Hej,

Har en fyrhjuling där fotstödets infästning har gått sönder.
Nuvarande infästning är med skruv och svetsad mutter på insidan. Mutterns gängor är utslitna.

Min idé vara att helt enkelt bara lägga en ny mutter utanpå den gamla och köra ny längre skruv.
Problemet jag har är att en ny mutter inte får plats på insidan utan att man måste ta bort den gamla fastsvetsade.

Vanligtvis hade en vinkelslip eller likn löst problemet, MEN! Muttern sitter inne i en lite konsol som är svetsad på ramen. Det finns knappt plats för fingrar att komma i mellan.

Jag försökt lite sporadiskt med en skrumejsel och hammare och slå bort den, utan framgång.

Någon som har tips på hur man kan göra?

Tack!
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Får du in ett bågfilsblad? (Bara bladet)
Kommer man åt med bågfilsblad kanske man kommer åt med en tigersåg också? Man kan ju köra lite försiktigt, kyla och se till att den verkligen sågar och inte bara gnider så man sabbar klingan. Alternativt om man kör med en multicutter med rätt blad.
 

Bästa svaret

Gänga upp till en storlek större? Brukar vara rätt mycket gods i muttrar
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Antingen gängar du upp eller så sätter du in helicoil.
 
Hallå på er!

var ute i ladan nu på kvällen.
Hade inga verktyg som skulle nå att kapa muttern.

som tur var hade jag ett nytt kit med gängsnitt.
Så efter lite meck borrade jag upp och gängade om från M10 till M12.
Funkade fint!

gott att kunna bolla lite med er,tack!
 
  • Ett gängsnitt används för att gänga om ett hål från M10 till M12 på en metallkomponent fastspänd i en skruvstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en omgängad M12-bult i fordon, visande mekaniskt arbete med gängsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
samlarpådetmesta och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.