K karlmb skrev:
Du har inte alls förklarat varför den inte fungerar.
Nej, inte så att du begriper. Jag har försökt förklara. Men efter som du inte ens förstår hur modellen är tänkt att fungera så är det svårt förklara varför det inte fungerar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
J jawen skrev:
SUCK!.....Och du la "tyngd" i "fel igen.........[media]
[bild]
Intressant med statistik från 1900-talet. Men det jag svarade på var att du skrev "Elpriset har varit 10-40 öre fram till 2020", vilket är ett felaktigt påstående. Under 2000-2013 var det fler år med pris över, och flera gånger klart över, 40 öre än under.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...riser-for-olika-typkunder-och-avtal-20002013/

Statistiktabell över elpriser för olika kundtyper och avtal från 2000 till 2013 i öre per kWh utan skatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fribygg skrev:
Privat och kommunal vattenkraft?
Den skall väl ändå bort om EU får bestämma...
 
V videopac skrev:
Den skall väl ändå bort om EU får bestämma...
Nä, den ska miljöprövas, inte förstatligas.

Ska kommunal kraftvärme förstatligas?

Ska privat oljekondens i Karlshamn förstatligas?

På vilket sätt blir kraftproduktion bättre, säkrare eller billigare av att förstatligas?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Visst, och alla privata solceller ska förstatligas. Naturligtvis blir det mycket bättre då.*IRONI*
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst, och alla privata solceller ska förstatligas. Naturligtvis blir det mycket bättre då.
Kommunala kraftvärmeverk, kan de bli bättre av förstatligande eller är det bara ett sätt att göra produktionen långsam, byråkratisk och dyrbar?
 
Ursäkta, min inlägg var ironiskt, jag missade att skriva ut det. Nu står det.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Klart det skall förstatligas, då kan vi hålla vettiga elpriser utan marknadens uppåttvingande priser. Tror inte alls på att det skulle bli dyrare, långsammare eller mer byråkratiskt om staten driver detta.

Sedan kan väl solpanelsägarna köra sin egen el, för egen förbrukning. Det kan räcka.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du kommunist?
Marknadsekonomi är trots allt det bäst fungerande och minst dåliga sättet och möjligheten att tjäna pengar är en pålitlig drivkraft.
Och vem ska tvinga elbolagen att inte exportera? Antingen är marknaden fri eller inte och vill man den ska fortsätta vara fri är det bara stt acceptera spelreglerna och gilla läget!
 
F fribygg skrev:
Nä, den ska miljöprövas, inte förstatligas.

Ska kommunal kraftvärme förstatligas?

Ska privat oljekondens i Karlshamn förstatligas?

På vilket sätt blir kraftproduktion bättre, säkrare eller billigare av att förstatligas?
Man ser vad som är bäst för Sverige och exporterar mindre el!
 
Statliga monopol blir aldrig särskilt kostnadseffektiva. De ska bara användas där konkurrens inte fungerar. Tex infrastruktur, eller sär konkurrens inte är önskvärd. Tex systembolag. Elproduktion kvalar inte in på någon av de kategorierna. Däremot borde inte näten vara privat ägda.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Kostnadseffektivt? Spelar väl ingen roll hur kostnadseffektivt elen produceras om vi får betala ett pris som är skyhögt över produktionskostnaderna i alla fall. På grund av den fria marknaden. Elproduktion är samhällsviktig och bör inte överlåtas till marknaden att styra. Det är ju lika dumt att låta kinesiska bolag driva vindkraft i Sverige som att låta ryska intressen köra kärnkraften i Tyskland i diket. Finns ingen logik i något av det.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
De senaste åren har vi ju haft elpriser under produktionskostnad. Även nu har vi ju periodvis priser som ligger under vad producenterna behöver för att gå runt. Jag tror inte att det över tid skulle vara billigare med ett statligt monopol.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De senaste åren har vi ju haft elpriser under produktionskostnad. Även nu har vi ju periodvis priser som ligger under vad producenterna behöver för att gå runt. Jag tror inte att det över tid skulle vara billigare med ett statligt monopol.
Så du menar att statistiken från 1880-1997 ljuger?

Det har alltid över tid varit säkrare & billigare el med svensk statligt monopol
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant med statistik från 1900-talet. Men det jag svarade på var att du skrev "Elpriset har varit 10-40 öre fram till 2020", vilket är ett felaktigt påstående. Under 2000-2013 var det fler år med pris över, och flera gånger klart över, 40 öre än under.
Ören hit och dit under enstaka månader & år, men poängen var att du påstod att svenska välfärden byggdes av b.la elexport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.