Jag ska bila bort den gamla plattan förra ägaren har gjort i krypgrunden. Tänkte sen gjuta en liten platta för att ställa filter mm på. Ska jag lägga plast under så fukten inte kommer upp eller räcker det med Sika 1 vattentätare när jag gjuter?
 
  • Avfuktare i källare med grusgolv, fundament och stödrör, diffust belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte en diffusionsöppen konstruktion där du bara har ett dränerande lager under din gjutna kaka? Givet utrustningen på bilden antar jag ett kommande teknikutrymme och även om du tänker dig att använda utrymmet som förråd ska man med normal försiktighet slippa någon extraordinär tätning. Plast och vattentätare i efterhand tar inte bort fukten utan riskerar bara att koncentrera den upp i väggar. Orkar du inte skyffla massor så kör ju många med ett lager pordrän/isodrän som dubblar som isolering och dränerande lager under kakan samt sedan bara en fiberduk för att förhindra att gjutningen rinner igenom isolerskivorna
 
J Joukko skrev:
Jag ska bila bort den gamla plattan förra ägaren har gjort i krypgrunden. Tänkte sen gjuta en liten platta för att ställa filter mm på. Ska jag lägga plast under så fukten inte kommer upp eller räcker det med Sika 1 vattentätare när jag gjuter?
Varför skall du ta bort den gamla ?
De ser inte ut att var något heltäckande, mer för att ställa filter osv vidare på redan ?

Jag antar att plasten då skulle hindra fukt från att sugas upp i betongen och vidare til ltex trä du montera påplattan eller skruvar osv ?
Vet inte hur Sika påverkar det dock.
 
Jag behöver sänka plattan lite för att få plats med de nya grejerna, då blir det lättare att ta bort den och gjuta en ny som inte är lika stor och flytta den mer till höger istället. Plasten var bara för att inte få upp fukt genom plattan men det kanske funkar ändå utan plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.