Hej ringde nibe men dem kunde inte svara på frågan. Nån annan som vet kanske. Om man vill öka volymen och blanda in kallvatten med blandningsventilen ska man vrida mot minus eller plus.
 
  • Närbild på en termostatventil på en vattenledning med etiketter och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hampus55 skrev:
Hej ringde nibe men dem kunde inte svara på frågan. Nån annan som vet kanske. Om man vill öka volymen och blanda in kallvatten med blandningsventilen ska man vrida mot minus eller plus.
Då vrider du mot temp - . Kul att NIBE inte visste det, låter otroligt.
 
N Nikorasu skrev:
Då vrider du mot temp - . Kul att NIBE inte visste det, låter otroligt.
Alltså mot minus eller plus?
 
Nibe förstod förmodligen inte frågan eftersom den är så konstigt ställd.
Hade TS sagt att han vill ha kallare vatten i kranen hade svaret varit självklart "minus" eftersom reglaget reglerar temperatur.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nibe förstod förmodligen inte frågan eftersom den är så konstigt ställd.
Hade TS sagt att han vill ha kallare vatten i kranen hade svaret varit självklart "minus" eftersom reglaget reglerar temperatur.
Konstigt? Jag sa jag vill öka volymen och blanda in kallvatten med BLANDNINGVENTILEN jobbar man på nibe så ska man fatta.
 
Frågan är ändå konstigt ställd. Du ökar inte volymen genom att sänka temperaturen där. Så länge du inte drar ner så mycket att det blir kallare än önskat vid tappstället.
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Jo men späder du ut tappvattnet med kallvatten så sänker du temperaturen och får givetvis större volym kallare vatten. Det är naturligt att anta att "minus" på tempratten ger kallare vatten och större volym vatten.

Jag tänker mig att du igentligen söker en annan funktion som ger mer vatten men med oförändrad temperatur och att Nibe då svarar att det inte går med den ventilen.
Kan det vara så?
 
Vill du istället öka volymen varmvatten ska du höja panntemperaturen. Blandningsventilen är automatiskt termostatreglerad och blandar själv i mer kallvatten i det hetare pannvattnet = mer varmvatten i kranen.
 
B Bjober skrev:
Jo men späder du ut tappvattnet med kallvatten så sänker du temperaturen och får givetvis större volym kallare vatten. Det är naturligt att anta att "minus" på tempratten ger kallare vatten och större volym vatten.

Jag tänker mig att du igentligen söker en annan funktion som ger mer vatten men med oförändrad temperatur och att Nibe då svarar att det inte går med den ventilen.
Kan det vara så?
Aha nej nej jag sa att jag ställt in berrdaren på 75 grader men vill inte ha mer än 55 i kranen när jag kör varmvattnet på max då visste han inte. Då ska jag alltså vrida den åt minus för att späda ut till kallare tappvatten?
Låt säga
 
B Bjober skrev:
Vill du istället öka volymen varmvatten ska du höja panntemperaturen. Blandningsventilen är automatiskt termostatreglerad och blandar själv i mer kallvatten i det hetare pannvattnet = mer varmvatten i kranen.
Så du menar om jag vrider till plus allltså så långt det går så kommer ventilen fortfarande släppa in lite kallvatten?
 
H Hampus55 skrev:
Så du menar om jag vrider till plus allltså så långt det går så kommer ventilen fortfarande släppa in lite kallvatten?
Ventilen reglerar temperatur.
Normalt är den stängd mot kallvattnet då rören innehåller rumstempererat vatten.
Så snart du öppnar varmvattenkranen så rusar vatten från pannan genom ventilen till kranen. Det tar ett tag innan pannans heta vatten kommit fram till ventilen. Så snart hetvattnet värmt upp ventilen till över inställt värde börjar ventilen blanda in kallvatten för att bibehålla max temperaturen ut till kranen.
Man kan säga att blandningsventilen är en temperaturbegränsare.
Står ventilen på högre temp än pannans vatten kommer den aldrig att blanda in kallvatten.

Blandningsventilen kan med tiden bli sliten och belagd med kalk mm och kan då börja reglera ojämt eller läcka in kallvatten när den inte ska.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jo men späder du ut tappvattnet med kallvatten så sänker du temperaturen och får givetvis större volym kallare vatten. Det är naturligt att anta att "minus" på tempratten ger kallare vatten och större volym vatten.
Ja, men det spelar ingen roll om du späder med blandningsventilen eller kranen vid tappstället. Tappar du ut t ex 40-gradigt vatten i duschen så räcker vattnet i beredaren precis lika länge om blandningsventilen står på 70 som när den står på 50.
Vill man öka volymen så ska man höja temperaturen i beredaren.

Blandningsventilens huvudsyfte är att vara skållningsskydd.
 
useless useless skrev:
Ja, men det spelar ingen roll om du späder med blandningsventilen eller kranen vid tappstället. Tappar du ut t ex 40-gradigt vatten i duschen så räcker vattnet i beredaren precis lika länge om blandningsventilen står på 70 som när den står på 50.
Vill man öka volymen så ska man höja temperaturen i beredaren.

Blandningsventilens huvudsyfte är att vara skållningsskydd.
Vi är 100% överrens.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ok då till min andra fråga. Ur energisynpunkt skanjag sätta beredaren på 75 grader eller 60 grader för att sedan blanda ut den till 50grader och således slippa återuppvärma mer kallvatten som den tar in?
 
Energiförlusten från beredaren är proportionell mot temperaturskillnaden mot omgivningen, så ju lägre temperatur du har på vattnet, desto mindre blir förlusten.

Dock kommer din faktiska förbrukning väga mycket tyngre än förlusterna oavsett vad du väljer för temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.