Hej,

Bor i en 180m2 enplansvilla byggd 2003 i Höllviken. Vattenburen golvvärme i hela huset med en Nibe fighter 310p frånluftvärmepump.

Det är dags att byta värmepumpen och vi har haft två firmor hemma. För mig känns det spontant som att byta till en ny frånluftvärmepump bör vara det enklaste och bästa men båda firmorna rekommenderar att jag skall sätta in en luft-vattenvärmepump istället. Typ, Mitsubishi PUD-SWM100YAA kombinerat med en liten frånluftfläkt som ersätter ventilationen.
Argumentet är att en luft-vatten är mycket effektivare. Pris: 121KSEK inkl installation.

Det är ingen brådis utan kan vänta de 4-12 månader det eventuellt tar att få den installerad.

Bör jag gå på deras rekommendationer eller snegla mer åt en ny frånluft? Enligt Nibe bör jag isåfall ersätta med en Nibe F370.

Kanske finns någon här i samma situation, Nibe fighter 310p är ju en vanlig pump under 00-talet.
 
Blir stor skillnad i energiförbrukning om ni byter till F370 eller väljer luftvattenvärmepump. F370 har en ganska liten kompressor som bara är aningen kraftigare än 310P och ger marginellt bättre energibesparing, kanske 1000 kWh/år. Absolut bör ni välja luftvattenvärmepump om ni vill fortsätta ha golvvärme och inte byter till luftluftvärmepump som även kan ge kyla.
 
En F370 gör väl bara ca 3kw värme med kompressorn. Ni har ett rätt stort hus, varför tar ni inte F750 då kommer ni troligtvis klara er helt utan elpatron. Har bytt några stycken och är det 2 gubbar som börjar klockan 0700 på morgonen så är den gamla utslängd vid 10 och den nya på plats strax efter 14.
 
F370 ger runt 2 kW från kompressorn. Av NIBE max rekommenderad storlek på 1-planshus är 150 kvm för F730/F750. Luftvattenvärmepump eller jordvärmepump passar bäst.
 
Josth har rätt, jag har fel,det är bara 2, läste på nominell pdesign raden...(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.