Jag bor i en gammal hyreslägenhet och vill byta ut tvättmaskinen mot en ny. Men istället för att ta in en ny från hyresvärden som jag är tvungen att avbetala på obestämd tid så vill jag köpa en egen.

Befintlig maskin är fastinstallerad till en dosa/brytare med skylten "säkerhetsbrytare" som ser ut att komma från en militäranläggning från en James Bond film! Det är en stor, grå, järnklump med gummipackning runtom för att tåla väta. Den har ett stort handgrepp på sidan och ett litet fönster där man ser en metallplatta som indikerar "I" (till) och "O" (från).

Vad är finessen med en sån här "säkerhetsbrytare"? Vari finns säkerheten? Är det så att någon kan springa fram och slå av strömmen i fall maskinen skulle bli strömförande och någon person tar tag i den och fastnar? Gamla tiders jordfelsbrytare?

Nej, någon jordfelsbrytare finns inte här. Det finns endast en gammal elcentral med vanliga proppsäkringar och så denna "säkerhetsbrytare" vid tvättmaskinen. Brytaren/dosan sitter monterad precis intill tvättmaskinen på höger sida när man ser på maskinen framifrån. Den är monterad mot ett gammalt torkskåp i trä som jag endast använder som skrubb för tvättredskap. Torkskåpet är kanske 60 cm (B) x 60 cm (D) och till höger om det är badkaret, med dusch, tvättställ och toalettstol längst in i rummet. Det är ett avlångt rum med dörr och skiljevägg in till den "privata" avdelningen.

Undrar också var gränserna går för det man kallar för område 0, 1 och 2? Vilken spänning får det lov att vara? Får man ha tvåfas in i våtrum? Brytaren är gjord för trefas, 500 V och 16 A. Just nu finns det två faser framdragna, jord och neutral (nolla), och maskinen använder bara en fas. Jag har öppnat och inspekterat dosan nämligen. Förutom lite blandade färgkoder så såg det bra ut. Gummipackningen är torr som snus och skulle behöva bytas.

Till saken hör också att jag är utbildad elektriker. Men jag har aldrig jobbat ihop mina lärlingstimmar, så jag fick aldrig mitt ECY certifikat ellet vad det nu heter. Det hette visst BB1 och BB2? Det här var rätt länge sedan. Efter regering Reinfelds nya riktlinjer fick jag inte ens stå inskriven som "elektriker" hos Arbetsförnederingen när jag sökte jobb inom det. Men jag har gått elprogrammet i gymnasiet, med inriktning mot elteknik och installation, och jobbat lite kort i yrket. Så jag klarar nog av att installera ett utanpåliggande vägguttag och göra det på ett "fackmannamässigt" sätt som man säger. Frågan är om jag får lov att göra det om jag inte är "behörig" elektriker? Och om det är i våtrum och det saknas jordfelsbrytare?

Jag är inte intresserad av att göra ett fuljobb eller "olaglig" installation och vara ett föremål för hån för massan på sociala medier. Annars hade jag inte varit här, då hade jag redan gjort det med gott samvete. Utan jag vill göra rätt. Det är därför jag vänder mig till er hemmafixare för råd. Jag vill också veta vad som gäller så att jag kan ha koll på proffset om jag anlitar ett företag som ska göra installationen åt mig mot betalning.
 
Redigerat:
D
C Charles-Ingvar skrev:
Jag bor i en gammal hyreslägenhet och vill byta ut tvättmaskinen mot en ny. Men istället för att ta in en ny från hyresvärden som jag är tvungen att avbetala på obestämd tid så vill jag köpa en egen.

Befintlig maskin är fastinstallerad till en dosa/brytare med skylten "säkerhetsbrytare" som ser ut att komma från en militäranläggning från en James Bond film! Det är en stor, grå, järnklump med gummipackning runtom för att tåla väta. Den har ett stort handgrepp på sidan och ett litet fönster där man ser en metallplatta som indikerar "I" (till) och "O" (från).

Vad är finessen med en sån här "säkerhetsbrytare"? Vari finns säkerheten? Är det så att någon kan springa fram och slå av strömmen i fall maskinen skulle bli strömförande och någon person tar tag i den och fastnar? Gamal tiders jordfelsbrytare?

