Hej,

Vi har flyttat in i ett nybyggt hus med luft/vatten Thermia, iTec Eco med golvvärme (Uponor Smatrix). Jag har stora problem med att få uppvärmningen att fungera korrekt och undrar om någon med liknande lösning kan dela lite erfarenheter. Vi får inte den hjälp vi behöver från varken Thermia eller VVS leverantören och börjar bli lite oroliga inför vintern..

Problem 1: Larm Com Kit 911
Värmepumpen larmar regelbundet, ibland flera gånger per dag. Förstått att det är ett flödeslarm och att det troligen beror på att när huset blivit varmt så stänger stäldonen för golvvärmen sig och pumpen känner inte av flöde. VVS förslag var att koppla bort ställdon till badrum.. Men då blir det dålig värme i resten av huset.. Vi har stora fönsterpartier och kamin så såklart kommer huset ibland vara varmare och ställdonen stängda..

Problem 2: Kallstart
Värmepumpen går ofta in i läget ”kallstart” vilket jag upptäckt på Tibber Pulse då den drar mer energi under en period. Enligt Thermia ska det inte gå igång om inte värdena för kondensor in/ut går under 20 men det stämmer inte i mitt fall
Termostatdisplay som visar rumstemperatur 22°C och texten 'KALLSTART DRIFT AUTO' med symboler för hus och soptunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display med driftdata inklusive temperaturer för värmepumpssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problem 3: Hög förbrukning
Jag tycker också att vi har hög förbrukning, troligen hänger det ihop med problemen ovan. Ofta går pumpen också på tillsats även fast det inte är kallare än 0-5 grader eller varmare.. Snitt oktober 40kwh/dag. Dom dagar jag är hemma kan jag komma ner till mellan 15-20 kWh bara genom elda lite i kaminen.
Skärmdump av en energiförbrukningsapp som visar aktuell förbrukning på 2 190 W och historik i ett diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står värmekurvan för radiatorkretsen i LVVPn på?

Har ni innegivare till LVVPn?

Låter även som att golvvärmeslingorna inte är injusterade.

Man ska kunna köra värmesystemet utan att ställdonen är monterade, systemet ska vara så injusterat så att det håller ”rätt” temperatur.
Det som termostater/ställdon bör göra är att strypa flödet om rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning.
 
Värmekurvan står på 29 just nu. Vi har inga rumsgivare för LV men för UPONOR har vi de - dessa som styr ställdonen antar jag. De står på 22 grader i snitt. Vad menar du med matlagning?
 
Vid matlagning så värmer ugnen etc upp luften i köket, när temperaturen i köket stiger över inställd rumstemperatur så börjar ställdonet strypa flödet i golvvärmeslingan som täcker köket, men resten av slingorna får det flöde de behöver.

Genom att justera in flödena i slingorna så kommer värmepumpen att ha nästan konstant flöde genom sig hela tiden.
 
Jag förstår. Jag tror att problemet är att huset är så pass bra isolerat så att när solen/kaminen värmer upp huset så kan alla ställdon vara stängda och då får vi flödeslarm. Sen tror jag inte att pumpen är optimalt inställd heller.. Digital termostat visar inställningar för värme med kurvor och temperaturgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RasmusD2
  • Laddar…
Jag hade skaffat å kopplat in en innegivare som placeras på lämpligt ställe.

Lämpligt ställe kan vara ungefär mitt emellan kaminen och det rum som får sämst värme från kaminen.

Det gäller att värmesystemets centralenhet sänker framledningstemperaturen innan för många slingor stryps.
Minskar framledningstemperaturen så gör det inget att några slingor stryps.
 
Okej! Har du tips på vilken enhet som jag kan köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.