Vad skulle ni säga är en rimlig och ungefärlig kostnad för att koppla in 6 st 400V fasta element? Endast inkopplingen, inte montering på väggen. Och får jag ta bort de gamla elementen innan elektrikern kommer och kopplar in de nya eller måste elektrikern ta bort de gamla? Jag tänkte nämligen skruva upp de nya på väggen innan elektrikern kommer så att allt är förberett så att elektrikern bara behöver koppla elen. Tacksam för svar!
 
Skulle säga max två timmars jobb (à 1000kr) + startavgift + servicebil + milkostnad.

Nej, du får inte koppla bort de gamla radiatorerna. All in/urkoppling av fast anslutna apparater är auktorisationskrävande arbeten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle säga max två timmars jobb (à 1000kr) + startavgift + servicebil + milkostnad.

Nej, du får inte koppla bort de gamla radiatorerna. All in/urkoppling av fast anslutna apparater är auktorisationskrävande arbeten.
Tack för svar! Okej, så det går inte att förbereda och underlätta för elektrikern på något vis? Eller går det att montera fästena på väggen utan att koppla ur gamla elementen?
 
Hur mycket du kan ta bort innan elektriker kommer och kopplar ur radiatorn elektriskt beror på hur det ser ut.

Vissa kan vara anslutna med snabbkontakt mellan kopplingsdosan och radiatorn.
Vissa kopplingsdosor sitter ihop med väggfästet.
Etc.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket du kan ta bort innan elektriker kommer och kopplar ur radiatorn elektriskt beror på hur det ser ut.

Vissa kan vara anslutna med snabbkontakt mellan kopplingsdosan och radiatorn.
Vissa kopplingsdosor sitter ihop med väggfästet.
Etc.
Okej då vet jag, ska kolla på det. Tack för hjälpen!
 
Och det kan underlätta för elektrikern om dom g:a elementen sitter kvar så att han kan se hur det är kopplat.
Och att skruva ner och upp med ett nytt tar kanske tio minuter så någon större förtjänst blir det inte, skulle det bli så att det råder tveksamheter om hur dom g:a var kopplade försvinner den förtjänsten och mer därtill omedelbart.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
All in/urkoppling av fast anslutna apparater är auktorisationskrävande arbeten.
Även om det kanske inte är helt korrekt skulle jag i detta läge bryta strömmen till de aktuella grupperna och sedan råka slinta med sidavbitaren... (ta en billig men isolerad om du råkat slå av fel grupper :cool:). Nu kan ju någon invända att det är jätteklantigt att slinta sex gånger i rad men konstigare saker har väl skett? :p

Då kan du byta ut elementen rent fysiskt och få allt klart. Elektrikern får fortfarande sköta in-/urkoppling i dosan och ser precis hur det är kopplat sedan tidigare.

Har du jordfelsbrytare så bli inte förvånad om den löser när du slinter. Även om strömmen är av löser en JFB ofta när noll och skyddsjord kommer i kontakt, vilken kan ske när du slinter.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 1 till
  • Laddar…
Bergsuven Bergsuven skrev:
Vad skulle ni säga är en rimlig och ungefärlig kostnad för att koppla in 6 st 400V fasta element? Endast inkopplingen, inte montering på väggen. Och får jag ta bort de gamla elementen innan elektrikern kommer och kopplar in de nya eller måste elektrikern ta bort de gamla? Jag tänkte nämligen skruva upp de nya på väggen innan elektrikern kommer så att allt är förberett så att elektrikern bara behöver koppla elen. Tacksam för svar!
Sedan kan man ju undra vilken elektriker som vill ha det jobbet, att komma och koppla in 6 element, det lär knappast stå högst på prioritetslistan.
 
E elmont skrev:
det lär knappast stå högst på prioritetslistan.
Men tror du inte det hamnar ännu lägre på priolistan om han även rent fysiskt måste skruva upp dem på väggen? I och för sig lite mer debiterbar tid så vem vet.
 
En fråga här som väl bör ställas, är varför du ska byta element?
Sett flera som tror att nya elelement ger billigare uppvärmningskostnad. Och är det anledningen, skulle jag avråda och istället föreslå att sätta in en eller ett par luft-luft värmepumpar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Byte kan ju va motiverat om man vill öka boende komforten. I mitt föräldrarhem blev det mycket jämnare värme när de byttes från tokvarma el element till oljefyllda med element.
 
Fast då kan det räcka att byta termostater och/eller sätta in en rumstermostat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men tror du inte det hamnar ännu lägre på priolistan om han även rent fysiskt måste skruva upp dem på väggen? I och för sig lite mer debiterbar tid så vem vet.
Varför tror så många att elektriker har nått emot att jobba?? I jobbet ingår en mängd mer eller mindre "fysiska" arbetsuppgifter.
Och att koppla är bara en liten del av arbetet och inte nått en elektriker föredrar framför andra uppgifter. Det är bara "amatörerna" som tycker att det är häftigt att koppla.
Ps
Elektriker bryr sig knappast om hur lång tid företaget kan debitera en kund, för det påverkar ju inte elektrikerns inkomst.
 
E elmont skrev:
Varför tror så många att elektriker har nått emot att jobba?
Jag tror inte det. Dock tycker jag själv att uppgifter som att "hänga element" är tråkiga, struliga och ofta genererar svordomar när elementdjäveln blir sned trots alla mätningar. Vore jag elektriker skulle jag älska om elementen redan satt på plats för då kan jag ägna mig åt det jag gör bäst och kunden får precis den kvalitet på elementupphängningen som han vill ha.

Och sen kan man ge sig f-n på att det är en gipsvägg och att den sista Mollyn för varje element hamnar rätt in i en regel. :mad:

Och nej, jag tycker inte att det är det minsta häftigt att koppla men skulle trots det tveklöst göra hela TS elementbyte själv. :oops: Sen finns det väl en hel del elektriker som är egenföretagare och de önskar rimligen mer arbete före mindre.
 
Och jag som är elektriker har inga som helst problem med att hänga upp element. Och tips om det är gipsvägg, knacka på gipsen så hör du om det är en regel bakom, är det gips så tar jag min smalaste mejsel och "provborrar" där skruvhålen ska vara, det tar ca 10 sekunder per hål, är det en regel tar jag en lite längre skruv är det skiva gör jag ett lite större hål som passar vald "plugg".
OCH dom allra festa elektriker är INTE egna företagare.
Ps
Det är många arbetsmonument som kan verka "besvärliga" för en lekman men är en baggis för en yrkesman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.