Nej, någon jordfelsbrytare finns inte här. Det finns endast en gammal elcentral med vanliga proppsäkringar och så denna "säkerhetsbrytare" vid tvättmaskinen. Den sitter monterad precis intill tvättmaskinen på höger sida när man ser på maskinen framifrån. Den är monterad mot ett gammalt torkskåp i trä som jag endast använder som skrubb för tvättredskap. Torkskåpet är kanske 60 cm (B) x 60 cm (D) och till höger om det är badkaret, med dusch, tvättställ och toalettstol längst in i rummet. Det är ett avlångt rum med dörr och skiljevägg in till den "privata" avdelningen.

Undrar också var gränserna går för det man kallar för område 0, 1 och 2? Vilken spänning får det lov att vara? Får man ha tvåfas in i våtrum? Brytaren är gjord för trefas, 500 V och 16 A. Just nu finns det två faser framdragna, jord och neutral (nolla), och maskinen använder bara en fas. Jag har öppnat och inspekterat dosan nämligen. Förutom lite blandade färgkoder så såg det bra ut. Gummipackningen är torr som snus och skulle behöva bytas.

Till saken hör också att jag är utbildad elektriker. Men jag har aldrig jobbat ihop mina lärlingstimmar, så jag fick aldrig mitt ECY certifikat ellet vad det nu heter. Det hette visst BB1 och BB2? Det här var rätt länge sedan. Efter regering Reinfelds nya riktlinjer fick jag inte ens stå inskriven som "elektriker" hos Arbetsförnederingen när jag sökte jobb inom det. Men jag har gått elprogrammet i gymnasiet, med inriktning mot elteknik och installation, och jobbat lite kort i yrket. Så jag klarar nog av att installera ett utanpåliggande vägguttag och göra det på ett "fackmannamässigt" sätt som man säger. Frågan är om jag får lov att göra det om jag inte är "behörig" elektriker? Och om det är i våtrum och det saknas jordfelsbrytare?

Jag är inte intresserad av att göra ett fuljobb eller "olaglig" installation och vara ett föremål för hån för massan på sociala medier. Annars hade jag inte varit här, då hade jag redan gjort det med gott samvete. Utan jag vill göra rätt. Det är därför jag vänder mig till er hemmafixare för råd. Jag vill också veta vad som gäller så att jag kan hålla koll på proffset som kommer från ett företag och ska göra installationen åt mig mot betalning.
Jag har inte din utbildning.

Men två idéer: fast installerade saker kräver väl inte JFB, så då kan man bara sätta in en TM tror jag, fastkopplad i brytaren.

Andra idén: byt säkerhetsbrytaren till uttag med inbyggd JFB. Men det finns en gräns för hur mycket man vill rusta upp värdens egendom.

Kommer nog andra som vet bättre.
 
Fairlane
Vill du göra rätt juridiskt så får du inte installera ett uttag då du saknar auktorisation och inte är anställd på ett elföretag. Reglerna är sådana att de flesta som gör installationer som denna fullt lagligt i tjänsten inte får göra det hemma på helgen.

Ett våtrum med uttag ska ha jordfelsbrytare. Säkerhetsbrytare är inte samma sak. Däremot får man ansluta en tvättmaskin fast i säkerhetsbrytaren, om man har behörighet alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tvättmaskinen får bytas utan andra åtgärder än att koppla ur den gamla och koppla i den nya i brytaren. Skall det vara ett uttag måste det skyddas av jordfelsbrytare. Det senare är en bättre lösning som jag är säker på att du inte får göra själv. Jag tror inte strikt formellt att du får koppla in den nya maskinen fast själv heller.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag har inte din utbildning.

Men två idéer: fast installerade saker kräver väl inte JFB, så då kan man bara sätta in en TM tror jag, fastkopplad i brytaren.

Andra idén: byt säkerhetsbrytaren till uttag med inbyggd JFB. Men det finns en gräns för hur mycket man vill rusta upp värdens egendom.

Kommer nog andra som vet bättre.
JFB är jordfelsbrytare. Men vad är TM?

Tanken har slagit mig också att installera vägguttag med inbyggd JFB. Men en sådan verkar vara svår att hitta på konsumentmarknaden. Jag hittar bara produktsidor utan pris hos grossister som Ahsells. Det är för att bara elföretag får köpa såna? Så även om man är behörig elektriker så får man inte installera jordfelsbrytare privat i sitt eget hem?

Jag hittade ett dubbelt vägguttag med inbyggd JFB med ett pris på ca 1400 kr! Det är rätt dyrt med andra ord. Och då ska det här ändå vara billigt, för det stog på sidan "se priset!".

Bara för att jag betalar 500 kr till hyresvärden för att de ska installera min nya tvättmaskin betyder inte att det kommer bli rätt utfört, eller att det kommer att utföras av en behörig elektriker. Tar de in en enterprenör för jobbet? Ingen annan än en behörig elektriker får installera jordfelsbrytare? Inte ens i form av vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare?

