lilldevv lilldevv skrev:
Jag lyckas inte utifrån din beskrivning reda ut vad det är som ska göras. Om förutsättningarna är lika röriga för bankerna, förstår jag om de inte är beredda att låna ut några pengar…
För det första, är det verkligen ett arrende eller är det en tomträtt du sitter på. Helt olika lagstiftningar och helt olika förutsättningar, använd rätt begrepp för att undvika förvirring och missuppfattningar. Sen är det vad jag förstår två olika hus, men vad ska avstyckad från vilken fastighet och vad är det som sedan ska behållas och vad ska säljas??
Börja med att försöka reda ut och beskriva problemen så brukar det kunna gå att lösa. Om det är ett friköp av en tomträtt som ska genomföras, är det i praktiken helt ointressant om det är ni eller den nya ägaren som faktiskt genomför friköpet, det brukar faktiskt kunna vara en fördel att genomföra friköp och överlåtelsen samtidigt. Tidigare innebar i alla fall det att man kunde slippa undan med lite lägre stämpelskatt!
lilldevv lilldevv skrev:
Jag lyckas inte utifrån din beskrivning reda ut vad det är som ska göras. Om förutsättningarna är lika röriga för bankerna, förstår jag om de inte är beredda att låna ut några pengar…
För det första, är det verkligen ett arrende eller är det en tomträtt du sitter på. Helt olika lagstiftningar och helt olika förutsättningar, använd rätt begrepp för att undvika förvirring och missuppfattningar. Sen är det vad jag förstår två olika hus, men vad ska avstyckad från vilken fastighet och vad är det som sedan ska behållas och vad ska säljas??
Börja med att försöka reda ut och beskriva problemen så brukar det kunna gå att lösa. Om det är ett friköp av en tomträtt som ska genomföras, är det i praktiken helt ointressant om det är ni eller den nya ägaren som faktiskt genomför friköpet, det brukar faktiskt kunna vara en fördel att genomföra friköp och överlåtelsen samtidigt. Tidigare innebar i alla fall det att man kunde slippa undan med lite lägre stämpelskatt!
Förstår att det kan låta lite förvirrande. Vårt gamla hus står alltså på ett arrende inte en tomträtt, då hade vi kunnat belåna det i god tid. När vi köper loss tomten så har den styckats av från ett större kommunalt arrende. Avstyckningen är nu klar och friköpningen av den nya fastigheten är uppgjord men inte betald. Det är där dilemmat ligger.
När allt är klart kan vi skriva papper med köparen av huset, han betalar för huset, vi betalar tillbaka pengarna vi förhoppningsvis får låna till friköpet och lever lyckliga resten av våra dagar i vårt nästan färdigbyggda nya hus:)
 
LekrotH LekrotH skrev:
Förstår att det kan låta lite förvirrande. Vårt gamla hus står alltså på ett arrende inte en tomträtt, då hade vi kunnat belåna det i god tid. När vi köper loss tomten så har den styckats av från ett större kommunalt arrende. Avstyckningen är nu klar och friköpningen av den nya fastigheten är uppgjord men inte betald. Det är där dilemmat ligger.
När allt är klart kan vi skriva papper med köparen av huset, han betalar för huset, vi betalar tillbaka pengarna vi förhoppningsvis får låna till friköpet och lever lyckliga resten av våra dagar i vårt nästan färdigbyggda nya hus:)
hur lång tid kommer ni sitta på lånen? Kan ni inte ta såna där snabblån på 600 000kr var från typ zmartapunktse. Har ni ingen nära släkting som kan hjälpa er/belåna på deras fastighet. Alltså en förälder eller syskon? Du kan ju betala en slant för besväret eller så
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
hur lång tid kommer ni sitta på lånen? Kan ni inte ta såna där snabblån på 600 000kr var från typ zmartapunktse. Har ni ingen nära släkting som kan hjälpa er/belåna på deras fastighet. Alltså en förälder eller syskon? Du kan ju betala en slant för besväret eller så
Ja, det verkar faktiskt som det kommer lösa sig så. Har en väldigt snäll syster som sponsrar sin bror!
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
LekrotH LekrotH skrev:
Ja, det verkar faktiskt som det kommer lösa sig så. Har en väldigt snäll syster som sponsrar sin bror!
Familjen är bäst! Säker på att det kommer gå jättebra för er.
 
  • Gilla
LekrotH
  • Laddar…
TRJBerg
LekrotH LekrotH skrev:
Ja, antar att det kanske är vettigt. Men det tar emot enormt att ringa den typen av banker. Känns som man snabblånar ut sin själ
Har använt Bluestep för lån till renovering när jag inte kunde få det av min ordinarie bank. Fungerade bra. Nackdelen är högre ränta. Inget större problem om det gäller relativt kort tid. OBS du behöver ju inte tala om till dem att det är på såpass kort tid! Jag skulle antyda att det gäller ett par år typ. Men kolla villkoren för återbetalning i förtid.
 
