Jag söker lite råd om lås för en ytterdörr, helt novis på området.

Nyligen inflyttad i hus med ett lås i ytterdörren som inte går att låsa från insidan, vredet går bara runt. Öppnar det hela och ser att medbringaren på insidan är borta (!). Låset är från Trioving. Jag köper en ny medbringare som ska passa men när jag sätter i det så snurrar det ändå bara vredet runt och då märker jag att medbringaren är för "smal", dvs den krokar inte i i låshuset. Min fråga är om det brukar finnas olika bredder till medbringare eller om jag behöver byta hela låset/låshuset? Frågan kanske är för vag, behövs mer info för att svara?

Tack för tips!
 
Vilken modell är det på låshuset?

Bilder brukar underlätta.

Är det fyrkantigt hål eller är det ”kryss” där medbringaren ska ha kontakt med låshuset?
 
Vanligtvis passar vredmedbringare men det finns äldre medbringare och vred som inte passar med samtliga svenska standard låshus.
Tidigare levererades en del medbringare med en tunnare bricka som ibland böjdes och orsakade problem men då kunde man vända brickan.
Har du bild över de delar som inte passa ihop?
 
Tack för råd, här är en bild. Går det att avgöra från den bilden? Medbringaren är alltså smalare än de där "taggarna" som går inåt i låshuset så den snurrar bara runt. Vågar inte säga vilken modell låset har, men det är Trioving som sagt. Jag noterar att medbringaren på yttersidan är lite bredare, men den är väldigt kort och jag har inte kunnat hitta någon sådan del när jag sökt runt online.

Närbild på en hand som håller en smal medbringare framför ett Trioving-låshus där medbringaren snurrar fritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa två passar,
Cylinderförlängare med platta och skruvar av metall för låsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva korset ska vara mot låshuset.

Cylinderförlängare med två monteringsskruvar, designad för att passa i låshuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cylinderförlängare, ”spåret” går in i låshuset.
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Aha, det förklarar då. Det verkar som tidigare ägarna har gjort något slags hemmabygge, fattar inte. Men då ska jag prova det. Tusen tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.