Jag fick veta av hyresvärden att de tänker höja hyran om jordfelsbrytare installeras. Eftersom det är en "standardhöjande" åtgärd. Så jag som arbetslös ska rusta upp deras lägenhet? Jag har jobbat inom IT och nu senast som säljare, och är arbetslös igen sedan två år tillbaka.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Reglerna är sådana att de flesta som gör installationer som denna fullt lagligt i tjänsten inte får göra det hemma på helgen.
Det är så pass alltså? Otroligt! Som jag trodde då.

Fairlane Fairlane skrev:
Ett våtrum med uttag ska ha jordfelsbrytare. Säkerhetsbrytare är inte samma sak. Däremot får man ansluta en tvättmaskin fast i säkerhetsbrytaren, om man har behörighet alltså.
Får det lov att vara ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare?

Vad är en "säkerhetsbrytare" till för?

Måste man alltså vara behörig elektriker och anställd på elföretag även för att få klippa av stickproppen på nya maskinen och installera den i dosan/säkerhetsbrytaren där den gamla maskinen var tidigare?
 
D
C Charles-Ingvar skrev:
JFB är jordfelsbrytare. Men vad är TM?

Tanken har slagit mig också att installera vägguttag med inbyggd JFB. Men en sådan verkar vara svår att hitta på konsumentmarknaden. Jag hittar bara produktsidor utan pris hos grossister som Ahsells. Det är för att bara elföretag får köpa såna? Så även om man är behörig elektriker så får man inte installera jordfelsbrytare privat i sitt eget hem?

Jag hittade ett dubbelt vägguttag med inbyggd JFB med ett pris på ca 1400 kr! Det är rätt dyrt med andra ord. Och då ska det här ändå vara billigt, för det stog på sidan "se priset!".

Bara för att jag betalar 500 kr till hyresvärden för att de ska installera min nya tvättmaskin betyder inte att det kommer bli rätt utfört, eller att det kommer att utföras av en behörig elektriker. Tar de in en enterprenör för jobbet? Ingen annan än en behörig elektriker får installera jordfelsbrytare? Inte ens i form av vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare?

Jag fick veta av hyresvärden att de tänker höja hyran om jordfelsbrytare installeras. Eftersom det är en "standardhöjande" åtgärd. Så jag som arbetslös ska rusta upp deras lägenhet? Jag har jobbat inom IT och nu senast som säljare, och är arbetslös igen sedan två år tillbaka.
TM är slang för tvättmaskin.
Nu är du ju inte behörig om jag fattat rätt.
Men den andra punkten är att du inte har rätt att förändra en installation som du inte äger.

Säkerhetsmässigt bäst med sånt uttag som nedan (900 kr):

https://bolindo.se/el-artiklar/stromstallarsystem/uttag/uttag-1-vags-med-jordfelsbrytare-typ-a-utanpaliggande?utm_source%3prisjakt&utm_medium%3referral&utm_channel%3referral

Jag snabbsökte på Prisjakt. Annars är det väl bara att installera TM fast på brytaren. Även om man inte är behörig. Hyresvärden behöver ju inte vara med när installationen sker ...

Tillägg: ser att den jag länkade till var typ A, andra som kan mer får säga om det är lämpligaste sorten.

Men om jag vore i dina kläder skulle jag installera fast på brytaren.
 
Redigerat:
Så fort man ska installera ett vägguttag i våtrum så måste man även installera jordfelsbrytare om en sådan inte finns installerad i anläggningen sedan tidigare?

Varken vägguttag eller jordfelsbrytare får jag installera själv? Inte utan tillstånd från ägaren/hyresvärden? Och inte ens i egen villa även om jag är fullbehörig elektriker som inte är anställd på ett elföretag?

Är det rätt uppfattat?

Hur är det nu med fast installation direkt in på brytaren? Får man göra det själv eller inte? Jag har fått lite olika besked om det.

Tanken var att jag skulle betala för leverans, installation och bortforsel av den gamla maskinen i samband med att jag köper en ny. Alltihopa kostar runt 1500 kr. Men jag vet inte alls vad de gubbar som kommer ut för att hjälpa en har för behörighet eller rätt att göra.

För mig låter det som att de får koppla in den direkt på brytaren, men jag har fått veta att vissa erbjuder installation av vägguttag även för 100 kr extra. Frågan är om de får göra så för hyresvärden som äger anläggningen. Bara en jordfelsbrytare kostar över 1000 kr. Så det låter inte alls som att de har tagit med den i beräkningen.
 
