Hejsan!
Jag har en fråga om min övervåning i ett 1½ plans hus.
Hur göra med fukt spärren i snedtaket för mitt mittbadrum? som bilden ska försöka visa :rolleyes: så är badrummet mellan mitten av huset och stödbenen, hur göra med fuktspärren utanför stödbenen för man ska väl ta bort fuktspärren i badrummet..
Med hopp om ett klargörande
 
  • Graphic1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag anser att du ska låta fuktspärren vara kvar utanför stödbenen, för där har du ju ändå inget tätskikt på andra sidan av väggen.
Det är alltså att stänga in en vägg(skiva) med badrumstätskikt på ena sidan och plastfolie på andra sidan väggen som är det som orsakar problem.

Sen undrar jag lite, är den enda ytan som kommer ha det så här alltså en liten bit av snedtaket?
Kommer det regelbundet vattenbegjutas där?

Om det inte duschas mot den väggdelen är risken för att plast därbakom orsakar problem ganska liten. (Eller hur Jon_h ;) )

Tar du bort plasten någonstans ska du försöka få den kvarvarande byggplasten att ansluta mot badrummets tätskikt. Det behöver inte ansluta rent fysiskt, men varm fuktig inomhusluft ska inte kunna läcka förbi någonstans mellan dessa skikt, en träregel t.ex är tillräckligt tät bara tätskikt resp plast ansluter utan några glipor. Svårt att förklara förståeligt... :surprised:
 
I
Förmodligen har du en fuktspärr på insidan av taket mot rummet som skydd för isoleringen i tak, som följer yttertakets lutning ner mot takfoten. Antingen direkt eller via isolerad stödbensvägg/bj.lag över bv.

Oavsett om isoleringen går ända ner till takfot från hanbjälklaget på öv. eller följer stödbensväggen och ut mot takfoten i bjälklaget över bv, finns folien mot rumssidan. Den ska vara kvar och obruten hela vägen och inte tas bort. Då sätter du verkligen diff.tätheten ur funktion och hela takkonstruktionen på spel.

Istället åstadkommer du en liten luftspalt i tak och snedtak där badrummet finns, som du får sätta i förbindelse med kattvinden utanför stödbensväggen om isoleringen går ända ner till takfot, som mynnar under hanbjälklaget ovanför badrummet i den övriga rumsvolymen. (Du får alltså sänka taket i badrummet någon centimeter.) Om isoleringen följer stödbensväggen får du istället ordna horisontell luftspalt i tak/snedtak och sätta den i förbindelse med rumsluften på ömse sidor om badrummet.

Då slipper du problemet med att ha isolering instängd mellan två tätskikt. Den fukt som event. läcker ut från badrummet (som givetvis ska ha god ventilation och korrekta tätskikt) har då större luftvolym att utjämnas i och även den luften ska omsättas och då åker fukten ut där istället. Men den blir alltså inte 'inlåst' mellan två tätskikt.
________________
Byggaren
 
Tackar för det utförliga svaret...
Jag har har isolering och fuktspärr längs hela snedtaket från hanbjälklaget ner till takfot. ytan är cirka 1,5m högt och ca 3,5 m brett.
Vad ventilationen anbelangar så har jag en frånluftsvärmepump som jag tänker ansluta till badrummet.
Om det kommer att vattenbegutas regelbundet?? Det kommer att stå ett badkar där i snedtaket och barn kommer att bada...
 
Mikael_L
Om du gör som byggaren föreslår så behöver du inte fundera på var det kan bli vattenbegjutet eller ej. Hans förslag likställer alla väggar med innerväggar, dvs den mycket lilla mängd fukt som kan ta sig genom tätskiktet kan ventileras (eller diffundera) bort. Om du bara ser till att det finns en några cm ventilerad spalt på alla ställen som våtutrymmet angränsar mot ytterväggens diffspärr så ska du slippa problem.
En bra lösning då du inte behöver vara orolig för att husets diffspärr inte skulle vara tät överallt efter att du gjort stora hål i den.

