Hej!

Frågan har varit uppe tidigare om vad ni tycker om denne bank, men jag vill ha lite uppdaterad info av er som har använt denna bank till bolån.

Ska dit på möte nästa Onsdag nämligen och prata Kalkyler, Lånelöfte, etc.

/Jimmy
 
Vi har Danske Bank (Västmanlands Provinsbank) och är mycket nöjda med dem. Vi hade svårt att få lån till bygget (liten ort, stort hus och egna företagare låg inte på plussidan hos vår numera ex-bank) men det var aldrig några problem med Danske Bank.
 
Har också Den Danske Bank (Gamla Östgöta Enskilda)

klart nöjd med dem... aldrig strulat eller dylikt om man haft idéer (bara man presenterat dem bra så)
 
tiggre skrev:
Har också Den Danske Bank (Gamla Östgöta Enskilda)

klart nöjd med dem... aldrig strulat eller dylikt om man haft idéer (bara man presenterat dem bra så)

Ok!

Vi är skapligt dumma för vi ska dit och försöka få låna hela beloppet av dom, även till lagfart/pantbrev. Tror på blankt nej. Men vi håller på och sparar till just dom ändamålen nu med 4.000:-/mån ... Vi får väl se hur det går. Har bara hört bra om dom, och väldigt trevliga i telefon enligt mig.
 
Fam. Ericsson skrev:
Ok!

Vi är skapligt dumma för vi ska dit och försöka få låna hela beloppet av dom, även till lagfart/pantbrev. Tror på blankt nej. Men vi håller på och sparar till just dom ändamålen nu med 4.000:-/mån ... Vi får väl se hur det går. Har bara hört bra om dom, och väldigt trevliga i telefon enligt mig.
säg inte det, är exakt det vi gjorde 2001 + att jag hade en betalningsanmärkning (en härlig historia bakom den (hatar telia) då jag aldrig betalat fakturan då den var felaktig)

hursom, vi betalade tillbaka ett lån på 60papp + sparade ihop till pantbrev och lagfart på 6 månader...

nu är huset värt bra mycket mer (inte bara pga prisuppgång utan även till största del av vad vi lagt ner på det...)
 
tiggre skrev:
säg inte det, är exakt det vi gjorde 2001 + att jag hade en betalningsanmärkning (en härlig historia bakom den (hatar telia) då jag aldrig betalat fakturan då den var felaktig)

hursom, vi betalade tillbaka ett lån på 60papp + sparade ihop till pantbrev och lagfart på 6 månader...

nu är huset värt bra mycket mer (inte bara pga prisuppgång utan även till största del av vad vi lagt ner på det...)
----

Hej!

Jo, att det är tänkt det ska betalas tillbaka isåfall är ju en självklarhet.
Men att betala 60.000:- som i ditt fall pantbrev/lagfarten kostade på en 6-månadersperiod blir aningen tufft för oss! :-/ - Det måste gå att baka in i topplånet tycker man väl?
Ja menar, många lägger in sina billån och lånar extra för renoveringar.

Vi får se vad dom säger igår där då. Jag uppdaterar!

MVH // Jimmy
 
Fam. Ericsson skrev:
----
Ja menar, många lägger in sina billån och lånar extra för renoveringar.
"Lägga in billån" görs när folk byter bostad och har väsentligt mindre än 80% belånat, så att man kan ta det som bottenlån med betydligt bättre säkerhet (lägre ränta). Det finns knappast någon bank som "lägger in" billånet ovanpå topplånen.
 
Nu såg jag att ni förmodligen redan har besökt banken, igår.

Annars kan det vara bra att man beöker en eller ett par banker där man inte vill ha lån.
Detta för att lära sig lite om hur bankerna resonerar, dom brukar i grunden ha ungefär samma åsikter.
Bankerna vill låna ut pengar - till säkra låntagare. Ingen bank vill förlora pengarna
som lånas ut. Men tex Danske Bank vill är ganska ny och vill ta marknadsandelar,
detta kan gynna låntagaren.

När man har varit på första banken, resonerat med dom samt kommit hem och gått
igenom vad dom verkligen sa så kanske man ska tänka igenom vad dom sa.
Oavsett om man får lånet eller inte.

Får man inte lånet, varför? Vad saknas?
Verkar det rimligt så kanske man måste skaffa detta. Att man har jobb, sparbuffert,
inga betalningsanmärkningar, inte för många kreditansökningar kanske är rimliga krav.

Får man lånet så är det bra att jämföra villkoren med en annan bank.
Jag brukar i stort sätt alltid kolla in tre alternativ innan jag bestämmer mig.

Nackdelen med att söka upp fler banker är att man får en kreditansökan per bankbesök,
men det går att förklara så just om det är för bostads köp som ansökningarna gäller så
är det nog ganska lugnt. Jag menar mest så att man inte har skaffat sig mobil-
abonnemang, avbetalningar på elgiganten och en massas sådana saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.