GoC GoC skrev:
QUOTE="Zyb, post: 4962159, member: 301634"]Precis det jag gjorde före jag skrev....
Och där stod det. ….med hjälp av karta från Lantmäteriet med skala……[/QUOTE]
Precis!! är det en karta från lantmäteriet så kan det mycket väl vara en utskrift ur fastighetskartan eller är det den juridiskt gällande avstyckningen, vilket är en grymt stor skillnad!!! därav min fråga: vad för karta man menar?
 
Orientexpressen
Risken finns att han kommer som en 5-åring att testa dina gränser igen och se om du faktiskt gör något om 1 månad eller om han kan dra ut på det lite till och skylla på att det är för kallt och snöigt för att göra något då det kommer att vara i slutet av november som jobbet ska vara gjort.
Och snart är det ju jul och då hinner han inte för bebisen måste få en riktigt fin brakjul att "komma ihåg", så först i vår.kan han börja riva.
 
  • Gilla
mickekarl och 2 till
  • Laddar…
T
Zyb Zyb skrev:
Hej en fundering var det för karta? När man får karta från kommunen är det oftast ett utdrag ur fastighetskartan som innehåller fantastiskt mycket fel och brister. Logga in på www.lm.se och titta på förättningskartan för Fastighetsbildning en. Leta sedan upp gränsmarkeringarna som finns angivna på kartan. Så det inte råder tvivelaktigheter, blir lite nervös när folk säger att dom skalmätt på kartan då jag jobbat med fastighetsgränser. Mvh P
En karta vi fick från lantmäteriet då vår stora jordbruksfastighet styckades ut 2018. Kartan visar de nya och gamla gränserna (y)
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T
Grannen kontaktade mig igår och bad om ursäkt för hans tidigare beteende. I nästa andetag bad han oss överväga att ge honom servitut på marken. ” En lösning som gynnar oss båda”.

Har diskuterat hans förslag med en jurist som avrådde oss starkt..
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
En karta vi fick från lantmäteriet då vår stora jordbruksfastighet styckades ut 2018. Kartan visar de nya och gamla gränserna (y)
Ok. Viktigt att veta är att denna karta avser bara dom gränser som är nya, dom äldre är nästan alltid utdrag från fastighetskartan och ska betraktas som osäker kvalite. Skulle bli dyra förättningar av om om alla fastighetsgränser ska vara kontrollerade i kartbilden. Avser denna gräns en av dom nya är det säkert ok
 
T
Zyb Zyb skrev:
Ok. Viktigt att veta är att denna karta avser bara dom gränser som är nya, dom äldre är nästan alltid utdrag från fastighetskartan och ska betraktas som osäker kvalite. Skulle bli dyra förättningar av om om alla fastighetsgränser ska vara kontrollerade i kartbilden. Avser denna gräns en av dom nya är det säkert ok
Då kan det vara så att dessa gränser på kartan inte riktigt stämmer.. men egentligen är det väl skitsamma då grannen erkänt att han byggt på vår mark med flit?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Grannen kontaktade mig igår och bad om ursäkt för hans tidigare beteende. I nästa andetag bad han oss överväga att ge honom servitut på marken. ” En lösning som gynnar oss båda”.

Har diskuterat hans förslag med en jurist som avrådde oss starkt..
Det bästa alternativet är väl att erbjuda ett arrende på typ 25ttkr för 5år. Men det kräver ju att markbiten som du arrenderar ut är väldigt tydligt uppmärkt och att du kan vara utan den. Uppsidan är ju en slant i plånboken.
 
T
D Dublin skrev:
Det bästa alternativet är väl att erbjuda ett arrende på typ 25ttkr för 5år. Men det kräver ju att markbiten som du arrenderar ut är väldigt tydligt uppmärkt och att du kan vara utan den. Uppsidan är ju en slant i plånboken.
Juristen jag talade med sa att det är dumt att ge arrende där arrendatorn betalat, för det ger honom massa rättigheter. Hon sa att man måste vara extremt noggrann då man skriver avtal för de kan bli svåra att säga upp om man vill det. Hon sa att om vi ska skriva ett avtal med honom så är det tryggaste för oss rent juridiskt (om vi vill kunna säga upp avtalet när vi vill) så är det bästa att inte ta betalt av honom. För då har han mindre rättigheter.

