Hej!

Vi har ny flyttat in i vårt nyckelfärdigköpta hus och är inte nöjda med BM som vi tyckte var "loj", tog i stort sett inte upp nånting. Dessutom hittade vi fel mellan kontrollbesiktning och slutbesiktning men det kunde inte tas upp igen, för var det inte med på kontrollbesiktning så var det kört sa han.
Jag menade på att det kan ha uppstått nya fel när de åtgärdat de som kom upp på kontrollbesiktning, men det var tvärstopp.
Nu hoppas vi husleverantören vill leva upp till sitt rykte och därför tänkte vi ta in en egen Besiktningsman, byggnadsingengör etc ( någon som vet någon erkänt duktig i växjö?). Vad är att föredra om jag ska Googla, är det BM eller byggnadsingenjör som är lämpligast för att kolla på bygget.

Jag tänker då be denna man kolla på bygget och sen kontaktar jag husleverantören för diskussion. Han skulle ändå återkomma efter semestern för de har satt fel kökshandtag på fel håll. Bytt på fogarna i badrummen, ljus på golv och mörk på vägg, tvärt emot beställning, dessutom är kakllingen under all kritik! Det "lugnet":) man vill se i fogarna efter en bra kakleläggning existerar inte.

Sen släppte han halv centimeters glipa mellan fönster och fönstersmygen på något ställe. Översta 30cm på toningen vid dörrsidofönstret var skadat, mm mm.

Tycker ni att jag är inne på ett bra tillvägagångsett eller har ni andra tips?

mvh
Bambi
 
Låter som du kan behöva göra en överbesiktning. Det finsn tidsregler för hur snabbt man skall göra en sådan (vet ej hur lång tid, men det är ganska kort), så undersök den saken direkt.

Låter märkligt att det som inte hittas på kontrollbesiktningen inte skulle kunna tas up vid slutbesiktning. Jag kan ha fel, men jag uppfattar det som att en kontrollbesiktning är en inoficiell besiktning som man gör för att se om det är lönt att göra en slutbesiktning vid den tänkta tidpunkten. Slutbesiktningen är den legalt oficiella händelsen som innebär att huset är leveransklart (om den blir godkänd). Men jag kan ha fel.

Oavsett vilket så måste besiktningsmannen ta med era anmärkningar i prototkollet, däremot så behöver han inte hålla med om att de är besiktningsanmärkningar.
 
Ni har rätt att få era synpunkter införda i slutbesiktningsprotokollet oavsett vad besiktningsmannen tycker.
Dessutom ger konsumenttjänstlagen er rätt att ta upp fel upp till 6 månader efter godkänd slutbesiktning.

Överbesiktningm skall begäras senast 3 veckor efter man fått slutbesiktningsprotokollet. Man måste dock tycka att besiktningsmannen gjort mer fel än rätt för att det skall löna sig att gå denna väg.
 
Hej!

Vad är skillnaden mellan att utnyttja konumenttjänstlagen och överbesikta? Jag tänkte ta dit en egen erkännt duktig BM/byggingenjör och sen bruka konumenttjänstlagen. Annars får man dit en gemensam ny BM(vid överbeiktning) som säkert tänker på morgondagen och mer på husleverantören.

Känns som om vill huslevernatören smita undan så gör de det med alla sina knep, vill de hjälpa till och bevara varumärket gör de det.

mvh
 
Jag är osäker på om du kan ta dit vilken BM som helst. Risk att byggaren inte behöver bry sig om vad din BM säger. Men kan inte påstå att jag vet om det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.