Men en fråga till dig byggaren.
Skulle det i ett sådant här fall vara lämpligt att sala på t.ex. 45x38 på de väggreglar samt undersidan av takstolar som vetter mot våtrummet? Som alltså kan bilda luftspalten. Och sen, hur säkerställer man tillräcklig ventilation? En extra fläkt? En kanal från FVPn? eller räcker det med konvektion?
 
I
Mikael_L skrev:
----
Men en fråga till dig byggaren.
Skulle det i ett sådant här fall vara lämpligt att sala på t.ex. 45x38 på de väggreglar samt undersidan av takstolar som vetter mot våtrummet? Som alltså kan bilda luftspalten. Och sen, hur säkerställer man tillräcklig ventilation? En extra fläkt? En kanal från FVPn? eller räcker det med konvektion?
38 mm luftspalt är nog mer än tillräckligt. Skulle tro att de duger med 15 oxå. Huvudsaken är att det inte blir tätt utan att den fukt som kommer igenom från våtrummet hamnar i luft så att den kan jämna ut sig där och sen vidare till resten av rumsvolymen. Det skulle alltså räcka med konvektion.

Jag har gjort så på flera andra håll i olika sammanhang och det visar sig att naturen/fysiken själv har klarat av att ta hand om event. problem.

Inget hus är dock det andra likt även om de är byggda på samma vis. Många ggr. är det läget som kan avgöra om det ska bli si eller så. Det räcker t.ex. att vända en södersida på ett hus till norrsida på samma hus på ett annat, för att vind och sol ska skapa andra strömmar/effekter runt det. En av våra stora forskare och uppfinnare här i landet (Gustav v. Platen) var t.ex. inne på att dra nytta av luftströmmarna under takfoten för ett vinddrivet energiverk, storlek som en lastbilsgenerator, men fick ge upp eftersom vindströmmarna ibland är svårberäkneliga.
_________________
Byggaren
 
Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Det räcker t.ex. att vända en södersida på ett hus till norrsida på samma hus på ett annat, för att vind och sol ska skapa andra strömmar/effekter runt det.
Så sant, så sant. Alla hus och platser är unika, det är väl ett av problemen med att lyckas bygga ett bra hus, ett bra koncept på en plats kan bli en "katastrof" på en annan... :surprised:

Bra med lite feedback, jag har nämligen funderat på att använda detta sätt, med att ha lite luftspalt emot ytterväggen, oavsett var badrummet är placerat (neder/övervåning). Allt för att slippa ta hål i folien.
Men jag har inte haft någon aning om vad som riktigt krävs, nu har jag en liten aning åtminstånde ;) .
 
I
Kan som kuriosa nämna att ett hus, likadant byggt som alla andra i en större husgrupp i mellansverige och av samma entreprenör och vid samma tillfälle, som ligger mitt i gruppen, är drabbat av starka negativa effekter. Ägaren är förtvivlad.

Det går inte ha fönstren öppna vissa tider på året, för då får han all rök från en längre bort belägen pannskorsten in i huset. Den fastighetsägaren har ålagts att höja skorstenen, vilket oxå skett, men utan effekt.

Vissa blåsiga dagar går det inte att ha fönstren öppna alls p.g.a. risken att de ska blåsa ur karmarna och flera av dem har redan 'vänt' i beslagen eller slitit loss stormhasparna och fått bytas ut. Men inget av de andra husen i gruppen har eller har haft något av dessa problem.

'Experter' har folkvandrat dit för att försöka hitta orsaken till problemen och finna en lösning på hur han ska kunna bruka huset normalt. Det har inte gått ännu och jag tror aldrig heller att det kommer att gå. Huset ligger tydligen i ett vindstråk som förstärks av kringliggande hus till orkanstyrka.
_______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.