Hur uppfyller man alla elsäkerhets-regler/krav om man t.ex vill ansluta en Shelly Pro 4PM med kabel till en dator som sitter utanför elcentralen? Behövs speciell nätverkskabel med bättre isolering?
Jag är motståndare till skärmad nätverkskabel, så den som påstår att sådan krävs bör kunna peka på någon regel som stödjer påståendet.

En person ansluter röda och blå elektriska kablar till en märkt elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moktar
  • Laddar…
Det kräver noggrann åtskillnad. Nätverkskabel är (i allmänhet) inte klassad för 230 V och får inte ligga an mot enkelisolerade 230 V-ledare i ett kopplingsutrymme. Jag känner inte till ifall det finns nätverkskabel som är godkänd, men den är i så fall ovanlig och trolige alltför lätt att förväxla med "vanlig" nätverkskabel.

Skärmad kabel hjälper inte. Det ska i så fall vara en skärm som är skyddsjordad, och avsedd för detta.

Av bilden att döma kan det alltså vara en utmatning att ordna detta på ett godtagbart sätt. En grov isolerslang kan vara ett alternativ och det inte fysiskt går att hålla isär ledningarna.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Kan man dra nätverkskablarna i vp slang
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är en godkänd isolerslang.
 
Normalt använder man nog en panduit kabelkanal för de enkelisolerade förbindningarna och normal ethernetkabel, men det finns ethernetkabel som tål 1000 V från flera tillverkare, antagligen för denna eller nån UL-applikation.

Att få plats med en panduit i en vanlig normcentral lär inte vara så lätt, så flexrör lär vara ett bra alternativ. Jag tror inte att tillverkarna av dessa billighetsprylar har tänkt på frågan alls, med tanke på hur de här sakerna ser ut... Jämför med en LOGO! där du har större separation mellan ethernetuttaget och anslutande förbindningar
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kräver noggrann åtskillnad. Nätverkskabel är (i allmänhet) inte klassad för 230 V och får inte ligga an mot enkelisolerade 230 V-ledare i ett kopplingsutrymme. Jag känner inte till ifall det finns nätverkskabel som är godkänd, men den är i så fall ovanlig och trolige alltför lätt att förväxla med "vanlig" nätverkskabel.

Skärmad kabel hjälper inte. Det ska i så fall vara en skärm som är skyddsjordad, och avsedd för detta.

Av bilden att döma kan det alltså vara en utmatning att ordna detta på ett godtagbart sätt. En grov isolerslang kan vara ett alternativ och det inte fysiskt går att hålla isär ledningarna.
Jag letar lösning för detta,

har fått sett att det finns 600V LANkabel i USA, men vill helst ha färdiga LAN kablar och gärna köpa inom Sverige/EU.

Ett annat tips är krympslang, hur vet man om krympslangen ger tillräcklig isolering?

fungerar t ex Biltemas krympslang?

eller t ex Elbutiks krympslang

någon som har löst problemet med Lankabel i elskåpet?
 
  • Gilla
Dexi70
  • Laddar…
M Millox skrev:
Normalt använder man nog en panduit kabelkanal för de enkelisolerade förbindningarna och normal ethernetkabel, men det finns ethernetkabel som tål 1000 V från flera tillverkare, antagligen för denna eller nån UL-applikation.

Att få plats med en panduit i en vanlig normcentral lär inte vara så lätt, så flexrör lär vara ett bra alternativ. Jag tror inte att tillverkarna av dessa billighetsprylar har tänkt på frågan alls, med tanke på hur de här sakerna ser ut... Jämför med en LOGO! där du har större separation mellan ethernetuttaget och anslutande förbindningar
har du exempel/länk på Ethernetkabel som tål 1000V som går att köpa i Sverige och som är böjlig nog att använda i elskåpet hemma?

gärna färdig med kontakter
 
Redigerat:
Jag får intrycket av en större mängd nätverkskabel i en elcentral här? Det låter inte sunt.

Är det bara några enstaka är det hanterbart. Krympslang är ofta dåligt specade men det finns t.ex från 3M https://www.tme.eu/Document/46edbe43be1224a70167c380df1081e5/MDT-A-EN.pdf som anger elektriska parametrar. Biltemas krympslang är nog inte så dålig att den inte skulle vara tillförlitlig i en snäll tillämpning som en torr elcentral.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
MultiMan
Vad menar du med "färdiga LAN-kablar"?

