är ju inte konstant.
 
S
Har lagt ett mörkt laminatgolv i lekstugan och där är det ouppvärmt. Funkar helt okej.
Samma golvmodell ligger i en släktings uterum som hålls +5 som minimumtemperatur och där har det rest sig i skarvarna. Problemet är längsutvidgningen pga värmen sommartid.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Magnus E K
Jag plockar in laminatgolvet i mitt uterum (inglasad altan) i oktober och lägger tillbaka det kring 1 maj. Förvarar det i och för sig på vinden där det också är kallt men inte lika fuktigt (blir kondensdropp från taket i uterummet). Snabbt och kul att lägga golv när alla bitar redan är färdigsågade.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Hej

Jag har ännu inte kommit i mål kring detta ämne.

Jag har fått offert på Frånluft
Nibe 370 = 87 500 inkl montering & installation
FTX = 79 300

Totalt: 166 800

eller

Luft / vatten
Nibe 2125 S
VVM S 320 = 147 500

Sen är frågan hur man löser ventilation med Luft/vatten? Gärna tips här

Är de rimliga priser och vad skulle ni ta för alternativ?
 
F
M Majaji44 skrev:
Hej

Jag har ännu inte kommit i mål kring detta ämne.

Jag har fått offert på Frånluft
Nibe 370 = 87 500 inkl montering & installation
FTX = 79 300

Totalt: 166 800

eller

Luft / vatten
Nibe 2125 S
VVM S 320 = 147 500

Sen är frågan hur man löser ventilation med Luft/vatten? Gärna tips här

Är de rimliga priser och vad skulle ni ta för alternativ?
Jag fick också ockerpris på ny FLVP så har beställt en LVVP, Mitsubishi Ecodan, kostade 125 000kr. Vent fixar även firman, de sätter en reglerbar fläkt. De har gjort det på flera hus i området utan problem.
 
F Fideliox skrev:
Jag fick också ockerpris på ny FLVP så har beställt en LVVP, Mitsubishi Ecodan, kostade 125 000kr. Vent fixar även firman, de sätter en reglerbar fläkt. De har gjort det på flera hus i området utan problem.
Vad är det för typ av fläkt? Har du någon länk?
 
F
M Majaji44 skrev:
Vad är det för typ av fläkt? Har du någon länk?
Jag har frågat, de skulle återkomma men har inte gjort det ännu. Antagligen är det något sådant här: https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm

Fick också pris på LVVP från Nibe och den gick på 160k istället. Firman rekommenderade Mitsubishi ändå, de sa att det är märket de servar och reparerar minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.