Japp, de karakteristiska kulorna och den bruna färgen finns inte i blåbetong.
Det där är leca. Kör hårt!
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
D
F f10l skrev:
Se bilden, ser ut som blåbetong eller hur?
Leca, inte blåbetong. Men jag hade gjort en spårfilmsmätning för några hundra hursomhelst. Markradon är rätt vanligt.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Markradon går att åtgärda om dränering finns. mycket vanligt i vissa områden. kommunen har radonkartor.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Japp, de karakteristiska kulorna och den bruna färgen finns inte i blåbetong.
Det där är leca. Kör hårt!
vad sägs om detta? Är det blåbetong? Zooma gärna in :) finns ovanpå en dörrkarm i källaren.
 
  • Närbild av en grå betongvägg ovanför en dörrkarm med en mätsticka för att indikera dess tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker inte det ser det minsta blåaktigt ut. Blåbetong kallas så för att den är blågrå.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F f10l skrev:
vad sägs om detta? Är det blåbetong? Zooma gärna in :) finns ovanpå en dörrkarm i källaren.
Blåbtong är så mjukt att du kan ta en kniv och köra en rätt in i blocken, har ett välddigt unikt utseende på grund av all luft man blåser in i det under tillverkningen. Du måste väl själv ha sett på bilder när du googlar att dina block inte alls ser ut som blåbetong?
 
  • Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
D
Även om du skulle ha blåbetong i ditt hus (hittills inget som talar för det) är det inget bevis för byggradon. Finns ickeradioaktiv blåbetong som tillverkades i Sörmland om jag minns rätt och radioaktiv från Västergötland. Men vanligare är markradon. Gör en riktig mätning med spårfilm.
 
  • Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det ser hittills inte ut som att du har något som liknar blåbetong öht.
Och gällande markradon så brukar kommunen ha en karta över högriskområden på sin hemsida.

Men nu har eldningssäsongen börjat, så du kan genomföra en korrekt radonmätning för att få facit på alla dina funderingar.
 
  • Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Blåbtong är så mjukt att du kan ta en kniv och köra en rätt in i blocken, har ett välddigt unikt utseende på grund av all luft man blåser in i det under tillverkningen. Du måste väl själv ha sett på bilder när du googlar att dina block inte alls ser ut som blåbetong?
jag har googlat och googlat och vissa bilder ser precis ut som min bild, dessutom ville jag bolla med experterna här :) ska testa med kniv också tack!
 
JanneJanne123
Inget av det du visar bilder på är blåbetong och det kan du ju backa upp med din radonmätning också. Du kan släppa det här med radon och lägga din energi på något roligare istället. :)
 
  • Gilla
f10l och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inget av det du visar bilder på är blåbetong och det kan du ju backa upp med din radonmätning också. Du kan släppa det här med radon och lägga din energi på något roligare istället. :)
Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.