Vi blir inte klok på det här...så tänkte kolla om någon har tips innan jag skjuter topplocket .

Vi ska gjuta en garageplatta på 6x10,8 meter och har valt att ställa ut kantelementen själva. Efter att ställt ut de på ett ungefär (med vattenpass, tänkte väga in med slangpass innan gjutning)

När vi nu kollar måtten är båda kortsidorna lika långa (5,97 m), precis som långsidorna (10,78 m). Ändå skiljer det 12 cm vid kryssmätning...den ena är 12,32 m och den andra 12,20 m.
Enligt uträkning och mätning i Sketchup ska diagonalen vara ca 12,32 m

Är det kantelementen som är sneda? Hörnelementen som inte håller 90 grader?
Hur påverkar den här skevheten slutresultatet?

Tacksam för tips
 
Vilka element som ev. är sneda är omöjligt att svara på (eller om ni bara slarvat), men en diagonalskillnad på 12 cm tycker jag är för mycket! Ena diagonalen skulle alltså behöva ökas 6 cm och den andra minskas lika mycket, vilket väl borde betyda att du får knuffa kantelementen ca 4 cm.

Att kolla rätvinkligheten i hörnen är rätt enkelt; utgå från ett hörn och mät ut 3m längs ena sidan och 4m åt den andra. Då ska diagonalen mellan dessa märken vara exakt 5m.
Vilken multipel som helst av dessa tre tal funkar också, t.ex halva eller dubbla värdena.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Något fel måste ni göra när ni mäter.
Om båda kortsidorna är 5,97 och båda långsidorna är 10,78 så ska diagonalen vara 12,32 enligt phytagoras sats.
Det verkar stämma på ena diagonalen och då är det fysiskt omöjligt att det ska diffa så att den andra diagonalen är 12,20.

Kontrollmäter ni lång- och kortsidorna? Eller utgår ni bara ifrån vad de borde vara?
Är lång- och kortsidorna helt raka eller bågnar de? Kolla mot ett sträckt snöre eller laser.
Använder ni samma måttband hela tiden? eller har ni lagt två måttband i kors?
 
  • Gilla
Peter Engkvist och 1 till
  • Laddar…
wildeside
P Peter Engkvist skrev:
Hur påverkar den här skevheten slutresultatet?

Tacksam för tips
Glömde att svara på hur det påverkar slut resultatet.
Skev grund=skev byggnad
 
Tack för alla tips!

Nu har jag varit ute och justerat och kontrollmätt. De visade sig vara ett mätfel.

Om jag mätt rätt den här gången är sidorna 5,98 resp 5,99 samt 10,78 resp 10,79.

När jag sedan mäter diagonalen får jag 12,29 och 12,38. Det beräknade värdet (enligt Pythagoras) ska vara ca 12,33. Således är inte hörnen 90 grader.

Har försökt att vrida till alltihop, men det resulterar bara i en större, kilformad glipa mellan kantelementen eller att det inte stämmer på andra sätt...

Vinklarna är 90,5, 89,6, 90,5 och 89,4 grader

Är detta en godkänd tolerans?
 
Redigerat:
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Något fel måste ni göra när ni mäter.
Om båda kortsidorna är 5,97 och båda långsidorna är 10,78 så ska diagonalen vara 12,32 enligt phytagoras sats.
Det verkar stämma på ena diagonalen och då är det fysiskt omöjligt att det ska diffa så att den andra diagonalen är 12,20.

Kontrollmäter ni lång- och kortsidorna? Eller utgår ni bara ifrån vad de borde vara?
Är lång- och kortsidorna helt raka eller bågnar de? Kolla mot ett sträckt snöre eller laser.
Använder ni samma måttband hela tiden? eller har ni lagt två måttband i kors?
Nja, är den formad som ett parallelogram så kan ju sidorna vara lika långa men diagonalerna olika.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nja, är den formad som ett parallelogram så kan ju sidorna vara lika långa men diagonalerna olika.
Ja såklart men då skulle en diagonal ha varit för lång och den andra för kort. Nu hade de ju mätt upp att en var korrekt enl phytagoras och den andra för kort.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.