Har beslutsångest. Kanske ni kan hjälpa mig. Tycker jag bryter mot det enhetliga om jag väljer ett vitvaxat furupaneltak (Gapros nya finsågade panel). Fönster, dörrar, köksinredning, väggar (putsat stenhus) är vitt, NCS 0500-N. Klinkergolv i terracottafärg på bottenplan. Ovanplan ekgolv. Trappa har vita vagnar med sättsteg i ek. Möbler i ek. Har varit helt inne på att själv täckmåla panel i vitt, men dels är det några hundra kvm och sedan blev jag förtjust i Garpros nyhet. Någon som vill tycka till?

Lotta
 
Låter annorlunda med paneltak med övrigt, men kanske blir ballt
 
varför panel i putsat stenhus? Kunde ni inte välja slätt gipstak eller tycker ni om panell?
gaia
 
Oj! Nu trampade ni på en öm tå. Egentligen är det så att jag tycker det hade varit snyggare med ett slätt vitt tak. Men ett rum är 47 kvm och då blir det en del skarvar på gipset. Fått för mig att skarvsprickor blir det alltid och dessutom svårt att få målningen snygg på en så stor yta. Bifogar tre kort från olika stenhusfabrikanter där det är panel i taket. Ser det så illa ut?
Alla synpunkter mottages tacksamt.

Lotta
 
Helt ok med paneltak, dock tycker jag att det skall vara täckmålat. Tycker taken i dina bilder passar i stuga.
 
Pius skrev:
Helt ok med paneltak, dock tycker jag att det skall vara täckmålat. Tycker taken i dina bilder passar i stuga.
:) håller med dej. Täckmålat ser mer som ett avslutat jobb, den laserade och naturfärgade ytan ser halvklart ut som om man inte hunnit med ... typ oinredd vindsvåning, tycker jag.

Taket ska ju målas om någong gång i framtiden och då går det lättare att rolla på en slätt yta än pensla på mellan plankor i panelen, tycker jag som har provat båda ;).
Gipsskivor används också i tak och tydligen går det att få dom lagda utan att det spricker ... bara man behärskar konsten att spackla
gaia
 
Tack för synpunkterna. Här på detta forum måste det finnas en hel del med nybyggda hus som har paneltak. Hur upplever ni det? Ångrar ni er? Känns det som sommarstuga? Jag är fortfarande som en åsna mellan hötapparna.

Lotta
 
Vi har mörka tak i vårat hus, paneltak som är syrabetslackade, ångrar mig inte en dag! Våra vänne påpekar ständigt den otroligt trevliga atmosären som infinner sig...
 
Hemmakatten
Kan bli jättesnyggt med paneltak! Det är jättemånga hus som har det, vårat också. Vi har slätspont i taket. Dvs det är helt slätt, inga mellanrum eller fasade kanter. Det är täckmålat i en halvblank vit färg. Vi, och våra vänner tycker det är jättesnyggt.

Vad man skall vara medveten om när det gäller trätak dock, är att, som i vårt fall, träsponten slår sig och kupar sig och torkar ihop så att det blir sprickor mellan brädorna. Vi visste om detta innan och har helt medvetet valt detta tak som kontrast till vårt i övrigt väldigt moderna hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.