Eller så ber du elektrikern att koppla ur alla direkt han kommer, när han börjar ta ner det första så fortsätter du montera ner.
 
E elmont skrev:
Och det kan underlätta för elektrikern om dom g:a elementen sitter kvar så att han kan se hur det är kopplat.
Och att skruva ner och upp med ett nytt tar kanske tio minuter så någon större förtjänst blir det inte, skulle det bli så att det råder tveksamheter om hur dom g:a var kopplade försvinner den förtjänsten och mer därtill omedelbart.
Jag tänkte mer om det går att koppla ur kablarna i elementet men låta kablarna sitta kvar i väggen/kopplingsdosan? För jag förstår att det blir krångligt och mer tidskrävande för elektrikern annars. Vill dock gärna skruva upp dom på väggen själv inte bara för kostnaden utan för att det ska bli rakt, har tyvärr ingen bra erfarenhet av när hantverkare ska sätta upp saker rakt om man säger så och vet att jah kommer störa mig på om dom hamnar snett hehe.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Att bara ha en stump anslutningskabel inkopplad i anslutningsdosan är inte säkert att det hjälper elektrikern.
Kan behöva veta exakt hur den är kopplad i radiatorn också, eller i alla fall det gamla kopplingsschemat.

Ta en/flera bild(er) på en radiator och dess anslutningar så kan det gå att ge lämpliga tips för aktuell typ.
 
  • Gilla
Bergsuven
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
En fråga här som väl bör ställas, är varför du ska byta element?
Sett flera som tror att nya elelement ger billigare uppvärmningskostnad. Och är det anledningen, skulle jag avråda och istället föreslå att sätta in en eller ett par luft-luft värmepumpar.
Har redan värmepump och vill ha nya element som vi kan använda om det blir extremt kallt i vinter vilket det kan bli här ibland för då räcker inte värmepumpen och det finns ingen vägg att montera en värmepump på övervåningen så där kan det bli riktigt kallt. Elementen som sitter uppe nu är original från 70-talet som inte ens blir ljumna och såg när jag renoverade sovrummet att de var dåligt kopplade så vill även byta ur brandsynpunkt och känns ju lite dumt att renovera rummen men behålla gamla element.
 
Bergsuven Bergsuven skrev:
Elementen som sitter uppe nu är original från 70-talet
Har du koll på spänningen på de gamla respektive nya elementen? Det kan bli lite strul om de gamla skulle vara 400 V (eller snarare 380 V :)) och de nya är 230 V.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du koll på spänningen på de gamla respektive nya elementen? Det kan bli lite strul om de gamla skulle vara 400 V (eller snarare 380 V :)) och de nya är 230 V.
Japp har 400 v element och de nya jag kollat på är 400 v. Har även kollat watt så det stämmer :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bergsuven Bergsuven skrev:
Har redan värmepump och vill ha nya element som vi kan använda om det blir extremt kallt i vinter vilket det kan bli här ibland för då räcker inte värmepumpen och det finns ingen vägg att montera en värmepump på övervåningen så där kan det bli riktigt kallt. Elementen som sitter uppe nu är original från 70-talet som inte ens blir ljumna och såg när jag renoverade sovrummet att de var dåligt kopplade så vill även byta ur brandsynpunkt och känns ju lite dumt att renovera rummen men behålla gamla element.
Ok, men att du inte hittar någon passande vägg uppe skulle jag nog ändå tänka ett till varv kring. Nu vet jag ju inte var i landet det är, men i södra delarna skulle jag inte köpa nya el-element nu med dagens elpriser. Vill det sig riktigt illa så kan ju en värmepump betala sig på typ en eller i alla fall ett par månader.
Själv har jag ingen värmepump på övervåningen, men en i hallen nere bredvid trappen som går till övervåningen. Uppe stängs inga dörrar vintertid och det är då varmare uppe än nere. Så kanske kan du placera en till nere? Eller kanske i trappen? Det finns ju även pumpar där innerdelen ställs på golvet. Om du har ett bra placerat element, så får du kanske plats med en där när du tar bort det gamla?

Annars skulle jag ju kolla på att byta till vattenelement istället, även om det initialt förstås medför en högre kostnad.
 
Fast nu handlade ju inte tråden om för- och nackdelar med eldrivna element utan jag har redan bestämt mig för att byta elementen då en värmepump inte är ett alternativ på övervåningen och elementen endast kommer köras när det är extremt kallt ute, d.v.s. de kommer inte vara på jämt och ständigt. Annars räcker värmepumpen vi har gott och väl. Bor i södra norrland och har elavtal för flera år fram så har en låg elkostnad.
 
Du skriver att elementen är 400V, men de blir knappt varma. Det kan givetvis vara fel på elementen. Men det är också möjligt att de matas med 230V. Att någon i ett tidigare skede har bytt utan att förstå skillnaden. Och då blir det väldigt låg värmeeffekt.

Gamla element som blir trasiga, brukar inte värma dåligt. Antingen värmer de ungefär så mycket som de skall. eller så värmer de inte alls, eller så blåser säkringen i centralen direkt när man kopplar in dem.

Det är fullt möjligt för ett element att gå sönder så att det värmer dåligt, men det är väldigt ovanligt. Och har du mer än ett som beter sig så, så är det nästan garanterat något annat som är fel.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skriver att elementen är 400V, men de blir knappt varma. Det kan givetvis vara fel på elementen. Men det är också möjligt att de matas med 230V. Att någon i ett tidigare skede har bytt utan att förstå skillnaden. Och då blir det väldigt låg värmeeffekt.

Gamla element som blir trasiga, brukar inte värma dåligt. Antingen värmer de ungefär så mycket som de skall. eller så värmer de inte alls, eller så blåser säkringen i centralen direkt när man kopplar in dem.

Det är fullt möjligt för ett element att gå sönder så att det värmer dåligt, men det är väldigt ovanligt. Och har du mer än ett som beter sig så, så är det nästan garanterat något annat som är fel.
De värmer i princip inte alls, blir mindre än ljumna på nedre delen bara. Kan kolla det du sa om 230 V. Vet dock att det är originalelement sen huset byggdes och huset har bara haft 1 ägare innan oss så elementen är garanterat inte bytta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.