Jag skall ev. stycka av en del av en stor tomt och sälja som villatomt. Kommunen har för några år sedan indikerat att området måste detaljplaneras innan några nya tomter styckas av. Hur går man vidare? Kan man sälja en option på en tomt? eller finns det andra sätt? Hur har andra gjort?
 
Du får ca 1 kr om du ens får stycka och sälja innan DP vunnit laga kraft. Tålamod ger pengar i ditt fall.
 
Vi köpte en tomt som hade DP men inte framdraget VA fiber el etc. Detta skulle göras om minst tre tomter såldes. Vi köpte tomten betalade kn handpenning 10% som sedan skulle betalas tillbaka om det inte blev tre tomter sålda minst. Mer än tre blev sålda och när all VA fiber el asfalterad väg etc var klara så genomförde vi köper till fullo och sökte bygglov ca 10mån senare. Bygglov kunde vi lämna in innan den var avstyckat.
 
R Ralph123 skrev:
Jag skall ev. stycka av en del av en stor tomt och sälja som villatomt. Kommunen har för några år sedan indikerat att området måste detaljplaneras innan några nya tomter styckas av. Hur går man vidare? Kan man sälja en option på en tomt? eller finns det andra sätt? Hur har andra gjort?
Hej,

Jobbar med detaljplaner som egen konsult och på kommun. Utöver det som ovanstående har kommenterat vill jag inflika att du som fastighetsägare kan initiera att detaljplan tas fram. Det framgår inte av ditt meddelande om kommunen tänkt göra en detaljplan eller att de bara konstaterat att en detaljplan måste tas fram innan du kan stycka av delar av din fastighet.

Beroende på vilka förutsättningar din fastighet har kan det vara väl värt det att undersöka om du kan göra en detaljplan på hela/ stora delar av fastigheten. Det är vanligtvis inte värt att ta fram en detaljplan för enstaka enbostadshus. Att ta fram en detaljplan för en fastighet ökar fastighetsvärdet något då detaljplanen garanterar en byggrätt. Det kan alltså vara en mycket lukrativ affär att ta fram en detaljplan för en fastighet, framförallt om fastigheten ligger bra till och har goda förutsättningar för en exploatering.

/ DBSP
 
  • Gilla
Eldräven
  • Laddar…
R Ralph123 skrev:
Kan man sälja en option på en tomt?
Det har nog begränsad giltighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.