Hej!

Jag undrar om det är någon som vet ifall man kan lägga komfortvärmeslingor på oisolerat källargolv. Eftersom det inte är isolerat blir det ju viss fuktvandring. Men det kanske finns något system som funkar eller kortsluter det om det blir fuktigt?

Det här kanske är dumma frågor men jag vet inget alls om det..
 
Kan kan man alltid. :)
Du får dock räkna med att du trycker ned en hel del energi i backen vilket ju inte är speciellt ekonomiskt.
Vad gäller fuktvandring så är det inget bekymmer så länge du har värmen igång. Om din grund är varmare än marken så går fukten från grunden till marken. Problemet kan bli om du slår av komfortvärmen då du helt plötsligt kan få en situation då marken är varmare än grunden och en omvänd fuktvandring uppstår: dvs. fukten går från marken upp i grunden.
Bäst är nog att bila bort golvet, gräva ur och isolera. Eller lägga flytande isolering invändigt om takhöjden tillåter.
 
Hm. Jag tänkte att komfortvärme värmer så lite att det kanske inte skulle värma upp hela plattan och alltså inte bli så oekonomiskt. Vi har vanlig elgolvvärme i badrummet och det värmer ju golvet rejält och hela rummet. Men komfortvärme trodde jag bara gjorde golvet lite behagligare att gå på och alltså bara värmde det några grader.

Är det farligt med omvänd fuktvandring även om man har klinkergolv?

Jag vet att det är bäst att bila upp skiten men vi har så mycket att göra på vårt hus så det kommer inte hinnas med dom närmaste tio åren... Tänkte att det var ett ganska billigt och enkelt alternativ så länge.
 
Tänkte du lägga el- eller vattenslingor? Har tyvärr inget svar på din fråga, men funderar själv på samma sak... Vi har nyinstallerad fjärrvärme så det skulle kännas lite fånigt att lägga elslingor, men eftersom resten av huset kräver mycket högre framledningstemperaturer blir det kanske lite tricky att få till det med vattenburet i källaren.

/Elin
 
Jag är lite i samma sits som du. Till en början övervägde jag golvvärme i källaren men pga risken för fuktvandring valde jag bort det. Kommer istället att lägga platon, 20mm cellplast med rätt bärighet, foam, parkett. Värmen får en vattenburen radiator stå för. Grannen har gjort så i sin källare och inte ens när det är -20 ute har han golvkallt. Är man extremt känslig så finns det ju jättefina rosa kanintofflor att tillgå som ett komplement.
 
När jag säger komfortvärme menar jag sån där eldriven folie som finns. Vattenburet är inte ett alternativ för oss för det bygger för mycket (bara 2,10 i takhöjd) och dessutom är det krångligt för det ska vara en annan temp än i elementen sa rörmokaren. Vi har vattenradiatorer i källaren så det får stå för värmen.

jeppeknasters alternativ låter bra om man kan bygga på höjden. Fast vi kan inte det. Och det är ca 5 grader på golvet nu..
 
ja då är det nog bara att fara och hyra en bilmaskin, bila ur golvet, isolera rejält och gjuta. Sen åker du till kiropraktikern. :)
 
Hu. Vi har inte alls tid eller ork till det just nu.. Ska få ett till barn och dränera om utvändigt i sommar och en massa annat som ska fixas. Det var därför jag tänkte på värmefolie som kortvarig (5 år kanske) lösning...

Men det är ett dåligt alternativ då? Kanske bättre att bara lägga nåt billigt klinker och ha mattor på golvet.
 
Jag är lite i samma sits som du. Till en början övervägde jag golvvärme i källaren men pga risken för fuktvandring valde jag bort det. Kommer istället att lägga platon, 20mm cellplast med rätt bärighet, foam, parkett. Värmen får en vattenburen radiator stå för. Grannen har gjort så i sin källare och inte ens när det är -20 ute har han golvkallt. Är man extremt känslig så finns det ju jättefina rosa kanintofflor att tillgå som ett komplement.
Exakt den lösningen har jag tänkt mig efter att ha slagit ur tanken att bila upp hela källargolvet för att tilläggsisolera. :eek:

När man i dag kontaktar Uponor Virsbo samt Termotech och beskriver denna lösning med radiatorer i källaren och golvvärme på övervåningen får man till svar att jag borde ha golvvärme i källaren också med följande uppbyggnad.

- Platonmatta
- 30 mm cellplastskiva med urtag för golvvärmeslang (vattenburen)
- Parkett/Laminat

När jag då påpekar att detta verkar vara en olämplig lösning med tanke på värmeförlusterna ner i betongplattan och vidare ut i marken svarar de att förlusterna är relativt små och att jag kan minska temperaturen i värmesystemet och på så sätt kompencera för värmeförlusten och på sikt ändå minska energiåtgången.

Att lägga golvvärme på i stort sett oisolerad platta har jag tidigare blivit avrådd till. Vill de bara sälja sin golvvärme utan att ta något ansvar för ökade kostnader för mig som konsument, eller? :confused:

Någon som har synpunkter?
 
Innan källarrenoveringen hade vi 2000 w elgolvvärme på 25 kvm. För att få något som liknar komfortvärme i golvet var man tvungen att köra i princip fullt på termostaten. Dyrt..... Om ni inte vill göra någon större renovering nu skulle jag satsa på platon och ett laminatgolv, samt tofflor. Enkelt att riva och ingen större investering.
 
EBECO ska ha ett system för dåligt isolerade källargolv men jag vet inte om det funkar någon som provat?

Jag är lite skeptisk pga att det isolerar bara 20 mm och vad jag förstår så ska man isolera minst 250 mm om man följer byggnormen.

Någon som provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.