Hej hej.

Det är så att på mitt garage, med liggande enkelfaspanel, så har jag satt ett nytt, infällt mätarskåp (Garo GIM 1-25).

Då ytterpanelen är vit så ser det jävligt dassigt ut med ett grått mätarskåp så därför tänkte jag måla in skåpet så att det inte blir så iögonfallande.

Frågan är alltså vilken färg behöver jag och vilket förarbete behöver jag göra?
Kan säg redan nu att jag föredrar att spraymåla det på plats. Tycker det är enklare att få en snygg finish med spray.

I min värld borde tillvägagångsättet vara typ;
* Dra över allt som ska målas med fint sandpapper (100-200?)
* Tvätta och torka ordentligt
* 1 lager grundfärg
* 2 lager täckfärg

Dock vet jag inte vilken typ av sprayfärg man bör använda i det här fallet (om nu ens sprayfärg är the way to go).

Tack för input ;)
 
Jag skulle tvätta skåpet med målartvätt, dragit av det med 400 papper, maskat ytorna som inte skall målas (tä'nk på att spraydimma kan komma långt så pappa in fönster osv i närheten) och sedan sprayat med primer + täckfärg.
Vanlig sprayfärg för tex bilar torde funka utmärkt (dom klarar ju UV ljus tex)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle tvätta skåpet med målartvätt, dragit av det med 400 papper, maskat ytorna som inte skall målas (tä'nk på att spraydimma kan komma långt så pappa in fönster osv i närheten) och sedan sprayat med primer + täckfärg.
Vanlig sprayfärg för tex bilar torde funka utmärkt (dom klarar ju UV ljus tex)
Låter ju helt klart rimligt!

Jag ser att Jula har sprayfärger från Hagmans. Bla nån som heter Hagmans Carosol. Jag undrar om det kan vara något?
Jag köper ju hellre ordentliga grejer i det här fallet än nått billigt skit så att färgen inte flagnar efter ett halvår.

Hagmans Carosol vit halvblank sprayfärgburk på en produktwebbsida med pris och användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
olabroberg olabroberg skrev:
Låter ju helt klart rimligt!

Jag ser att Jula har sprayfärger från Hagmans. Bla nån som heter Hagmans Carosol. Jag undrar om det kan vara något?
Jag köper ju hellre ordentliga grejer i det här fallet än nått billigt skit så att färgen inte flagnar efter ett halvår.

[bild]
Funkar säkert utmärkt.

Jag har använt biltemas billack förr med bra resultat.
Man kan ju också köpa på meckonomen mfl
 
Låter lysande!

Ska försöka komma ihåg att ta före -och efterbilder. Alltid någon i framtiden som kan vara intresserad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Låter lysande!

Ska försöka komma ihåg att ta före -och efterbilder. Alltid någon i framtiden som kan vara intresserad.
Hur gick det med detta? Jag har precis samma ”problem” – hade varit kul att se resultatet.
 
DanielHilding DanielHilding skrev:
Hur gick det med detta? Jag har precis samma ”problem” – hade varit kul att se resultatet.
Tyvärr kom det en massa andra grejer emellan så jag hann aldrig måla mätarskåpet.
Får bli ett projekt till våren.

Däremot testade jag på ventilationshuven till FTX-aggregatet som sitter på fasaden och det blev riktigt bra.

Slipade lite lätt, tvättade med målartvätt, sen ett par omgångar med Hagmans grundfärg och sedan Hagmans sprayfärg.

Kommer köra samma procedur på mätarskåpet till våren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Tyvärr kom det en massa andra grejer emellan så jag hann aldrig måla mätarskåpet.
Får bli ett projekt till våren.

Däremot testade jag på ventilationshuven till FTX-aggregatet som sitter på fasaden och det blev riktigt bra.


Slipade lite lätt, tvättade med målartvätt, sen ett par omgångar med Hagmans grundfärg och sedan Hagmans sprayfärg.

Kommer köra samma procedur på mätarskåpet till våren.
Toppen, då testar jag samma för elskåpet. Ev redan i helgen. Bilder kommer.

ps. Visste inte att man kan ha FTX-aggregatet på utsidan av huset, men det går alltså?
(Vårt sitter i ett trapprum som är några grader kyligare, men inga utetemperaturer.)
 
DanielHilding DanielHilding skrev:
Toppen, då testar jag samma för elskåpet. Ev redan i helgen. Bilder kommer.

ps. Visste inte att man kan ha FTX-aggregatet på utsidan av huset, men det går alltså?
(Vårt sitter i ett trapprum som är några grader kyligare, men inga utetemperaturer.)
Nej det är nog jag som skriver otydligt
Aggregatet sitter på kallvinden och själva huven på fasaden.
 
Hur blev det med mätarskåpet? Står inför samma 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.