Skall lägga äkta trägolv på platta på mark med ingjuten golvvärme. lägger man detta direkt på betongen eller skall det till något typ av undergolv.
 
När du lägger golv mot betong så ska du ha två saker emellan. Åldersbeständig diffusionsplast och något stegdämpande. Vi har en underbar kombination av de två, en åldersbeständig plast med frigolitkulor i sig. Man kan dock göra som man vill men plasten måste du ha, trät får inte ligga direkt mot betongen.
 
Mikael_L
Sedär, du hade en tråd här med. ;)
Då skickar jag detta här istället, för det passar bättre under denna forumdel. Jag försökte mig en gång på en sammanställning av torktider för platta på mark.
Den hittar du i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/golv/63853-klinker-igen.html

Sen undrar jag hur trägolv är tillsammans med golvvärme, det isolerar ju en del. Men det kanske någon annan kan ge besked om!?
 
Robert_Maria skrev:
När du lägger golv mot betong så ska du ha två saker emellan. Åldersbeständig diffusionsplast och något stegdämpande.
Försöker få svar på en liknande fråga men det verkar lite trött på forumet nu. Däremot har jag under mina små efterforskningar hört och läst att diffusionsplast bara ska användas om plattan är oisolerad - inte om den är isolerad och uppvärmd.
 
Kasch skrev:
Försöker få svar på en liknande fråga men det verkar lite trött på forumet nu. Däremot har jag under mina små efterforskningar hört och läst att diffusionsplast bara ska användas om plattan är oisolerad - inte om den är isolerad och uppvärmd.
Uppvärmd är den väl bara under kall säsong.
 
Jag läser att man skall vänta 9 månader innan man kan lägga trägolv, det är väl ingen som väntar i nio månader på att flytta in efter plattan är gjuten när det gäller nyckelfärdiga hus, så som myresjöhus etc etc Vad har de för teknik???
 
Kasch skrev:
Försöker få svar på en liknande fråga men det verkar lite trött på forumet nu. Däremot har jag under mina små efterforskningar hört och läst att diffusionsplast bara ska användas om plattan är oisolerad - inte om den är isolerad och uppvärmd.
Detta är enligt mina uppgiftslämnare felaktigt. Trä får aldrig komma i kontakt med betong oavsett om den är uppvärmd eller ej.
 
aggen skrev:
Jag läser att man skall vänta 9 månader innan man kan lägga trägolv, det är väl ingen som väntar i nio månader på att flytta in efter plattan är gjuten när det gäller nyckelfärdiga hus, så som myresjöhus etc etc Vad har de för teknik???
När man kan lägga trägolv eller när man kan sätta klinker på betongplattan avgörs av fuktighetshalten i betongen. Ouppvärmd så tar det längre tid för den att bli tillräckligt 'ofuktig'. Riktigt torr blir den inte förrän efter många år. Fuktighetshalten mäts genom att man borrar ett provhål.
 
Mikael_L skrev:
Sen undrar jag hur trägolv är tillsammans med golvvärme, det isolerar ju en del. Men det kanske någon annan kan ge besked om!?
Visst isolerar ett trägolv/parkett en del, betydligt mer än klinker men golven blir hur som helst varma.
 
Mikael_L
Robert_Maria skrev:
När man kan lägga trägolv eller när man kan sätta klinker på betongplattan avgörs av fuktighetshalten i betongen.
Betongen ska torka i tre månader innan läggning av klinker, dock ej pga fukthalten utan pga plattans krympning.
Ouppvärmd så tar det längre tid för den att bli tillräckligt 'ofuktig'. Riktigt torr blir den inte förrän efter många år.
Uppvärmning av platta eller rummet snabbar ofta på lite, men avfuktare i rummet kan många ggr vara effektivare. Med luftfuktigheten vi haft den senaste veckan så skulle rH i plattan antagligen bara öka oavsett hur vi värmt. Men helt klart är att det rör sig om riktigt långa torktider för att komma ner till t.ex. 75% rH, om den någonsin når det, för det kräver väl att "årsmedel-rH" är under 75%.
Fuktighetshalten mäts genom att man borrar ett provhål.
Som jag uppfattat det, den enda säkra mätmetoden, alla ytprober för att mäta riskerar att mäta ordentligt fel.
 
Om du med äkta trägolv menar parkett kan denna läggas flytande (dvs. "brädorna" sitter ihop med varandra men inte med underlaget). Betonggolvet täcks då med åldersbeständig plast (ångspärr) och därefter lägger man grålumppapp för att undvika knarr och sen parketten ovanpå det.

Om du med äkta trägolv menar massiva golv så rekomenderar de flesta tillverkare att dessa skruvas fast varje bräda för sig. Det enklaste om man har en betongplatta är då att lägga ett flytande undergolv av Plywood (eller golvspånskiva?) och sen skruva brädorna i detta. Även här lägger man ångspärr och papp underst och ev. även ett lager papp mellan Plywooden och golvet. Observera att detta blir ett ganska trögt golv för golvvärmen.

Eller vad säger ni andra: Visst håller väl en golvspånskiva att skruva fast golvet i?
Många trägolvtillverkare nämner bara Plywood men det borde ju gå med spån också. Är det någon som vet hur mycket Plywood utvidgas av fukt i förhållande till spånskiva?
 
Det är äkta trägolv fast det finns väl också med spont, det gör det väl flytande.
 
Hur menar du nu? Alla trägolv jag sett är spontade, och de kan läggas flytande eller inte.
 
Det var qist som frågade om jag skall lägga parkett "flytande". Svaret är nej, äkta trägolv som är spontat skall läggas flytande. Om man lägger en ångspärr under detta, vart skall "ångan" då ta vägen?
 
Massiva trägolv har "alltid" en not och en fjäder. Om man limmar ihop brädorna eller fäster ihop dem med byglar på undersidan (går med vissa golv) så har man en flytande läggning. Golvet är då inte fäst i underlaget. I detta fall måste man ha en stor rörelsefog mot väggar etc. eftersom att alla brädors totala svällning/krympning tas ut vid kanterna.
Alternativet är att skruva eller spika varje bräda individuellt mot underlaget. Man skjuter fortfarande in fjädern i notspåret men brädorna är inte fixerade i varandra. I detta fall får man små springor mellan varje bräda när golvet krymper på vintern.
Nästan alla tillverkare av massiva golv rekomenderar skruvning av golven.
Vid en flytande läggning kan man få problem om man har placerat tunga möbler på golvet då det riskerar att spricka upp där när golvet rör sig.

Det finns "parkett" med klicksystem i form av plank. Här är de översta millimetrarna av massivt trä och under detta ligger krysslimmad skiva. Fördelen med dessa golv är att de rör sig mycket mindre än ett massivt golv eftersom att det har fibrer i olika riktningar. Dessa golv passar bra på betong och golvvärme men är oftast dyrare än massiva golv. Rappgo är ett exempel på en tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.