PergolaChristian
Hej,

Bygger ett inglasat uterum ovanpå ett tralldäck. (Förlängd höst/vår)

Uppbyggnad (start från botten):
Ålderbeständig plast mot markfukt
Ventilationsspalt
Stenull 170mm
Vindsskyddsduk
Impregnerat trall ca 6 år gammalt. Genomtorkat, luktfritt. Fästes med 3 cm mellanrum
----Skivmaterial för att jämna ut trall-----
Golvfoam
Laminatgolv 8mm avsett för uterum, dvs ingen organisk kärna.

Står i valet av skivmaterial vars uppgift endast är att jämna till ytan då trallgolv aldrig är helt plant såklart.

Alternativ:
Golvgips 12mm
Gipsskiva utvändig 12mm
Oljehärdad board 4,8mm
Renoveringsgolv/spångolv 12mm
Övriga alternativ?

Kraven är ju enkla:
1. Ska stå emot eventuell fukt som hypotetisk skulle kunna uppstå mellan trall och skivmaterial. Inget är 100% tåligt så fort vi blandar in organiska material, men vissa står sig bättre än andra.
2. Ska kunna jämna ut ytan och skapa ett stumt golv då laminat endast är 8mm tjockt, vill ha 0 svikt givetvis.

Hjälp mig gärna att fatta ett beslut experter! :)

Mvh,
C
 
N
För tre år sedan hade jag samma dilemma. Det slutade med oljehärdad board. Det är bra än så länge.
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
minerit tåler lite fukt
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
PergolaChristian
N newbee skrev:
För tre år sedan hade jag samma dilemma. Det slutade med oljehärdad board. Det är bra än så länge.
Tack för input! 4,8mm är tillräckligt tjockt för att stå emot ojämnheterna? Antar att du borrade/spikade fast skivorna?

//C
 
PergolaChristian
T tergo skrev:
minerit tåler lite fukt
Tack för input! Tyvärr alldeles för dyrt för ändamålet, glömde kanske skriva som krav nr 3 att det skulle vara någorlunda prisvärt :)

//C
 
N
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Tack för input! 4,8mm är tillräckligt tjockt för att stå emot ojämnheterna? Antar att du borrade/spikade fast skivorna?

//C
Jag spikade fast boarden. Minns att jag resonerade att skruvskallarna är svårare att få helt plana/ i nivå.

Allt beror på hur mycket ojämnheter det är. Min trall var någorlunda jämn. Givetvis hade trallen kupat sig en aning, men det märks inte på slutresultatet. Golvet är lika jämnt där som parkettgolvet är i bostadshuset.
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Hej,

Bygger ett inglasat uterum ovanpå ett tralldäck. (Förlängd höst/vår)

Uppbyggnad (start från botten):
Ålderbeständig plast mot markfukt
Ventilationsspalt
Stenull 170mm
Vindsskyddsduk
Impregnerat trall ca 6 år gammalt. Genomtorkat, luktfritt. Fästes med 3 cm mellanrum
----Skivmaterial för att jämna ut trall-----
Golvfoam
Laminatgolv 8mm avsett för uterum, dvs ingen organisk kärna.

Står i valet av skivmaterial vars uppgift endast är att jämna till ytan då trallgolv aldrig är helt plant såklart.

Alternativ:
Golvgips 12mm
Gipsskiva utvändig 12mm
Oljehärdad board 4,8mm
Renoveringsgolv/spångolv 12mm
Övriga alternativ?

Kraven är ju enkla:
1. Ska stå emot eventuell fukt som hypotetisk skulle kunna uppstå mellan trall och skivmaterial. Inget är 100% tåligt så fort vi blandar in organiska material, men vissa står sig bättre än andra.
2. Ska kunna jämna ut ytan och skapa ett stumt golv då laminat endast är 8mm tjockt, vill ha 0 svikt givetvis.

Hjälp mig gärna att fatta ett beslut experter! :)

Mvh,
C
Tack för din fråga som jag omvandlar till tips för eget bygge! Tre frågor, bara:
Luftspalten mellan golv och mark; låter du utrymmet vara helt öppet (kan katter osv komna in där?
Under balkarna, hur hänger du upp isoleringen (blindbotten)?
Du skriver 3 cm mellan trallen. Är det korrekt (inte 3 mm)?
 
PergolaChristian
S S Rickard skrev:
Tack för din fråga som jag omvandlar till tips för eget bygge! Tre frågor, bara:
Luftspalten mellan golv och mark; låter du utrymmet vara helt öppet (kan katter osv komna in där?
Under balkarna, hur hänger du upp isoleringen (blindbotten)?
Du skriver 3 cm mellan trallen. Är det korrekt (inte 3 mm)?
Hej!

1. Satte putsnät 10x10mm mask som jag hade över i en ”ram” runt hela, dvs som skärmar av utsidan på de yttre bärlinorns. Avstånd mellan mark och undersida bärlinor är bara 3cm, så ingen katt hade kommit in där. Dock skyddar nät mot eventuella gnagare som vill ha det varmt och mysigt.

2. Isoleringen ligger på plastklossar som då skapar en luftspalt på 5cm under isoleringen dvs mellan plastfolien och undersida isolering.

3. Tanken var först att ha 3cm glipa då jag inte såg behovet att ha trallet så tätt. Men när det väl var på plats blev det 1cm istället. Tänkte i mitt huvud att ju mer luft som kan cirkulera under skivorna (spalten mellan trall) desto bättre. Men då skivorna bara var 4,8mm tjocka ville jag inte heller att det skulle svikta vid mellanrummet mellan trallen. Därför kändes 1 cm vettigare.

Mvh,
Christian
 
  • Gilla
S Rickard
  • Laddar…
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Hej!

1. Satte putsnät 10x10mm mask som jag hade över i en ”ram” runt hela, dvs som skärmar av utsidan på de yttre bärlinorns. Avstånd mellan mark och undersida bärlinor är bara 3cm, så ingen katt hade kommit in där. Dock skyddar nät mot eventuella gnagare som vill ha det varmt och mysigt.

2. Isoleringen ligger på plastklossar som då skapar en luftspalt på 5cm under isoleringen dvs mellan plastfolien och undersida isolering.

3. Tanken var först att ha 3cm glipa då jag inte såg behovet att ha trallet så tätt. Men när det väl var på plats blev det 1cm istället. Tänkte i mitt huvud att ju mer luft som kan cirkulera under skivorna (spalten mellan trall) desto bättre. Men då skivorna bara var 4,8mm tjocka ville jag inte heller att det skulle svikta vid mellanrummet mellan trallen. Därför kändes 1 cm vettigare.

Mvh,
Christian
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Hej!

1. Satte putsnät 10x10mm mask som jag hade över i en ”ram” runt hela, dvs som skärmar av utsidan på de yttre bärlinorns. Avstånd mellan mark och undersida bärlinor är bara 3cm, så ingen katt hade kommit in där. Dock skyddar nät mot eventuella gnagare som vill ha det varmt och mysigt.

2. Isoleringen ligger på plastklossar som då skapar en luftspalt på 5cm under isoleringen dvs mellan plastfolien och undersida isolering.

3. Tanken var först att ha 3cm glipa då jag inte såg behovet att ha trallet så tätt. Men när det väl var på plats blev det 1cm istället. Tänkte i mitt huvud att ju mer luft som kan cirkulera under skivorna (spalten mellan trall) desto bättre. Men då skivorna bara var 4,8mm tjocka ville jag inte heller att det skulle svikta vid mellanrummet mellan trallen. Därför kändes 1 cm vettigare.

Mvh,
Christian
Tack för återkopplingen! /S
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.