C Charles-Ingvar skrev:
Så fort man ska installera ett vägguttag i våtrum så måste man även installera jordfelsbrytare om en sådan inte finns installerad i anläggningen sedan tidigare?
Ja. Det var inte tillåtet att ha vägguttag i våtrum som inte skyddades av jordfelsbrytare när din nuvarande tvättmaskin installerades heller.

C Charles-Ingvar skrev:
Och inte ens i egen villa även om jag är fullbehörig elektriker som inte är anställd på ett elföretag?
Om du har egen auktorisation får du installera på fritiden. Det har de flesta elektriker inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tergo skrev:
Om det inte sitter någon jordfelsbrytare i din lägenhet och det dessutom funnits en tvättmaskin i badrummet tidigare så är det inget formellt krav på att installera en jordfelsbrytare i samband med att du byter tvättmaskin.
Nej det är det som sagt inte. Men om man vill ansluta den nya tvättmaskinen via vägguttag är det krav på jordfelsbrytare.
 
Magnus E K
Säkerhetsbrytare används till fast ansluten elutrustning för att man ska kunna utföra service på maskinerna och vara säker på att strömmen är bruten.
 
C Charles-Ingvar skrev:
Så fort man ska installera ett vägguttag i våtrum så måste man även installera jordfelsbrytare om en sådan inte finns installerad i anläggningen sedan tidigare?

Varken vägguttag eller jordfelsbrytare får jag installera själv? Inte utan tillstånd från ägaren/hyresvärden? Och inte ens i egen villa även om jag är fullbehörig elektriker som inte är anställd på ett elföretag?

Är det rätt uppfattat?

Hur är det nu med fast installation direkt in på brytaren? Får man göra det själv eller inte? Jag har fått lite olika besked om det.

Tanken var att jag skulle betala för leverans, installation och bortforsel av den gamla maskinen i samband med att jag köper en ny. Alltihopa kostar runt 1500 kr. Men jag vet inte alls vad de gubbar som kommer ut för att hjälpa en har för behörighet eller rätt att göra.

För mig låter det som att de får koppla in den direkt på brytaren, men jag har fått veta att vissa erbjuder installation av vägguttag även för 100 kr extra. Frågan är om de får göra så för hyresvärden som äger anläggningen. Bara en jordfelsbrytare kostar över 1000 kr. Så det låter inte alls som att de har tagit med den i beräkningen.
Med ett uttag ska det ovillkorligt vara en JFB, med fast anslutning klarar du dig undan. En säkerhetsbrytare är en brytare av lite högre "kvalitet" än en vanlig strömbrytare, den har tex längre anstånd mellan kontaktytorna när den är frånslagen, den tvingar isär kontaktytorna vid brytning det gör inte en vanlig brytare ÄVEN om det finns brytare som ser helt lika dana ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen bild på den gamla brytaren nu. Men jag kan berätta att den nya tvättmaskinen är på plats sedan fyra månader tillbaka. Det blev så att jag lät hyresvärden göra installationen. De tog ut sin egen VVS kille och två stycken elektriker i etapper.

VVS killen drog om plströren lite så att de följer aktuell standard. Det är tydligen så att det måste finnas en kran (vattenventil) som är lätt att hitta, lätt att nå, som är på en viss höjd också, och som är lätt att använda. För folk hittar inte ventilen annars?... eller de vill inte veta hur man stänger av vattnet när de går på semester eller vid en vattenläcka?... det är bättre att lära sig var Ballofix ventilen sitter i badrummet tycker jag, men det är inte upp till mig. Sist ut var elektrikerna, där ena installerade JFB och den andra tog ner den gamla brytare och installerade ett dubbeluttag med lock.

Elen var lättast att fixa, det hela gick på ca. en halvtimme. Men det var lång väntetid. VVS killen var tvungen att komma i tre omgångar. Första gången för att sätta upp nytt fäste som han var tvunget att limmas och låta härda, andra gången för att dra fram nya rör och montera en kran, och en tredje gång för att koppla in den nya tvättmaskinen efter att elektrikerna hade gjort sitt.

Så det hela tog ett par veckor. Men jag blev nöjd i slutändan. Hyran gick upp med 23 kr per månad, och det kan jag ta, i vetskap om att allt gick rätt till och är välgjort. Maskinen fungerar som den ska och jag äger den nu, så jag slipper betala av den i all evighet eller så länge jag bor här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.