Hej forumet.
Måste bara ventilera lite tankar med er kunniga människor. Vi installerade en egenborrad brunn med pump för sommarvatten i somras. Hydroforen är placerad under diskbänken i köket på sommarstugan.
Stugan har historiskt aldrig värmts upp under vintrarna utan har varit konstruerad för att följa temperaturen utomhus.

När brunnen installerats placerade brunnborrarna en frostvakt under diskbänken för att få hindra förfrysning av rör etc.

Vad är era tankar kring brandrisk här, det ser ut som en riskkonstruktion i min lekmannavärld?
 
  • Installation av vattenvarmesystem med grön expansionskärl, mätare, rör och en styrenhet under en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömförsörjningsenhet monterad på vägg bredvid ett eluttag och delvis synlig svart enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ungefär så jag har fast i en 80 cm garderob i hallen. Där finns även en 60 liters varmvattenberedare. Jag ser inga direkta problem med installationen. Frostvakten ställs in på ca +5 grader och går bara när det behövs. Gissar att den är på ca 200 Watt. Sedan har frostvakten ett överhettningsskydd som går in om termostaten skulle fallera. Har du någon värme/frostkabel för inkommande vatten? Svårt att se på bilden. Rekommenderar detta.

Jag hade iofs valt att placera frostvakten längre ned mot botten på skåpet. Nu sitter ju uttaget i vägen så det är ju inte så enkelt. Jag hade nog placerat den på vänster sida en bit ned istället

Är den svarta klumpen en (liten) varmvattenberedare?
 
Den svarta klumpen är en genomströmningsvärmare. Vi har ingen varmvattenberedare.
Vi skippade värmetråd i rören då vi bad om sommarvatten (och önskade att kunna tömma och ha helt ouppvärmt på vintern), efter att installationen var gjord så fick vi info om att vi ändå inte kunde klippa strömmen/värmen. Kanske vi borde ha räknat ut själva, jag vet inte?
 
  • Gilla
chrd
  • Laddar…
Vad jag kan se så kan du inte tömma ur systemet helt. Det kommer alltid finnas vatten i tex hydropressen och därför är det bra med en frostvakt i skåpet. Det ser ut som du har någon typ av isolerskiva i botten på skåpet vilket är också bra. Problemet är vattenledningen under skåpet dvs inkommande vatten. Beroende på vad du har för grundläggning (plintgrund, krypgrund) så finns det en risk att vattenledningen fryser. Jag gissar att du har en djupborrad brunn (djupare än 7-8 meter) och då är det inte aktuellt att öppna backventilen och tömma ur ledningen. Därför är det vettigt med en värmekabel i ledningen från skåpet och en bit ner i marken.

I övrigt rekommenderar jag att du håller diskbänkskranen öppen (detta är det enda tappstället?) efter att du har stängt av vattnet. Speciellt viktigt när du kallställer stugan.
 
Skivan under är bara en plastmatta som gör att vatten inte rinner ner i träet bara tyvärr. Däremot står skåpet på fötter så den svävar ju lite ”fritt” och inte direkt på kall grund. Och du har rätt i att brunnen är lite djupare (153m) Vi kanske skulle ha fått en värmetråd i röret då?
Blandaren ska vi så klart hålla öppen och vi har tömt det som går att tömma genom utkastaren och blandaren.
Tror du systemet fryser sönder i vinter utan värmekabel, vi hinner väl aldrig göra om/göra rätt tänker jag?


ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad jag kan se så kan du inte tömma ur systemet helt. Det kommer alltid finnas vatten i tex hydropressen och därför är det bra med en frostvakt i skåpet. Det ser ut som du har någon typ av isolerskiva i botten på skåpet vilket är också bra. Problemet är vattenledningen under skåpet dvs inkommande vatten. Beroende på vad du har för grundläggning (plintgrund, krypgrund) så finns det en risk att vattenledningen fryser. Jag gissar att du har en djupborrad brunn (djupare än 7-8 meter) och då är det inte aktuellt att öppna backventilen och tömma ur ledningen. Därför är det vettigt med en värmekabel i ledningen från skåpet och en bit ner i marken.

I övrigt rekommenderar jag att du håller diskbänkskranen öppen (detta är det enda tappstället?) efter att du har stängt av vattnet. Speciellt viktigt när du kallställer stugan.
 
Det kan funka utan värme i inkommande vatten med lite tur men jag rekommenderar starkt att ni installerar en värmekabel. Inkommande vatten är förmodligen en PEM-slang som tål frysning men det är bättre att hålla det frostfritt.

Det behöver inte bli något stort med att installera en självreglerande värmekabel i slangen. Det behövs en förskruvning också. Exempel här:

Värmekabel
https://www.bauhaus.se/frostskydd-ebeco-frostvakt-10-2-m#go-to-description

Förskruvning

2178745b.jpg
https://www.bauhaus.se/kompletteringssats-ebeco-f-10
 
Tror du att man hinner med det innan det blir riktigt kallt? Jag är ganska säkert stt det är en Pem slang men lika viktigt är ju att hydroforen plus tillbehör håller vintern bara
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kan funka utan värme i inkommande vatten med lite tur men jag rekommenderar starkt att ni installerar en värmekabel. Inkommande vatten är förmodligen en PEM-slang som tål frysning men det är bättre att hålla det frostfritt.

Det behöver inte bli något stort med att installera en självreglerande värmekabel i slangen. Det behövs en förskruvning också. Exempel här:

Värmekabel
[länk]

Förskruvning

[bild]
[länk]
 
Absolut, det är ett litet jobb för en rörmokare. Röret från värmaren är i vägen så det behöver trixas lite extra. Får du bara tag i nån mokare snarast så löser det sig. Kanske samma firma som du hade för installationen av sommarvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.