Byggår 73 så stor risk för pentaklorfenol i syllen. Togs prover?
Utsätts den för fukt under lång tid så kan kloranisoler frigöras, detta luksmittar!

Ta luktprover till att börja med
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Skulle gissa att det är lukt som sitter kvar i väggarna.
Värt att prova med en ozonbehandling. Finns maskiner för 1-2000 att köpa.
Har köpt redan men tycker bara det hjälper för stunden :)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Byggår 73 så stor risk för pentaklorfenol i syllen. Togs prover?
Utsätts den för fukt under lång tid så kan kloranisoler frigöras, detta luksmittar!

Ta luktprover till att börja med
Hej, inga lukt prover togs vad jag kan komma ihåg, var 3 företag som kollade på jobbet och alla sa samma sak direkt när dom kom hit att det var typisk syll doft.. Får försöka ta lukt prov hur gör man detta lättast?
 
J Jeffsjoholm skrev:
Har köpt redan men tycker bara det hjälper för stunden :)
Ok
 
J Jeffsjoholm skrev:
Hej, inga lukt prover togs vad jag kan komma ihåg, var 3 företag som kollade på jobbet och alla sa samma sak direkt när dom kom hit att det var typisk syll doft.. Får försöka ta lukt prov hur gör man detta lättast?
Ta bitar av diverse material, lägg i en plastpåse, gå ut i friska luften för att avvänja näsan, stick ner näsan i påsen och lukta
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jeffsjoholm skrev:
Hej, inga lukt prover togs vad jag kan komma ihåg, var 3 företag som kollade på jobbet och alla sa samma sak direkt när dom kom hit att det var typisk syll doft.. Får försöka ta lukt prov hur gör man detta lättast?
Kolla upp det och lukta. Till oss sa de också syllarna men det var väl tur att vi inte la ner pengar på det då det visade sig vara vanliga syllar dvs inte impregnerade. Dock är hela blindbotten i krypgrunden tryckimpregnerat. Så det gäller att hitta rätt (y)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.