Vet inte hur det är nu men för ett antal år sedan var en kusin i ungefär samma sits som du, han behövde en större summa pengar under några veckor men banken strulade, det var något byråkratiskt. Lösningen blev att diverse släktingar däribland jag tog fackliga medlemslån och lånade ut till honom och sedan löste vi lånen så snabbt det gick. Så har du 5 personer (eller 3 plus dig och frun) som är med i LO-anslutna fack som kan tänka sig ställa upp, de behöver ju inte ställa upp med egna pengar, så kanske det löser sig. Jag har för mig att medlemslånen har ett tak på 350 kkr nu
 
  • Gilla
LekrotH
  • Laddar…
Eftersom jag är företagare så kan det vara ordentligt krångligt att få lån trots bra inkomster, men Avanza (genom samarbetspartner) ställde upp utan krångel när jag behövde låna för bostadsköp.
Dessutom hade dom avsevärt bättre ränta än de flesta konkurrenter, tror halva kostnaden mot Länförsäkringar.

Flyttade merparten av mitt kapital från Länsförsäkringar till Avanza efter det.
Varit kund hos Läns i över 20år men har numera ingen som helst lojalitet mot dom.
Är bara kund där för att dom fortfarande har ett kontor, lägger dom ner det så är dom uträknade för gott.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför inte? Det är ju normalt så det går till. Huset belånas i samma stund som lånet betalas ut som köpeskilling.
Går inte att ta lån på hus som står på ofri grund.
 
C
M Mekaniker skrev:
Går inte att ta lån på hus som står på ofri grund.
Nej, men TS är inte heller ute efter att låna pengar till ett hus på ofri grund.
Precis som i vilken husaffär som helst har TS i nuläget "bara" ett påskrivet köpekontrakt.
 
LekrotH LekrotH skrev:
Hej,
Vi har hamnat i ett riktigt klistrigt dilemma. Skall försöka förklara så gott det går!

Vi har länge haft ett hus på kommunal arrenderad mark. För ca 3 år sedan blev vi erbjuda att friköpa tomten.
Ungefär samtidigt inledde vi ett relativt omfattande nytt husbygge där jag som självbyggare har hållit på i 2,5år. Har nu bara 2-3månader kvar till färdigt hus.
Vi fick hos Nordea låna drygt 2miljoner till att bygga vårt nya hus som förra veckan värderades till 9miljoner.
Avstyckningen av vårt arrenderade hus är nu klart och det står återstår är att betala in 1,7miljoner till fastighetskontoret, sen skrivs fastigheten över på oss.
Vi la i god tid ut vårt hus till försäljning och vi har nu en köpare som står redo att skriva papper och köpa huset för drygt 5 miljoner.
För ett par år sedan blev vi lovade att få låna pengarna till friköpet av Nordea, dom verkar tyvärr dra tillbaka det löftet med anledning av att ett lånelöfte gäller i 6mån. Avstyckningen tog ju betydligt längre än så!

Nu är problemet...Vi kan inte skriva papper med köparen innan fastigheten är registrerad på oss.
Fastighetskontoret kan inte skriva över fastigheten på oss förrän pengarna är inbetalda, dom trycker på ordentligt nu!
Vi har varit i kontakt med flera banker som nekar oss lånet trots att det bara rör sig om att låna pengarna under några veckor. Där är problemet att dom inte kan belåna det nya huset vi bygger på grund av att vi inte har något slutbesked än trots att vi har en veckogamla värdering på många gånger beloppet..
Huset vi friköper kan inte heller belånas förrän det är betalt och överskrivet på oss.
Jag som egenföretagare har inte haft någon inkomst under 2,5år som jag byggt hus vilket också spelar in i lånekalkylen.

Vi har gått på knäna över det här i ett par veckor och vet inte hur vi skall lösa det?
Vore tacksam om någon klok människa kunde ge oss råd om hur vi skall agera med det här!
/desperata husägare
Hmmmm...
Om du har en köpare och en mäklare eller jurist som hjälper dej med avtal och ekonomitänket. Så borde ett avtal med köparen kunna tecknas med en klausul som räddar situationen. Självklart kan inte lagfarten övergå på dej förrän kommunen fått pengarna som vilket fastighetstillträde som helst. Men det borde gå att synka tillträdet så att det sker samma dag/tid mellan dej och kommunen och dej och köparna. Om man i avtalet separerar byggnad och markköp så kan markköpet även göras som ett transportköp och då är det bara köparna som betalar lagfart på marken. Kommunen brukar, om man är ärlig och förklarar läget utan att krångla in sig i för långa omskrivningar ha möjlighet att ändra tillträdesdag genom ett tillägg till köpeavtalet. Det är rent krasst så att köpet genomförs vid avtalets tecknande och redan då kan man få en vilande lagfart.
 
  • Gilla
LekrotH
  • Laddar…
P
Många banker har blivit väldigt nervösa och har kortare koppel på sina anställda och saker som innan krisen inte var nåt problem alls är plötsligt "omöjligt"

Har vänner i mäklar branschen som alla säger samma sak.. Att bankerna plötsligt är helt omöjliga i fall som tidigare varit helt solklara , dom underkänner folk för lån och fastigheters budgivningar och kräver plötsligt större kontantinsatser och ställer till det så vissa bostadsaffärer blir stoppade och flera gånger har banken varit problemet..

Jag tror goda bank kontakter plötsligt är mer värda än någonsin..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
grattis till försäjlningen då
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ja grattis och även till ett grymt snyggt bygge och en snäll syster :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.