Installationskabel till nätverk som ska användas till fast förläggning, patchpaneler samt uttag är inte konstruerade på samma sätt som de mjukare, flerkardeliga kablar som man använder i lösa kablar (patchkablar). Plintarna i patchpaneler samt uttag kräver enkardelig installationskabel för att få en hållbar och säker kontakt som håller över tid.
 
Jag tänker mig att jag drar över någon mjuk skyddsslang på nätverkskabeln och sedan drar jag dessa kortaste vägen ut ur centralen. Det kommer bli tillräckligt bra.

https://www.elbutik.se/product.html/isolerslang

I tidigare diskussioner där det behövdes ett extra lager isolering på enkelisolerade kablar befanns denna vara ok. Dock handlade inte detta om nätverkskabel.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får intrycket av en större mängd nätverkskabel i en elcentral här? Det låter inte sunt.

Är det bara några enstaka är det hanterbart. Krympslang är ofta dåligt specade men det finns t.ex från 3M [länk] som anger elektriska parametrar. Biltemas krympslang är nog inte så dålig att den inte skulle vara tillförlitlig i en snäll tillämpning som en torr elcentral.
Ang större mängd nätverkskabel/ lågvoltskabel:
borde egentligen inte vara skillnad principiellt vs min IHC installation som har 24V styrkabel till moduler och till dimmers, parallellt med att modulerna har 230V anslutning.
24V kabeln för IHC har isolering som är godkänd för över 230V så den får dras nära FK etc.
ELKO/IHC godkänt och används sedan länge i Sverige och i Danmark.
Gillade egenltigen inte det heller då 24V ändå hamnar nära 230V vid inkopplingen.

Håller med att principiellt hade det varit trevligare med FK styrkabel mellan enheter och en enhet med
RJ45/LAN i annan delcentral även för denna Shellylösning.

Tyvärr så har varje Shelly Pro en egen RJ45 anslutning så man måste dra en LANkabel per Shelly Pro i elskåpet om man vill nyttja LAN istället för/tillsammans med WIFI.

Men förstås ska nätverkskabeln vara skyddad.

är det detta värde "Dielectrical stength 110 kV/cm" vs tjockleken på 0.7 mm dvs ca 7kV isolering man ska titta på för krympslangen?

eller ska det räknas annorlunda?


fick ett förslag på RJ45 kabel Hager ZZ45WAN040 som är specad för klart mer än 230V om jag förstår det korrekt.

Lite dyrare och inte lika lätttillgänglig så krympslang kanske är ett alternativ ändå
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad menar du med "färdiga LAN-kablar"?

Installationskabel till nätverk som ska användas till fast förläggning, patchpaneler samt uttag är inte konstruerade på samma sätt som de mjukare, flerkardeliga kablar som man använder i lösa kablar (patchkablar). Plintarna i patchpaneler samt uttag kräver enkardelig installationskabel för att få en hållbar och säker kontakt som håller över tid.
slarvigt utttryckt av mig.

Menade färdiga patchkablar från Shelly till LAN switch.

uttaget sitter i Shelly Pro modulen och därifrån dras patchkabel till LAN switch.

hittade denna som troligen är ok
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker mig att jag drar över någon mjuk skyddsslang på nätverkskabeln och sedan drar jag dessa kortaste vägen ut ur centralen. Det kommer bli tillräckligt bra.

[länk]

I tidigare diskussioner där det behövdes ett extra lager isolering på enkelisolerade kablar befanns denna vara ok. Dock handlade inte detta om nätverkskabel.
låter som en möjlig lösning - frågan är om man klarar att dra igenom en patchkabel med RJ45 "klumpen" genom slangen. den som är 15mm borde gå.

tack för tipset
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ELKO/IHC har tydligen tänkt på detta. Men en massa Shellyprodukter från andra sidan atlanten i en Svensk elcentral ser jag som tveksamt. Men kanske går det att ordna bra om man har plats, t.ex samla Shelly i en separat kapsling om det hjälper för att hålla isär 230 V och nätverk.

Ja, den elektriska hållfastheten är ett mått på isolationen. Jag ser nu att de skriver cm, inte mm. Då är den ju sämre än eltejp från konsum! Men bara det finns ett värde så är det bra, och 7 kV är mer än nog. Det kan finnas skyddsslang och krympslang som inte alls är gjord för elektrisk isolation utan för att motstå oljor och andra kemikalier?
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men en massa Shellyprodukter från andra sidan atlanten i en Svensk elcentral ser jag som tveksamt.
Shelly verkar vara baserat i EU, närmare bestämt Bulgarien. Produkterna är CE-märkta och alla deras "Professional"-produkter är gjorda för DIN-skena, så jag tror du har fel om deras ursprung.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.