Får vi inget betalt känns det helt värdelöst. Plus att han ju bevisat om och om igen att han inte går att lita på. Så känns som att vi genom att ge honom ett arrende eller servitut eller liknande bara ser till hans fördelar och inte våra egna. Vi tjänar väl egentligen ingenting på att gå honom till mötes. Jo, han kommer förmodligen ge fan i att bråka.. ett tag. Tills han kräver något annat av oss som vi nekar till. då blir det förmodligen samma visa igen
 
  • Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Juristen jag talade med sa att det är dumt att ge arrende där arrendatorn betalat, för det ger honom massa rättigheter. Hon sa att man måste vara extremt noggrann då man skriver avtal för de kan bli svåra att säga upp om man vill det. Hon sa att om vi ska skriva ett avtal med honom så är det tryggaste för oss rent juridiskt (om vi vill kunna säga upp avtalet när vi vill) så är det bästa att inte ta betalt av honom. För då har han mindre rättigheter.

Får vi inget betalt känns det helt värdelöst. Plus att han ju bevisat om och om igen att han inte går att lita på. Så känns som att vi genom att ge honom ett arrende eller servitut eller liknande bara ser till hans fördelar och inte våra egna. Vi tjänar väl egentligen ingenting på att gå honom till mötes. Jo, han kommer förmodligen ge fan i att bråka.. ett tag. Tills han kräver något annat av oss som vi nekar till. då blir det förmodligen samma visa igen
Det stämmer nog, du får planera för att fåren (eller åtminstone fårhagen) där nästa år. Antagligen smidigaste sättet att få honom att förstå var hans tomtgräns går.
 
Om han som arrendator slutar betala så sitter ni verkligen i en värdelös situation. Växthuset är hans, men han får inte nyttja det som han tänkt och ni får inte heller göra det då det är hans. Bättre för alla om han flyttar in det på sin tomt, även om han inte ser det just nu.
 
Ska du vara tillmötesgående är det nog bättre att säga att han får bygga hela vägen fram till fastighetsgränsen så länge han är på sin sida.

För jag antar att han ändå har ett par tusen kvm att jobba med inom sin fastighet.
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Juristen jag talade med sa att det är dumt att ge arrende där arrendatorn betalat, för det ger honom massa rättigheter. Hon sa att man måste vara extremt noggrann då man skriver avtal för de kan bli svåra att säga upp om man vill det. Hon sa att om vi ska skriva ett avtal med honom så är det tryggaste för oss rent juridiskt (om vi vill kunna säga upp avtalet när vi vill) så är det bästa att inte ta betalt av honom. För då har han mindre rättigheter.

Får vi inget betalt känns det helt värdelöst. Plus att han ju bevisat om och om igen att han inte går att lita på. Så känns som att vi genom att ge honom ett arrende eller servitut eller liknande bara ser till hans fördelar och inte våra egna. Vi tjänar väl egentligen ingenting på att gå honom till mötes. Jo, han kommer förmodligen ge fan i att bråka.. ett tag. Tills han kräver något annat av oss som vi nekar till. då blir det förmodligen samma visa igen
Han kan väl få köpa en bit mark i stället. Du verkar ha stora ägor så varför inte ?
Då slipper du problemen och du får nya fina gränsmarkeringar i samband med avstyckningen. Självklart får han stå för alla kostnader.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Han kan väl få köpa en bit mark i stället. Du verkar ha stora ägor så varför inte ?
Då slipper du problemen och du får nya fina gränsmarkeringar i samband med avstyckningen. Självklart får han stå för alla kostnader.
Om han inte respekterar gränsen nu, vad är det som får dig att tro att han ska göra det sedan?
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om han inte respekterar gränsen nu, vad är det som får dig att tro att han ska göra det sedan?
För då har han fått en större tomt att ha sitt växthus på då den han har verkar vara för liten.
 
Absolut, men hans respekt för gränser lär inte ändras av det.
Nu är det växthuset. Sedan behöver han plats för vedbod, parkera släpet, ett till förråd etc.
Jag får inte genom tråden någon bra tilltro till att respekten mot TS och dennes fastighetsgräns skulle vara större bara för att den egna fastigheten var större.

Edit: stav-/grammatikfel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.