Hej!
Min första post blir en fråga.
Jag vet hur det ska kopplas för att bli optimalt enligt Termoventiler, men kommer inkoppling enligt mitt paintkludd nedan att fungera hyffsat ?

Mvh


Schematisk ritning av ett värmesystem med panna, ackumulatortank, expansionskärl och rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog bra men sätt en backventil direkt efter pannan så kan det inte bli självcirk genom den och kyla ner vattnet.
 
Tack för svar Jonaserik!
Den backventilen går bara placera mellan panna och
expansionskärlet?
Om jag ska göra om den dragningen och lägga till ventil så är det nog lika enkelt att koppla ungefär som Termoventilers scheman.
Det är nog bästa att göra som nya schemat nedan, då blir jag av med lite onödiga rör!
Om jag gör så behöver jag fortfarande en backventil för att vara riktigt säker?
Mvh

Schematisk ritning av värmesystem med panna, expansionskärl, ackumulatortank och pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vad har du för gänga på toppen av tanken?
Brukar vara ganska grovt, DN25?

Ta ut "hetvatten" till radiatorerna på toppen i så fall för att säkerställa den hydrostatiska balansen utan backventil! (y)

Finns det fler anslutningar på framkanten av acktank?
Kör in returen där också om möjligt, annars så nära anslutningen på kalla sidan som möjligt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sitter det inte en backventil i laddomaten?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jo det gör det. Sen kan jag inte rekommendera att ta ut till radiatorkretsen i toppen, är som att be om luftproblem. Toppanslutningen ska bara avluftas
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det går ju att se till att lutningen på rör gör att luften inte hamnar i radiatorerna.
 
Krilleman
dof dof skrev:
Jo det gör det. Sen kan jag inte rekommendera att ta ut till radiatorkretsen i toppen, är som att be om luftproblem. Toppanslutningen ska bara avluftas
Jag har gjort det på mitt eget system utan problem alls.

Radiatorsystem kopplat på T-rör direkt i toppanslutningen och automatavluftare modell dyrare i ovankant på T-röret. Fungerar klockrent! (Så kallad prio radiatorer, VV kommer senare vid kall uppstart)

Dessutom är huset numera sålt och dom nya ägarna har inte klagat dom heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Sitter det inte en backventil i laddomaten?
Jo, men den gäller ju inte för den funktionen.

Vid strömlöst läge (efter slutfas & driftfas) så öppnar ju backenventile helt fullt för att kräma ut det sista ur pannans glödbädd via självcirkulation. På så sätt kan man ju även elda "lagom" om det inte finns ström på anläggningen vid eventuellt strömavbrott.

Schematisk bild av fyra stadier av en ventil: Uppstart, Driftfas, Slutfas och Självcirkulation med markeringar för flödesvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dessutom avråder Termoventiler dylik inkoppling helt:

Schematisk illustration av felaktig radiatorinkoppling som medför risk för varmhållning av panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det är väl just i det läget den stänger, vid flöde bakvägen.
 
Krilleman
Nja, det är ju precis som det står.

Radiatorflödet kan ju då gå via pannan istället för att hämta värme från ack.tank om motståndet är mindre.

Dessutom kan ju flödet via radiatorerna gå via tank+panna som då varmhåller hela rasket.

Summa summarum, gör som anvisningen säger, undvik!

Jag skulle fortfarande sikta på att plocka ut minst tilloppet på egen "port" i acktanken. Det är det absolut bästa!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Men då är det inte självcirkulation vi pratar om.
 
Har du bara en tank?
Ifall du har flera så är det kritiskt hur du kopplar in de tillsammans!
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Men då är det inte självcirkulation vi pratar om.
Nej det är olika inkopplingssätt som diskuteras, och inte självcirkulation som vi pratar om.

Så du har helt rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.